Ολική επαναφορά
Η τέταρτη γενιά του οικογενειακού μοντέλου επιστρέφει δυναμικά στο προσκήνιο με δύο εκδόσεις αμαξώματος και στόχο να πρωταγωνιστήσει στην ψηφιακή εποχή της αυτοκίνησης
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ: Σύνδεση μέλους
Αν και η Octavia προσφέρεται για μαθήματα ιστορίας καθώς θεωρείται το μοντέλο που άλλαξε την εικόνα της Skoda τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η ουσία της νέας γενιάς της την οποία οδηγήσαμε τις προηγούμενες ημέρες στους ελληνικούς δρόμους βρίσκεται στον τρόπο που το οικογενειακό μοντέλο έχει υιοθετήσει την τεχνολογία αιχμής του ομίλου VW, διατηρώντας την τιμή εκκίνησης κάτω από τις 20.000 ευρώ και δικαιολογώντας το δημοσιογραφικό κλισέ «περισσότερο αυτοκίνητο με λιγότερα χρήματα».
Πολλαπλές επιλογές
Ξεκινώντας από την ευρύτητα της γκάμας των κινητήρων και με δεδομένο ότι οι δύο εκδόσεις αμαξώματος Gran Coupe και Sportswagon βασίζονται στη γνωστή από μοντέλα της Audi και της VW αρχιτεκτονική MQB Evo, αξίζει να γνωρίζετε ότι στη βάση των μηχανικών συνόλων βρίσκεται ο 1.0 TSI βενζινοκινητήρας των 110 ίππων (από 19.900 ευρώ) και αμέσως μετά ο 1.5 TSI ACT των 150 ίππων (από 21.900 ευρώ). Στη χώρα μας διατίθενται επίσης οι πετρελαιοκίνητες εκδόσεις 2.0 TDI ισχύος 116 ίππων (από 21.900 ευρώ) και 150 ίππων (σε συνδυασμό με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG 7 ταχυτήτων από 27.300 ευρώ). Ωστόσο για πρώτη φορά σε Octavia η Skoda τοποθετεί plug-in υβριδικά σύνολα (για τα οποία μπορείτε να διαβάσετε στη δεξιά σελίδα) διαθέτοντας από τον ερχόμενο Οκτώβριο και τη δοκιμασμένη έκδοση G-TEC με κινητήρα φυσικού αερίου, δεξαμενές 17,7 κιλών GNG και αυτονομία έως 523 χλμ. Σταδιακά θα εισαχθούν και οι έκδοσεις e-TEC με ήπια υβριδική τεχνολογία στους βενζινοκινητήρες 1,0 και 1,5 λίτρου, σε συνδυασμό με αυτόματο κιβώτιο DSG, συμπληρώνοντας έτσι τις περισσότερες από κάθε άλλη φορά επιλογές με εύρος απόδοσης από 110 έως 245 ίππους.
Η ειδοποιός διαφορά
Η επιλογή αμαξώματος είναι εντελώς προσωπική υπόθεση και σχετίζεται με τις περί αισθητικής προσλαμβάνουσες καθενός από εμάς και τις ανάγκες του. Δεν παύει ωστόσο να είναι εντυπωσιακή η απήχηση των προηγούμενων Combi (τώρα Sportswagon) εκδόσεων στη συνείδηση των ευρωπαίων αγοραστών. Στην Ελλάδα ωστόσο η πεντάθυρη έκδοση της δοκιμής μας με τα διακριτικά Gran Coupe αποδεικνύεται περισσότερο εναρμονισμένη με τις συνήθειες και τις επιλογές μας, για αυτό και έχει τον πρώτο λόγο. Το κοινό μήκος στα 4,69 μέτρα και μεταξόνιο στα 2,69 μέτρα τοποθετεί αμέσως την Octavia στον χάρτη των οικογενειακών μοντέλων. Σε αυτές τις τιμές μάλιστα υπερτερεί όλων στους τομείς της ευρυχωρίας τόσο στο πίσω κάθισμα όσο και στον χώρο αποσκευών, με τα 600 λίτρα στην Gran Coupe και τα 640 λίτρα στη Sportswagon να αποτελούν επίδειξη ισχύος χωροταξικού management.
Η ζωή από μέσα
Μιλώντας συχνά για τη «value for money» λογική των μοντέλων Skoda ενίοτε παραβλέπουμε κάποια στοιχεία που δεν πρέπει να θεωρούνται αυτονόητα. Η μοκέτα ή οι ελαστικές επενδύσεις, για παράδειγμα, στις εσωτερικές θήκες των θυρών για να μην κάνουν θόρυβο τα μικρά αντικείμενα εκεί ή οι Simply Clever λύσεις που μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν εδώ και ένα «πακέτο ύπνου» με αναπαυτικά πλευρικά στηρίγματα στα πίσω προσκέφαλα αποδεικνύουν ότι η σημασία στη λεπτομέρεια δεν είναι κεκτημένο μόνο των premium εταιρειών. Μια ματιά στο ταμπλό με τη μινιμαλιστική σχεδίαση και την αναμενόμενα hi-tech προσέγγιση που καταργεί τους περισσότερους φυσικούς διακόπτες διαφοροποιεί τα δεδομένα από πλευράς εργονομίας, απαιτεί χρόνο εξοικείωσης και δίνει κυρίαρχο ρόλο στην κεντρική οθόνη των 10 ιντσών για το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας. Πριν έρθει στη ζωή ο δίλιτρος πετρελαιοκινητήρας των 150 ίππων με τα 360 Nm ροπής, μας κέρδισε η πολλαπλώς ρυθμιζόμενη θέση οδήγησης και η απουσία ενός παραδοσιακού επιλογέα ταχυτήτων στο αυτόματο κιβώτιο DSG. Στη θέση του βρίσκεται ο ίδιος μικρός διακόπτης που συναντά κάποιος και στο νέο Audi A3. Με αυτόν τον συνδυασμό η Octavia είναι πρωτίστως ένας δρομέας μεγάλων αποστάσεων που κρύβει καλά το μέγεθός της, χωρίς το βάρος των 1.480 κιλών σε αυτή την υλοποίηση να δημιουργεί δεύτερες σκέψεις.
