«Στη νέα εποχή εξελισσόμαστε και κερδίζουμε»
Στον Χρήστο Κολώνα
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ:
«H πανδημία μάς έδωσε το κίνητρο να υιοθετήσουμε πιο άμεσα τις στρατηγικές και τα εργαλεία εκείνα που θα μας επιτρέψουν να αξιοποιήσουμε τις τεράστιες ευκαιρίες που διαφαίνονται στον ορίζοντα», αναφέρει σε συνέντευξή της στο «Βήμα» η κυρία Μαρία Αναργύρου-Νίκολιτς, γενική διευθύντρια της Coca-Cola Τρία Έψιλον
για Ελλάδα και Κύπρο.
Σύμφωνα με την κυρία Αναργύρου-Νίκολιτς υπάρχει αισιοδοξία για το άνοιγμα της εστίασης και γενικότερα της HoReCa, αν και, όπως επισημαίνει, ο κλάδος είναι ιδιαίτερα πιεσμένος από το εκτεταμένο lockdown.
Η γενική διευθύντρια της Coca-Cola Τρία Έψιλον
τονίζει ότι ο όμιλος συνεχίζει τις επενδύσεις τόσο στη Θεσσαλονίκη με το κέντρο επιχειρησιακών λύσεων του Ομίλου Coca-Cola HBC όσο και στο εργοστάσιο στο Σχηματάρι για την παραγωγή νέων προϊόντων με στόχο την ενίσχυση της εξαγωγικής δραστηριότητας.
Η ανάπτυξη του ομίλου, όπως αναφέρει, είναι άμεσα συνδεδεμένη με την επίτευξη στόχων βιώσιμής ανάπτυξης, γι’ αυτό και η σημαντικότερη επένδυση που θα υλοποιηθεί το 2021, ύψους 4 εκατ. ευρώ, αφορά την κατάργηση της πλαστικής μεμβράνης στις πολυσυσκευασίες αλουμινίου μέσω του νέου τύπου συσκευασίας KeelClip™, μια πρωτοβουλία που υλοποιείται για πρώτη φορά στον κλάδο των μη αλκοολούχων ποτών, αλλά και συνολικά στη χώρα μας. «Η προσαρμοστικότητα, η καινοτομία και η ενσυναίσθηση στις εξελισσόμενες ανάγκες των ανθρώπων, της κοινωνίας και των πελατών είναι τα τρία ηγετικά χαρακτηριστικά που θα κάνουν έναν οργανισμό να ξεχωρίσει την επόμενη μέρα» τονίζει η ελληνίδα μάνατζερ που ανέλαβε το τιμόνι της μεγάλης εταιρείας σε μια πολύ δύσκολη εποχή.
Κυρία Αναργύρου-Νίκολιτς, αναλάβατε πριν από περίπου έναν χρόνο να ηνία μιας από τις μεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες FnB, σε μια ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία, που ανέτρεψε κάθε δεδομένο στην αγορά. Ποιες ήταν οι σημαντικότερες προκλήσεις που κληθήκατε να διαχειριστείτε;
«Πράγματι, ανέλαβα τα καθήκοντά μου στη δύσκολη περίοδο της πανδημίας. Η χώρα βρισκόταν στο κλείσιμο μιας δύσκολης καλοκαιρινής σεζόν – της δυσκολότερης των τελευταίων χρόνων – και μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα όλη η αγορά τέθηκε σε lockdown. Οπως αντιλαμβάνεστε, αυτό επηρέασε σημαντικά τον κλάδο μας, όπως άλλωστε επηρεάστηκαν και οι συνεργάτες μας, ειδικότερα στον κλάδο του HoReCa και του χονδρεμπορίου. Τα δεδομένα ανατράπηκαν όμως και στον τρόπο που εργαστήκαμε όλο αυτό το διάστημα: ανέλαβα τη γενική διεύθυνση μιας εταιρείας με όλους τους