Στον αυτόματο ήταν το πλοίο που εμβόλισε το «Καλλιστώ»
Τι αποκαλύπτουν στο «Βήμα» στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας για την πορεία των ερευνών. Στο εστιατόριο βρισκόταν ο πηδαλιούχος την ώρα της σύγκρουσης
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ:
Στον αυτόματο πιλότο ήταν το μεγάλο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της εταιρείας Maersk την ώρα της σύγκρουσης στην περιοχή της Ψυττάλειας, τον περασμένο Οκτώβριο, με το ναρκοθηρευτικό «Καλλιστώ» του Πολεμικού Ναυτικού, με αποτέλεσμα την καταστροφή και τον τραυματισμό αρκετών ναυτών που έπεσαν στη θάλασσα. Μάλιστα, παραμένει άγνωστο αν την ώρα του ατυχήματος ήταν οποιοσδήποτε στη γέφυρα του εν λόγω πλοίου.
Αυτό προκύπτει από αποκαλυπτικές αναφορές προς «Το Βήμα της Κυριακής» στελεχών του Λιμενικού που ανέλαβαν τη σχετική έρευνα και εγγράφων που αφορούν την πορεία των δύο πλοίων και τέθηκαν υπ’ όψιν τεχνικών ερευνητών. Μάλιστα, στη διάρκεια της έρευνας φέρεται να υπήρξαν εντυπωσιακές διαφοροποιήσεις μελών του πληρώματος του εμπορικού πλοίου, τα οποία αρχικά είχαν καταθέσει ότι έδωσαν… μάχη και προχώρησαν σε αγωνιώδεις προσπάθειες για να αποφύγουν το μοιραίο συμβάν.
Ομως λίγα 24ωρα αργότερα ανέφεραν στους λιμενικούς ότι την ώρα της σύγκρουσης έτρωγαν στο εστιατόριο του πλοίου και ειδοποιήθηκαν μέσω ασυρμάτου ότι κάτι συνέβη.
Σύμφωνα με μαρτυρίες που έχει συγκεντρώσει το Λιμενικό και επιβεβαιώνουν στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας, στο εστιατόριο ήταν εκείνη την ώρα και άλλα βασικά μέλη του πληρώματος του εμπορικού πλοίου που ίσως θα μπορούσαν να αποτρέψουν την καταστροφή.
Σύγκρουση μετά… πρωινού
Το ατύχημα συνέβη στις 7.30 το πρωί της 27ης Οκτωβρίου. Το «Maersk Launceston», μήκους 266 μέτρων, είχε αποπλεύσει από το λιμάνι του Πειραιά στις 06.50. Κινούνταν με ταχύτητα 5,3 κόμβων μέχρι να προσεγγίσει την Ψυττάλεια. Από ώρα 07.04, μόλις 14 λεπτά μετά τον απόπλου, όπου έπλεε με 5,3 κόμβους, αρχίζει σταδιακά να αυξάνει ταχύτητα. Λίγα λεπτά αργότερα το τεράστιο container ship προσέκρουσε στο πίσω μέρος του «Καλλιστώ», παρά την προσπάθεια του τελευταίου να αποφύγει τη σύγκρουση.
Σύμφωνα με πληροφορίες από σημαντικές πηγές που ασχολούνται με τη δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης και τις πραγματογνωμοσύνες που υπήρξαν, ο 43χρονος κυβερνήτης του ναρκαλιευτικού πλοίου και άλλοι αξιωματικοί του πλοίου ανέφεραν στα στελέχη του Λιμενικού που ερευνούν την υπόθεση ότι αρχικά εντόπισαν αριστερά και πίσω τους το εν λόγω εμπορικό πλοίο με μεγαλύτερη ταχύτητα εκείνης του ναρκαλιευτικού, στο οποίο επέβαιναν 27 άτομα. Ο έλληνας πλοίαρχος φέρεται να κάλεσε στον ασύρματο το πλοίο μεταφοράς container χωρίς όμως απόκριση.
Ωστόσο φέρεται να επισήμανε ότι το ογκώδες πλοίο ξαφνικά άλλαξε την πορεία του με χρήση σχετικού ηχητικού σήματος. Ακολούθως ο έλληνας κυβερνήτης φέρεται να έκανε απότομο ελιγμό, χωρίς ωστόσο να αποφύγει τη σύγκρουση. Μια κίνηση που οδήγησε στη θάλασσα πολλούς ναύτες του «Καλλιστώ».
