Στο μηδέν… κι ακόμα παραπέρα
Η Toyota έχει επιλέξει μια εφ’ όλης της ύλης στρατηγική στη μάχη των εκπομπών ρύπων, την οποία επιγράφει «Beyond Zero», στοχεύοντας σε μια ολιστική προσέγγιση που δεν περιορίζεται απλώς στη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος, αλλά αποσκοπεί στη δημιουργία ενός νέου μοντέλου μετακινήσεων που θα επιδρά θετικά στο περιβάλλον αλλά και στην κοινωνία
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ:
Η πρωτοπορία της Toyota στον τομέα των εναλλακτικών τεχνολογιών μετακίνησης είναι αδιαμφισβήτητη καθώς η ιαπωνική φίρμα υπήρξε η πρώτη που, χωρίς καν ακόμα να έχει «σφίξει» τόσο έντονα ο κλοιός της κλιματικής αλλαγής, αποφάσισε με το Prius να εισαγάγει ένα νέο σκεπτικό υβριδικής τεχνολογίας. Είκοσι πέντε χρόνια ύστερα από εκείνο το πρώτο τους υβριδικό μοντέλο, οι Ιάπωνες συνεχίζουν να εξελίσσουν με εμμονική προσήλωση τις εναλλακτικές τεχνολογίες μετακίνησης που πλέον καλύπτουν όλο το φάσμα. Για του λόγου το ακριβές, ανάμεσα στις προτάσεις της Toyota συγκαταλέγονται πια Hybrids, Plug-in Hybrids, αμιγώς ηλεκτροκίνητα αλλά και μοντέλα με τεχνολογία κυψελών καυσίμου, ενώ είναι κάτι παραπάνω από σαφές ότι έπεται μια πληθωρική συνέχεια καθώς βάσει του προγραμματισμού της η Toyota σχεδιάζει να προσφέρει ως το ομολογουμένως εξαιρετικά κοντινό 2025 περισσότερα από 70 μοντέλα ηλεκτροκίνητης τεχνολογίας, εκ των οποίων τα 15 θα είναι μηδενικών εκπομπών ρύπων. Κάπως έτσι ή μάλλον ακριβώς έτσι η Toyota στοχεύει στην πλήρη εξάλειψη της… συνεκδοχής «εκπομπές ρύπων» από το λεξιλόγιό της και τις πωλήσεις της έως το 2035. Οπως σημειώνεται χαρακτηριστικά από τους Ιάπωνες, ειδικά σε ό,τι αφορά την Ευρώπη, σε χώρες που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ηλεκτροκίνηση, όπως π.χ. η Νορβηγία, και το έχουν εκφράσει εμπράκτως, δίνοντας έμφαση στη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών, το μείγμα πωλήσεων της Toyota δεν αποκλείεται να αποτελείται εξ ολοκλήρου από οχήματα μηδενικών εκπομπών πολύ νωρίτερα από το 2035.
Οι «σκληροί» δείκτες
Πριν όμως αναφερθούμε με μεγαλύτερη λεπτομέρεια στα ιδιαιτέρως φιλόδοξα μελλοντικά σχέδια των Ιαπώνων, θα άξιζε να σημειωθεί ότι χάρη στη στρατηγική που η Toyota ακολούθησε μέχρι σήμερα οι πωλήσεις μοντέλων εναλλακτικής τεχνολογίας με τα σήματα της φίρμας, οι οποίες ξεπέρασαν αθροιστικά τα 20 εκατομμύρια, έχουν ως αποτέλεσμα τον περιορισμό εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 160 εκατομμύρια τόνους και την εξοικονόμηση 65 εκατομμυρίων χιλιόλιτρων καυσίμου.
