Οι Βρετανοί Jethro Tull, από τα πιο επιδραστικά και αγαπημένα στο ελληνικό κοινό συγκροτήματα, εμφανίζονται για ακόμη μία φορά ενώπιον του ελληνικού κοινού. Την Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου, στη Μονή Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη, και την επομένη, Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου, στην Αθήνα και στο Θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη. Με…καταγωγή από το Μπλάκπουλ της Αγγλίας, οι Jethro Tull ξεκίνησαν το μουσικό τους ταξίδι στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και συνεχίζουν ακόμη και σήμερα να βάζουν την υπογραφή τους σε αυτό που οι παλαιότεροι ονομάζουμε progressive rock. Με πωλήσεις που ξεπερνούν τα 60.000.000 παγκοσμίως, με περισσότερα από δεκάδες άλμπουμ στο ενεργητικό τους, μεταξύ των οποίων 11 χρυσά και 5 πλατινένια, και με περισσότερες από 3.000 live εμφανίσεις σε 40 χώρες, έχουν χαρακτηριστεί ως ένα από τα πιο σημαντικά και εκκεντρικά progressive rock συγκροτήματα του 20ού αιώνα.

Κεντρική φιγούρα όλα αυτά τα χρόνια ο Ιαν Αντερσον, η ηγετική φυσιογνωμία που ξεχώρισε από τα πρώτα βήματα της μπάντας, ο οποίος τόλμησε να ενσωματώσει το φλάουτο ως το βασικό όργανο του συγκροτήματος, κάτι που αποτελεί το σήμα κατατεθέν του ήχου τους. Στην Ελλάδα οι Jethro Tull έρχονται με τον νέο τους δίσκο «The Zealot Gene», το 22ο στούντιο άλμπουμ τους που κυκλοφόρησε στις 28 Ιανουαρίου 2022 από την Inside Out Music έπειτα από πέντε χρόνια που κράτησε η παραγωγή του. Πρόκειται για το πρώτο τους στούντιο άλμπουμ μετά το «The Jethro Tull Christmas Album» (2003) και το πρώτο τους εξ ολοκλήρου πρωτότυπο υλικό μετά το «J-Tull Dot Com» (1999), γεφυρώνοντας ένα κενό σχεδόν 23ετίας. Το άλμπουμ έφθασε στο Νο 9 των charts στη Βρετανία και έγινε το πρώτο άλμπουμ των Jethro Tull στο top 10 του Ηνωμένου Βασιλείου από το 1972. Το «Zealot Gene» είναι από τις πλέον αξιοπρόσεκτες δουλειές συγκροτημάτων ή καλλιτεχνών που μετρούν δεκαετίες εμπειρίας στην πλάτη τους.

Βίβλος και φλάουτο

Με αφορμή τις δύο επικείμενες συναυλίες σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, ο Ιαν Αντερσον μίλησε στο BHMAgazino για τον νέο δίσκο, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι «η ιδέα του άλμπουμ ξεκίνησε το 2017, με στόχο το κάθε τραγούδι να εστιάζει σε διαφορετικά αρνητικά αλλά και θετικά συναισθήματα. Και έκανα λίστα για αυτά. Οπως το μίσος, η εκδίκηση, η απληστία, η ζήλια, η αγάπη, η συντροφικότητα, η πίστη και η συμπόνια. Κοίταξα τη λίστα μου και μου θύμισε λέξεις που έβλεπα συχνά στη Βίβλο. Από μια ιδιοτροπία, έκανα μια αναζήτηση στο Διαδίκτυο για αυτά τα συναισθήματα και τη χρήση τους στη Βίβλο. Πήρα κάποια από αυτά και έγραψα τα τραγούδια. Ωστόσο, το να πούμε ότι το άλμπουμ βασίζεται σε κείμενα της Βίβλου θα ήταν πολύ απλοϊκό και όχι ιδιαιτέρως ακριβές για το άλμπουμ». Στον βρετανό φλαουτίστα, τραγουδιστή και τραγουδοποιό άρεσε να διαβάζει όταν ήταν έφηβος για τις θρησκείες, πέραν της χριστιανικής. «Εξακολουθώ και σήμερα να διαβάζω ανάλογου ύφους κείμενα, αλλά και κείμενα για τη φύση και την προέλευση του ανθρώπου και κυρίως για το πώς αλληλεπιδρούν μεταξύ τους οι θρησκείες αλλά και άνθρωποι με διαφορετικά πιστεύω».