συναδέλφους να εργάζονται για μεγάλο διάστημα μόνο από το σπίτι και όλοι κληθήκαμε να προσαρμοστούμε σε μια νέα πραγματικότητα, που φαινόταν εξαιρετικά ρευστή. Να αναφέρω επίσης ότι, αν και Ελληνίδα, δούλευα για πάρα πολλά χρόνια στο εξωτερικό, οπότε ο επαναπατρισμός μου, τόσο σε οικογενειακό όσο σε και επαγγελματικό επίπεδο, ήρθε σε μια χρονιά εξαιρετικά απαιτητική. Εχοντας όμως πάντα θετική ματιά, κρατάω τα θετικά από αυτή την περίοδο που μας έμαθε να εκτιμάμε πολύ περισσότερο τις ανθρώπινες σχέσεις, να ανακαλύπτουμε για μία ακόμα φορά τις απίστευτες ικανότητες που έχει ο άνθρωπος αλλά και τη μεγάλη σημασία που έχουν η ομάδα και η κοινωνία. Παράλληλα χρειάστηκε να αναλογιστούμε και να σχεδιάσουμε πώς θα μοιάζουν ο κλάδος μας και η αγορά στην Ελλάδα της νέας πραγματικότητας, αλλά και ποιος είναι ο ρόλος μας ως εταιρείας στην εξέλιξη, αλλά και στην υποστήριξή του. Μας έδωσε το κίνητρο να υιοθετήσουμε πιο άμεσα τις στρατηγικές και τα εργαλεία εκείνα που θα μας επιτρέψουν να αξιοποιήσουμε τις τεράστιες ευκαιρίες που διαφαίνονται στον ορίζοντα. Στη νέα εποχή λοιπόν εξελισσόμαστε και κερδίζουμε μαζί με τους πελάτες μας, τους ανθρώπους μας και την κοινωνία».
Ποιες είναι οι προτεραιότητες που θέτει το στρατηγικό σας πλάνο για την επόμενη μέρα και με ποιον τρόπο θα προσαρμοστεί η εταιρεία στις νέες συνθήκες;
«Η πανδημία επιτάχυνε μια σειρά από αλλαγές, είναι όμως μόνο η αρχή της μεγάλης αλλαγής που έρχεται χάρη στην τεχνολογία. Στη νέα αυτή εποχή απαιτείται από εμάς να εξελιχθούμε σε όλα τα επίπεδα και το κάνουμε εστιάζοντας σε πέντε βασικές αρχές:
Να προσφέρουμε το πιο συναρπαστικό – και συνεχώς εξελισσόμενο – χαρτοφυλάκιο προϊόντων στην αγορά, για κάθε περίσταση κατανάλωσης, 24 ώρες την ημέρα / 7 μέρες την εβδομάδα.
Να εξελισσόμαστε συνεχώς, για να είμαστε ο καλύτερος συνεργάτης για τους πελάτες μας, εξασφαλίζοντας την άριστη εξυπηρέτησή τους, μέσα από ενέργειες όπως η αναβάθμιση της δομής πωλήσεων της εταιρείας μας και η υποστήριξη των αναγκών τους μέσα από νέα κανάλια, όπως το e-commerce.
Να συνεχίζουμε να αναπτυσσόμαστε, αλλά μέσα από στρατηγικές βιώσιμης ανάπτυξης, με καινοτόμες επενδύσεις και ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού του οργανισμού για να ηγηθούμε των μελλοντικών αναγκών της αγοράς.
Να καλλιεργούμε συνεχώς τις δεξιότητες των ανθρώπων μας, δημιουργώντας για αυτούς σήμερα το εργασιακό περιβάλλον του αύριο και προσφέροντάς τους έτσι τον χώρο, το πλαίσιο και τις εμπειρίες που χρειάζονται για να αναπτυχθούν.
Και, τέλος, να κερδίζουμε έμπρακτα την εμπιστοσύνη των κοινοτήτων μας, με στοχευμένα προγράμματα, όπως το «Empowered».