Οι κρίσιμες ώρες
Οπως προκύπτει από τις ίδιες πηγές, παρεμφερή κατάθεση με την ίδια περιγραφή έδωσαν κι άλλοι αξιωματικοί που επέβαιναν στο ελληνικό πολεμικό πλοίο.
Σύμφωνα με αναφορές υψηλόβαθμων λιμενικών, στην αρχική φάση ο πολωνός πλοίαρχος αρνήθηκε να πει οτιδήποτε σχετικό για τις συνθήκες που σημειώθηκε το ατύχημα και τις κινήσεις του τις κρίσιμες ώρες.
Ομως σημαντικά στοιχεία αντλήθηκαν, σύμφωνα με τους λιμενικούς, από τις καταθέσεις άλλων μελών του πληρώματος. Αρχικά η υποπλοίαρχος, επίσης πολωνικής καταγωγής, φέρεται να κατέθεσε ότι λίγο πριν από τη σύγκρουση είχε λάβει εντολή από τον καπετάνιο να μεταβεί στο εστιατόριο για να φάει. Και ακολούθως ο ίδιος την κάλεσε στον ασύρματο για να την πληροφορήσει για τη σύγκρουση και να διαπιστώσει τι ζημιές έχουν γίνει στο πλοίο. Καθότι, φαίνεται, η σύγκρουση του τεράστιου μήκους και ύψους πλοίου με το «Καλλιστώ» δεν είχε γίνει αντιληπτή από τα μέλη του πληρώματός του.
Είπαν-ξείπαν οι μάρτυρες από το πλήρωμα του «Maersk Launceston»
Εκείνο που έχει εντυπωσιάσει αξιωματούχους που έχουν πληροφορηθεί τα δεδομένα της έρευνας είναι οι μεταβολές των καταθέσεων κρίσιμων μαρτύρων, μελών του πληρώματος του «Maersk Launceston». Ανάμεσα σε αυτούς ο 38χρονος ασιάτης πηδαλιούχος του εν λόγω πλοίου, που αρχικά μίλησε για μεγάλες προσπάθειές του από κοινού με τον πλοίαρχο για να αποφευχθεί το ατύχημα. Ανάμεσα στα άλλα φέρεται να έχει καταθέσει αρχικά – λίγες ώρες μετά το συμβάν – ότι ο πλοίαρχος που ήταν δίπλα του αντελήφθη την πορεία του πολεμικού πλοίου και τον κίνδυνο σύγκρουσης.
Επιπλέον είπε στους έλληνες λιμενικούς ότι ο καπετάνιος προσπάθησε να επικοινωνήσει στον ασύρματο με το ελληνικό πολεμικό πλοίο χωρίς και αυτός να έχει απόκριση. Δηλαδή φέρεται, σύμφωνα με τα λεγόμενα του πηδαλιούχου και τις υπόλοιπες αναφορές, οι δύο καπετάνιοι να καλούσαν ο ένας τον άλλον και να μην απαντάει κανείς σε… κανέναν! Δείγμα δηλαδή ότι η περιγραφή που δινόταν, κυρίως από το πλήρωμα του ξένου πλοίου, ίσως να μην ήταν ακριβής.
Το εντυπωσιακό λοιπόν είναι ότι ο ίδιος ναυτικός εμφανίστηκε ύστερα από μερικές ημέρες στο Λιμενικό και υποστήριξε ότι στην προηγούμενη κατάθεση ήταν σε σύγχυση και ότι η αλληλουχία των γεγονότων δεν ήταν αυτή που περιέγραψε. Παρότι δεν έχουν γίνει γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες, ο εν λόγω ναυτικός φέρεται να μετέβαλε όσα είχε πει για τη «δραματική προσπάθεια αποφυγής του ναυτικού ατυχήματος».
Ετσι φέρεται να είπε ότι με εντολή του πλοιάρχου είχε τεθεί – προ του ατυχήματος – σε λειτουργία ο αυτόματος πιλότος του πλοίου και εκείνου του είχε δοθεί άδεια να πάει να φάει στο εστιατόριο. Με μεγάλο ζητούμενο, σύμφωνα με τους λιμενικούς και με βάση την εικόνα που έχει δημιουργηθεί, αν ακόμη κι ο πλοίαρχος ήταν στη γέφυρα την κρίσιμη ώρα. Με τα σχετικά ερωτήματα να απαντώνται στην πορεία της έρευνας και από τις εξηγήσεις που θα δώσει ο πολωνός καπετάνιος, που εξελίσσεται σε πρόσωπο-κλειδί της υπόθεσης.