Η παρουσία επίσης ενός ημιάκαμπτου άξονα πίσω (στις εκδόσεις άνω των 150 ίππων υπάρχει εκεί ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων) δεν αλλοιώνει τον προσανατολισμένο στην άνεση οικογενειακό χαρακτήρα του μοντέλου. Σε ό,τι αφορά το σύστημα διεύθυνσης υπάρχουν άλλες εκδόσεις/μοντέλα Skoda που δίνουν περισσότερη αίσθηση στον οδηγό τους, είμαι λοιπόν σίγουρος ότι στις εκδόσεις iV και RS iV τα πράγματα θα είναι διαφορετικά. Σε μοντέλα όπως αυτό άλλωστε είναι σαφές ότι μεγαλύτερη σημασία έχει η πληρότητα του διαθέσιμου εξοπλισμού στα τρία επίπεδα Active, Ambition και Style και η εμπλουτισμένη γκάμα των συστημάτων υποβοήθησης με τα τέσσερα νέα (Collision Avoidance Assist, Turn Assist, Exit Warning και Local Traffic Warning) που εμφανίζονται για πρώτη φορά σε μοντέλο Skoda. Παράλληλα η νέα Octavia διαθέτει χαρακτηριστικά ημιαυτόνομης οδήγησης και αξιοποιεί την τεχνολογία Hands-on Detect που ελέγχει αν ο οδηγός αγγίζει σταθερά το τιμόνι αλλά και το σύστημα travel Assist.
H Sportswagon διάσταση
Διαχρονικά δημοφιλής σε κάθε γενιά της Octavia, η έκδοση Combi όπως λεγόταν στο παρελθόν ή Sportswagon όπως αποκαλείται σήμερα, αποτελεί μια ιδιαίτερη υλοποίηση που ξεπερνά την ανάγκη για αυξημένες μεταφορικές δυνατότητες και εξελίσσεται σε μια lifestyle επιλογή. Με μήκος 4,69 μέτρα και μεταξόνιο 2,69 μέτρα παρέχει υποδειγματική ευρυχωρία στους επιβάτες και του πίσω καθίσματος με έναν αχανή χώρο αποσκευών, ο όγκος του οποίου ξεκινά από τα 640 λίτρα – 30 περισσότερα από την προηγούμενη Octavia Combi και 40 περισσότερα τη νέα Gran Coupe έκδοση. Προσεκτικά σχεδιασμένη ώστε να αποποιείται την «επαγγελματική χροιά» παλαιότερων εκδόσεων, η Octavia Sportswagon διατίθεται στη χώρα μας σε τιμές από 20.900 ευρώ στοχεύοντας στην κορυφή της κατηγορίας της.
Head-up display και virtual cockpit
Προβάλλοντας στο παρμπρίζ τις σημαντικότερες πληροφορίες για τον οδηγό (ταχύτητα, οδηγίες πλοήγησης, σήματα κυκλοφορίας, λειτουργία συστημάτων υποβοήθησης) η προαιρετική οθόνη head-up display εμφανίζεται για πρώτη φορά σε μοντέλο Skoda δίνοντας την αίσθηση ότι οι ενδείξεις βρίσκονται στα 2 μέτρα εμπρός του, χωρίς να εμποδίζουν έτσι το άμεσο οπτικό του πεδίο. Αυτό που βλέπετε στην εικόνα κάτω από το head-up display είναι το ψηφιακό virtual cockpit των 10,25 ιντσών που έχει βελτιωθεί σημαντικά ώστε να είναι πιο φιλικό προς τον χρήστη απεικονίζοντας τους χάρτες του συστήματος πλοήγησης ή όποιο άλλο θέμα επιλέξει ο οδηγός με γραφικά υψηλής ευκρίνειας.
Plug-in υβριδική πρεμιέρα
Στην τέταρτη γενιά της η Octavia μπαίνει στο club των επαναφορτιζόμενων μοντέλων με δύο διαφορετικές εκδόσεις στις οποίες ο βενζινοκινητήρας TSI των 1,4 λίτρων συνδυάζεται με ηλεκτροκινητήρα 75 kW αποδίδοντας συνδυαστικά 204 ίππους στην έκδοση Octavia iV και 245 ίππους στην έκδοση RS iV. Διαθέσιμες στη χώρα μας από τον ερχόμενο Νοέμβριο και οι δύο PHEV εκδόσεις εξοπλίζονται με ένα τροποποιημένο αυτόματο κιβώτιο DSG με τρεις συμπλέκτες, με τον τρίτο να απεμπλέκει τον ηλεκτροκινητήρα από τον βενζινοκινητήρα επιτρέποντας την αμιγώς ηλεκτρική κίνηση αντλώντας ενέργεια από την μπαταρία ιόντων λιθίου των 13 kWh που εξασφαλίζει αυτονομία περίπου 60 χλμ., με κόστος φόρτισης χαμηλότερο των 2 ευρώ.