Ο κλάδος της εστίασης και συνολικά το HoReCa κανάλι δέχθηκε ίσως το ισχυρότερο πλήγμα από την πανδημία και τα lockdowns. Πώς ανταποκριθήκατε σε αυτή την κρίση; Ποια ήταν η προτεραιότητά σας;
«Θα ήθελα να ξεκινήσω θετικά, λέγοντας πόσο χαίρομαι να βλέπω πάλι τα καταστήματα εστίασης ανοιχτά μετά από τόσους μήνες και την αγορά και πάλι να κινείται. Η χρονιά που πέρασε ήταν πράγματι πρωτόγνωρη για όλους και ειδικά για το HoReCa. Για εμάς προτεραιότητά μας όλο αυτό το διάστημα ήταν και είναι να είμαστε κοντά και να ακούμε τους πελάτες μας και τις ανάγκες τους. Η συνεχής επαφή μαζί τους καθ’ όλη τη διάρκεια του lockdown και η προσαρμοστικότητα που δείξαμε στις εξελίξεις μάς επέτρεψαν να σχεδιάσουμε μία σειρά μηχανισμών στήριξης και διαφορετικές ενεργοποιήσεις. Πολύ γρήγορα λοιπόν προσαρμόσαμε τα πλάνα μας για να στηρίξουμε τους πελάτες μας με ενέργειες που ενισχύουν την κατανάλωση στο σπίτι, αφού αυτό πλέον αποτελούσε και το επίκεντρο της ζωής μας, δίνοντας έμφαση στο e-commerce και στην online παραγγελία. Πέρυσι τέτοια εποχή, όταν η αγορά επανερχόταν μετά το πρώτο lockdown, η ομάδα πωλήσεων της εταιρείας μας ήταν παρούσα για να παρέχει ουσιαστική βοήθεια στους πελάτες. Παράλληλα, ενεργοποιήσαμε προωθητικές ενέργειες που στηρίζουν την επανεκκίνηση, όπως το Save One Seat, και αξιοποιήσαμε ψηφιακά εργαλεία της νέας εποχής, όπως ο Ad Generator και τα QR Menus. Ημασταν όμως δίπλα τους και συμβουλευτικά, με μία σειρά από εξειδικευμένα webinars σε επίκαιρες θεματικές, όπως η εφαρμογή των νέων πρωτοκόλλων υγιεινής και ασφάλειας, η εξυπηρέτηση πελατών στη «νέα κανονικότητα» και η στρατηγική χρήση των κοινωνικών δικτύων».
Και τώρα που η αγορά είναι και πάλι ανοιχτή; Τι μηνύματα παίρνετε και τι ενέργειες έχετε στο πλάνο σας για ενίσχυση της αγοράς;
«Υπάρχει αισιοδοξία για το άνοιγμα της αγοράς, αν και ο κλάδος είναι ιδιαίτερα πιεσμένος από το εκτεταμένο lockdown. Εμείς ήμασταν εδώ και καιρό έτοιμοι για την επανεκκίνηση αυτή, με μια νέα δομή πωλήσεων εστιασμένη στη νέα εποχή και στις νέες ανάγκες. Μια δομή που περιλαμβάνει μια άρτια καταρτισμένη ομάδα HoReCa, με συνολική ευθύνη για το κανάλι που μας επιτρέπει να έχουμε άριστη ενεργοποίηση και εξειδικευμένη επισκεψιμότητα για πάνω από 35.000 σημεία σε όλη την Ελλάδα. Αλλά και νέα στοχευμένη ομάδα e-commerce για να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε μαζί με τους πελάτες μας όλες τις νέες ευκαιρίες ανάπτυξης που προφέρει αυτό το αναδυόμενο κανάλι. Εχουμε επιπλέον ετοιμάσει πολλαπλά πλάνα ενεργοποίησης για την αγορά. Είμαστε δίπλα τους, στηρίζοντας την πρώτη παραγγελία και με στοχευμένες προωθητικές ενέργειες σε όλο το χαρτοφυλάκιό μας, αλλά προσφέροντας παράλληλα και κάλυψη λειτουργικών αναγκών των πελατών μας. Σημαντικό ρόλο παίζει και η υποστήριξη της εποχικής αγοράς με το άνοιγμα του τουρισμού και προσωπικά εύχομαι να έχουμε μια πολύ καλή τουριστική σεζόν, απαραίτητη για την ελληνική οικονομία, υλοποιώντας και επιπλέον προσλήψεις εποχικών πωλητών. Στην επανεκκίνηση του HoReCa σημαντικό πλεονέκτημα για εμάς αποτελεί και το λανσάρισμα του Costa Coffee που υλοποιήθηκε εν μέσω πανδημίας. Συνεργαζόμαστε ήδη με περισσότερα από 130 σημεία σε όλη την Ελλάδα, χάρη σε ένα πλάνο απόλυτα προσαρμοσμένο στις επιταγές της πανδημίας, και προσδοκούμε να φτάσουμε σύντομα σε κάθε γωνιά της χώρας.