Η υπέρβαση
Το σκεπτικό της Toyota ωστόσο δεν αφορά μόνο τον «στυγνό» εκμηδενισμό των εκπομπών ρύπων, αλλά έγκειται σε μια νέα ολιστική προσέγγιση η οποία δεν θα απαλλάσσει απλώς το περιβάλλον από τον αντίκτυπο των μετακινήσεων, αλλά θα λειτουργεί ευεργετικά για αυτό. Το ενδεικτικότερο παράδειγμα αυτής της τακτικής είναι η πάγια ενασχόληση της ιαπωνικής φίρμας με την υδρογονοκίνηση, η οποία ήδη μεταφράζεται στην παρουσία του Mirai, του πρώτου υδρογονοκίνητου μαζικής παραγωγής στην γκάμα της και το οποίο, σημειωτέον, βρίσκεται κιόλας στη δεύτερη γενιά του. Το καινοτόμο μοντέλο, που αξιοποιεί τεχνολογία κυψελών καυσίμου, εκλύει στην ατμόσφαιρα μόνο νερό ενώ συμβάλλει και στον καθαρισμό του αέρα με τη λειτουργία του, αποτυπώνοντας στην πράξη το σκεπτικό της Toyota για τη σχέση μετακίνησης – περιβάλλοντος στο μέλλον, αλλά και την ουσία της φράσης «Beyond Zero» που έχουν επιλέξει οι Ιάπωνες για να ονομάσουν τη στρατηγική τους.
Βέβαια, όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, η μετάβαση από την εποχή της παντοδυναμίας των κινητήρων εσωτερικής καύσης ως ένα μέλλον πλήρως απαλλαγμένο από ορυκτά καύσιμα δεν μπορεί να επιτευχθεί με αιφνίδιες και μονομερείς από την πλευρά των κατασκευαστών αλλαγές, διαδικασία την οποία δείχνει να αντιλαμβάνεται πλήρως η Toyota, διαθέτοντας ήδη στην γκάμα της ένα πολυσυλλεκτικό οπλοστάσιο εναλλακτικών τεχνολογιών, οι οποίες φροντίζουν να ικανοποιούν τις απαιτήσεις για μειωμένο περιβαλλοντικό αντίκτυπο αλλά και να ικανοποιούν τις ανάγκες και ενδεχόμενους περιορισμούς των ιδιοκτητών.
Εκλογή από τη βάση
Ξεκινώντας από την οικεία τεχνολογία των Hybrid Electric, η οποία ήδη μετράει εκατομμύρια χρήστες σε όλον τον κόσμο αλλά και 20.000 σε ελληνικό έδαφος, η λειτουργία της απαλλάσσει πλήρως τον οδηγό από την οποιαδήποτε σκέψη αναζήτησης φορτιστή, καθιστώντας παράλληλα εφικτή την ολοκλήρωση έως και του 80% των καθημερινών διαδρομών χωρίς εκπομπές ρύπων. Η συγκεκριμένη τεχνολογία, που ξεκίνησε από το πρώτο Prius και το 1997 και πλέον είναι διαθέσιμη σε όλο το εύρος της γκάμας μοντέλων Toyota, θα υποδεχθεί σύντομα τη νέα πέμπτη γενιά της που θα κάνει πρεμιέρα στο επικείμενο Corolla Cross με την υπόσχεση ακόμα χαμηλότερων εκπομπών ρύπων, αλλά και ταυτόχρονα υψηλότερης απόδοσης και πιο ενδιαφέρουσας οδηγικής συμπεριφοράς χάρη και στο χαμηλότερο βάρος.
Ενδιάμεσος σταθμός
Εν είδει ιδανικής γέφυρας ανάμεσα σε δύο διαδοχικές εποχές, η Plug-in Hybrid τεχνολογία διά χειρός Toyota αξιοποιεί την ευρεία τεχνογνωσία των Ιαπώνων, προσθέτοντας στην εξίσωση των υβριδικών τη δυνατότητα επαναφόρτισης και κατ’ επέκταση διαφοροποιώντας επί το ακόμα θετικότερο το καθημερινό ισοζύγιο διαδρομών – εκπομπών ρύπων, αλλά και εξασφαλίζοντας περισσότερες δυνατότητες. Αφήνοντας κατά μέρος τη θεωρία και περνώντας στην πράξη, δηλαδή στην παρουσία του RAV 4 Plug-in Hybrid στην γκάμα της Toyota, το ιαπωνικό SUV προσφέρει συνδυαστική ισχύ 306 ίππων, μόνιμη τετρακίνηση με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις δυνατότητές του και ταυτόχρονα εμφανίζει κατανάλωση καυσίμου μόλις 1 λίτρο/100 χλμ., ενώ εκλύει στην ατμόσφαιρα 22 γρ./διοξειδίου του άνθρακα. Υπεύθυνη για την παραπάνω ευεργετική αντίθεση είναι η παρουσία ηλεκτροκινητήρα και μπαταρίας με ενεργειακή απόδοση 18,1 kWh, η οποία μπορεί να εξασφαλίσει έως και 98 χλμ. ηλεκτρικής αυτονομίας σε αστικό περιβάλλον με φόρτιση μόλις 2,5 ωρών μέσω wallbox. Παράλληλα, στην περίπτωση που δεν υπάρχει πρόσβαση σε σημείο φόρτισης, το αυτοκίνητο λειτουργεί ως απλό υβριδικό, απαλλάσσοντας τους πιο παραδοσιακούς ή τους πιο περιπετειώδεις χρήστες από το άγχος ανεύρεσης φορτιστή.