Ο πιο εμβληματικός φλαουτίστας του rock αποφάσισε να ασχοληθεί με το συγκεκριμένο όργανο επειδή, όπως σημειώνει, «ποτέ δεν ήμουν σπουδαίος κιθαρίστας. Οταν άκουσα τον Ερικ Κλάπτον να παίζει στη δεκαετία του 1960, αποφάσισα ότι μάλλον έπρεπε να βρω κάτι άλλο. Για κανέναν ιδιαίτερο λόγο διάλεξα το φλάουτο. Δεν υπήρχαν πολλοί άλλοι που έπαιζαν φλάουτο στον κόσμο της ποπ και ροκ μουσικής. Δεν ήταν άγνωστο αλλά δεν ασχολούνταν ιδιαιτέρως. Λοιπόν, έκανα αίτηση για τη δουλειά και, ευτυχώς, δεν έχω ακόμη συνταξιοδοτηθεί».

Το νέο άλμπουμ των Jethro Tull ήταν σίγουρο ότι θα το αγκάλιαζαν οι παλαιότεροι θαυμαστές τους, όπως και έγινε, αλλά μπορεί άραγε το «Zealot Gene» να συγκινήσει και τη νεότερη γενιά ακροατών; «Δεν μπορώ να ξέρω την απάντηση. Αυτό είναι πρωτίστως στα χέρια του μάρκετινγκ της εταιρείας. Πού και με ποιον τρόπο και σε ποιους θα στοχεύσουν. Πιστεύω πάντως ότι πρέπει να αποδεχθούμε ότι οι παλιοί μάς γνωρίζουν περισσότερο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και νεότεροι ακροατές που μας προσεγγίζουν. Από την άλλη είναι ωραίο να βλέπεις στις συναυλίες σου νεότερους ανθρώπους. Οπως για παράδειγμα συνέβη στη συναυλία μας στο Ηρώδειο το 2019, όπου γνώρισα τον Κυριάκο Μητσοτάκη, που ήταν παρών στη βραδιά. Και μου είπε ότι απόλαυσε τη συναυλία. Να λοιπόν που υπάρχουν νέοι άνθρωποι στη συναυλία μας».

O Ιαν Αντερσον δεν ακούει ιδιαιτέρως πολλή μουσική, «έχω τις δικές μου υποχρεώσεις που δεν μου αφήνουν πολύ χρόνο. Εχω τόσα δικά μου να κάνω ώστε δεν προλαβαίνω. Αν και η αλήθεια είναι ότι προτιμώ να ακούω Χέντελ όταν έχω χρόνο». Εννοείται ότι παρακολουθεί τα τεκταινόμενα: «Στη χώρα μου κυριαρχεί ο θάνατος της βασίλισσας Ελισάβετ Β΄ και οι αλλαγές στον θρόνο, και παρότι υπάρχουν πολλοί επικριτές του συστήματος του Ηνωμένου Βασιλείου, νομίζω ότι συνολικά είμαστε τυχεροί που έχουμε αυτή την παράδοση. Πιστεύω στην ισορροπία. Με ενδιαφέρουν όλα όσα γίνονται στην Ουκρανία και προσεύχομαι ο Πούτιν να πάρει πίσω τα σκυλιά του πολέμου που έχει στείλει στη χώρα. Για να μπορούμε να παίξουμε εκεί. Σήμερα αυτό δεν είναι ασφαλές».

Στις συναυλίες τους στην Ελλάδα οι Jethro Tull θα παρουσιάσουν τραγούδια από το σύνολο της δισκογραφίας τους, κομμάτια από τον τελευταίο τους δίσκο αλλά και παλαιότερες επιτυχίες τους, ενώ παράλληλα δουλεύουν το νέο τους άλμπουμ. Οπως περιγράφει ο Αντερσον, «έχω δέκα από τα δώδεκα μουσικά θέματα. Το επόμενο στάδιο είναι να πάμε και να τα τελειοποιήσουμε όλα αυτά. Ελπίζω να γίνει κάποια στιγμή τον προσεχή Φεβρουάριο. Ας ελπίσουμε ότι κάπου εκεί στις αρχές Μαρτίου ίσως μπορέσουμε να σκεφτούμε να κάνουμε μερικές πρόβες και ηχογραφήσεις».