Πέρα όμως από τις επιχειρηματικές ενέργειες, θέλουμε να στηρίξουμε συνολικά την ενδυνάμωση του HoReCa και των ανθρώπων του με νέες δεξιότητες. Πιστεύουμε ότι η εξέλιξή τους είναι και η καλύτερη εγγύηση για ένα δυναμικό μέλλον, καθώς καλούνται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που διαμορφώνει η τεχνολογία».
Αναφέρεστε στο Empowered, το νέο πρόγραμμα που ανακοινώσατε για την ενίσχυση των δεξιοτήτων των ανθρώπων του κλάδου;
«Πολύ σωστά! Με το βλέμμα μας στραμμένο στην αγορά και στις διευρυμένες ανάγκες του κλάδου HoReCa, ξεκινάμε αυτή την πρωτοβουλία εστιάζοντας στην ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων για να είναι έτοιμοι για την επόμενη μέρα της αγοράς. H νέα κοινωνική πλατφόρμα Empowered που υλοποιούμε μαζί με την Coca-Cola Hellas και με στρατηγικό συνεργάτη το kariera.gr έχει ως στόχο να προσφέρει σήμερα δωρεάν πρόσβαση στις δεξιότητες του αύριο για χιλιάδες επαγγελματίες HoReCa αλλά και νέους και γυναίκες, βοηθώντας τους να ενισχύσουν τις υπάρχουσες δεξιότητές τους και να αποκτήσουν νέες με βάση τις νέες τάσεις και ανάγκες της νέας εποχής. Στόχος μας είναι να προσφέρουμε upskilling και reskilling σε 10.000 άτομα μέσα στο 2021.
Θα ήθελα να επισημάνω ότι ο σχεδιασμός του περιεχομένου και των εργαλείων που προσφέρει το πρόγραμμα είναι βασισμένος σε εκτεταμένη έρευνα που υλοποίησε το kariera.gr για να εντοπίσει τις νέες δεξιότητες που απαιτούνται για την εύρεση εργασίας. Το Empowered λοιπόν, με τη συμβολή εξειδικευμένων συνεργατών και ειδικών από διακεκριμένες εταιρείες, φορείς και οργανισμούς, προσφέρει δωρεάν ειδικά σχεδιασμένες ψηφιακές εκπαιδεύσεις και live digital sessions γύρω από τους τομείς της καφεστίασης και της φιλοξενίας, της επιχειρηματικότητας, της απασχόλησης και της ενίσχυσης κυρίαρχων soft skills. Προσφέρει, επίσης, περαιτέρω ευκαιρίες εξέλιξης και ενδυνάμωσης σε πάνω από 500 συμμετέχοντες, όπως εξατομικευμένο mentoring, υποτροφίες, εκπαιδευτικά events, προγράμματα πρακτικής και άλλα. Μιλάμε λοιπόν για μια ολιστική κοινωνική πλατφόρμα που βοηθάει το σύγχρονο ανθρώπινο δυναμικό της χώρας μας να εξελιχθεί και να ενισχύσει τις δεξιότητές του για τη νέα εποχή».
«Οι επενδύσεις στην Ελλάδα συνεχίζονται και μέσα στην πανδημία»
Να περιμένουμε επενδυτικές σας ενέργειες στη χώρα παρά την πανδημία;
«Οι επενδύσεις στη χώρα μας συνεχίζονται και μέσα στην πανδημία. Πρόσφατα ο ‘Ομιλός μας Coca-Cola HBC ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός νέου τμήματος που θα λειτουργήσει στη Θεσσαλονίκη ως κέντρο επιχειρησιακών λύσεων για πολλαπλές χώρες δραστηριοποίησης του ομίλου, δημιουργώντας περισσότερες από 50 νέες θέσεις εργασίας.