Συνδετικός κρίκος
Για εκείνους που είναι ήδη έτοιμοι να κάνουν το επόμενο βήμα αποκτώντας ένα μηδενικών εκπομπών αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα, η Toyota έχει ήδη παρουσιάσει το bΖ4Χ, το οποίο, όπως είναι ήδη γνωστό, θα αποτελέσει το πρώτο μοντέλο μιας ευρείας γκάμας Battery Electric μοντέλων της ιαπωνικής φίρμας που θα κληθούν να αποτελέσουν τη βάση και ταυτόχρονα τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα σε ένα κοντινό, μηδενικών εκπομπών μέλλον και στο «Beyond Zero» όραμα της Toyota για το αύριο. Εκτός από την ταυτότητά του ως ενός γοητευτικού crossover, το ανάλογου μεγέθους με το RAV4 μοντέλο υπόσχεται μετακινήσεις πλήρως απαλλαγμένες από εκπομπές ρύπων χάρη στον αμιγώς ηλεκτρικό χαρακτήρα του. Σύμφωνα με τις συστάσεις, η προσφερόμενη αυτονομία θα ανέρχεται σε έως και 512 χλμ., ενώ, όπως είναι ήδη γνωστό, το ιαπωνικό SUV θα διατεθεί τόσο σε δικίνητη όσο και σε τετρακίνητη έκδοση με ισχύ 201 και 215 ίππων αντίστοιχα, καλύπτοντας όλο το φάσμα απαιτήσεων του ιδιοκτήτη ενός ηλεκτρικού crossover.
Πιο πέρα από το μηδέν
Aν και οι παραπάνω τεχνολογίες θα μπορούσαν να υπερκαλύψουν ενδεχομένως τα σύγχρονα αιτήματα για πράσινες μετακινήσεις, η Toyota δεν αρκείται σε αυτές, στοχεύοντας στην υπέρβαση, όπως άλλωστε υποδηλώνει και η τολμηρή επιλογή της φράσης «Beyond Zero». Κλειδί για αυτήν τη «μετα-εποχή» στο σκεπτικό των Ιαπώνων αποτελεί το υδρογόνο, καθώς κατά πρώτον θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ιδανικά ως καύσιμο εκεί όπου η ηλεκτροκίνητη τεχνολογία βρίσκει εμπόδια λόγω υποδομών (ανεπάρκεια φορτιστών ή και ηλεκτρικής ενέργειας) ή όπου υπάρχουν εξαιρετικά αυξημένες ενεργειακές απαιτήσεις (οδικές μεταφορές, πλοία, τρένα, γεννήτριες).
Κατά δεύτερον, το υδρογόνο αποτελεί, θα μπορούσε να πει κανείς, την πεμπτουσία της βιωσιμότητας καθώς πρόκειται για καύσιμο το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ένα ευρύ φάσμα βιώσιμων, μηδενικών εκπομπών εφαρμογών σε διάφορους τομείς με μηδενικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο. Πλην αυτών, όπως έχει ήδη αποδείξει η Toyota με πρωτότυπα μοντέλα όπως το πρόσφατο GR Yaris H2 Concept, το υδρογόνο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ακόμα και ως καύσιμο για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, μειώνοντας σημαντικά τον περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο και προσθέτοντας ένα ακόμα όπλο στη φαρέτρα των κατασκευαστών για τη μάχη της κλιματικής ουδετερότητας.