Η δυναμική μας ανάπτυξη στην Ελλάδα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την επίτευξη στόχων βιώσιμης ανάπτυξης. Είναι χαρακτηριστικό ότι η σημαντικότερη επένδυση που θα υλοποιήσουμε το 2021, ύψους €4 εκατ., αφορά την κατάργηση της πλαστικής μεμβράνης στις πολυσυσκευασίες αλουμινίου μέσω του νέου τύπου συσκευασίας KeelClip™, μια πρωτοβουλία που υλοποιείται για πρώτη φορά στον κλάδο των μη αλκοολούχων ποτών, αλλά και συνολικά στη χώρα μας. Είναι μια κίνηση που αναδεικνύει την προσήλωσή μας στο όραμά μας για «Εναν Κόσμο Χωρίς Απορρίμματα» και τη συλλογή και ανακύκλωση κάθε συσκευασίας που βγάζουμε στην αγορά, τις δράσεις μας για τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων και την προώθηση της κυκλικής οικονομίας.
Παράλληλα, έχουμε αναλάβει δράση, τόσο ως εταιρεία όσο και κινητοποιώντας τον κλάδο μας, για την επίτευξη των στόχων συλλογής και ανακύκλωσης συσκευασιών στη χώρα μας, που προβλέπουν συλλογή και ανακύκλωση 90% των πλαστικών συσκευασιών ποτών μέχρι το 2030. Πιστεύουμε ότι ένα ενιαίο, αποτελεσματικό και διαφανές σύστημα εγγυοδοσίας, που καλείται να οργανώσει και να λειτουργήσει ο κλάδος μας, μπορεί και οφείλει να εκπληρώσει αυτόν τον στόχο και συμμετέχουμε στην κοινή Συντονιστική Επιτροπή των Παραγωγών Αναψυκτικών και Ζυθοποιών για την Εγγυοδοσία ώστε να συμβάλουμε στον σχεδιασμό του καλύτερου δυνατού και πλέον αποτελεσματικού συστήματος.
Συνεχείς είναι και οι επενδύσεις μας στην εξέλιξη της παραγωγικής μας δραστηριότητας στη χώρα με επίκεντρο το Σχηματάρι Mega-Plant, το μεγαλύτερο ελληνικό εργοστάσιο αναψυκτικών και χυμών. Εν μέσω πανδημίας, ξεκίνησε στο Σχηματάρι Mega-Plant η παραγωγή του ενεργειακού ποτού Monster. Μια επένδυση €3 εκατ., που ενισχύει την εγχώρια παραγωγή αλλά και την εξαγωγική μας δραστηριότητα.
Παράλληλα, προετοιμαζόμαστε για το μέλλον, σήμερα, επενδύοντας συνεχώς στον ψηφιακό μετασχηματισμό και στην ενίσχυση των δεξιοτήτων των ανθρώπων μας. ‘Ηδη αξιοποιούμε το augmented reality στη διαχείριση αποθήκης με τη λειτουργία Vision Picking, υλοποιούμε virtual reality εκπαιδεύσεις για την ομάδα πωλήσεων, και εκπαιδεύουμε τους πελάτες μας στη χρήση ψηφιακών μέσων και εργαλείων, για να αναφέρω μερικά παραδείγματα».
Στο επίκεντρο οι άνθρωποί μας
Ενας πυλώνας στον οποίο εστιάζετε ως εταιρεία είναι, όπως αναφέρατε κι εσείς, εκείνος της ανάπτυξης/εξέλιξης των εργαζομένων σας. Στην post COVID εποχή πόσο επηρεάζονται και πώς διαφοροποιούνται τα σχέδια της εταιρείας σε αυτό το πεδίο; Ποιες είναι δηλαδή οι προτεραιότητες που θέτετε πλέον για τους ανθρώπους σας;
«Η εξέλιξη, η ενδυνάμωση και η ευεξία των ανθρώπων μας είναι πάντα στο επίκεντρο. Είμαι προσωπικά πολύ περήφανη που έχω τη δυνατότητα να έχω δίπλα μου μια τόσο δυνατή ομάδα. Ο τρόπος με τον οποίο προσαρμόστηκαν, και οι 1500 εργαζόμενοι που απασχολούμε στην Ελλάδα, γρήγορα και με προσήλωση στους στόχους μας, για να ανταποκριθoύν στα νέα δεδομένα είναι εντυπωσιακός. Αν κάτι μάς έδειξε η περίοδος της COVID είναι ότι οι ενδυναμωμένες ομάδες μπορούν να δουλεύουν από παντού με απόλυτη προσήλωση σε αυτό που κάνουν. Στην μετά COVID εποχή λοιπόν δεν θα μπορούσαμε να μην αφουγκραστούμε τις ανάγκες αυτών των ανθρώπων και να εξελιχθούμε για να αξιοποιήσουμε τα οφέλη της τεχνολογικής ανάπτυξης, προσφέροντάς τους έτσι το εργασιακό περιβάλλον του αύριο. Υιοθετούμε λοιπόν μια νέα εργασιακή νοοτροπία ανάπτυξης που στηρίζεται στην αμφίδρομη εμπιστοσύνη. Ενισχύουμε την τηλεργασία και μεταβαίνουμε σε ένα πρωτοποριακό μοντέλο που δίνει τη δυνατότητα επιλογής υβριδικής εργασίας. Οι άνθρωποί μας δηλαδή μπορούν να εργάζονται μέχρι και δύο ημέρες την εβδομάδα από το σπίτι, εφόσον το επιθυμούν. Φυσικά, η κίνηση αυτή συνοδεύεται και με την παροχή όλων των απαραίτητων εργαλείων, του απαραίτητου εξοπλισμού δηλαδή για εργασία από το σπίτι. Το νέο αυτό μοντέλο μάς επιτρέπει να λειτουργούμε τους χώρους μας ως «smart offices». Οι εργαζόμενοί μας δηλαδή θα μπορούν ψηφιακά, μέσω ενός online booking, να κλείνουν τη θέση τους στα ανανεωμένα μας γραφεία αλλά και τη θέση πάρκινγκ που τους προσφέρει η εταιρεία».
Στην εποχή που διανύοuμε, ποια πιστεύετε ότι είναι τα ηγετικά χαρακτηριστικά που θα κάνουν έναν οργανισμό να ξεχωρίσει;
«Προσαρμοστικότητα, καινοτομία και ενσυναίσθηση. Αυτό θεωρώ ότι είναι το τρίπτυχο που μπορεί να μας κάνει να ξεχωρίσουμε την επόμενη μέρα. Η καινοτομία είναι απαραίτητη σε όλες τις πτυχές της δουλειάς μας: από τα προϊόντα μας, τις παραγωγικές μεθόδους και την επαφή με τους πελάτες μας μέχρι τις εργασιακές πρακτικές μας. Σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία, ένας οργανισμός οφείλει να δώσει έμφαση στην προσαρμοστικότητα γιατί είναι η δεξιότητα που αποτελεί την καλύτερη εγγύηση για να έχει η επιτυχία διάρκεια. Προσαρμοστικότητα όμως σημαίνει να αναγνωρίζουμε και να ανταποκρινόμαστε στις συνεχόμενες αλλαγές γύρω μας, λειτουργώντας με ταχύτητα και ενσυναίσθηση στις εξελισσόμενες ανάγκες των ανθρώπων μας, της κοινωνίας μας και των πελατών μας. Δημιουργούμε λοιπόν τις υποδομές εκείνες που θα μας επιτρέψουν να διαπρέψουμε στη νέα πραγματικότητα. Προσαρμοζόμαστε στο νέο περιβάλλον, εξελισσόμαστε καθημερινά, εστιάζοντας στα σημαντικά. Πάντα με σεβασμό, ανοιχτό μυαλό και θετική διάθεση».

