Tο 2019 θα είναι ένα έτος καμπής για τα θέματα Βιώσιμης Ανάπτυξης και Εταιρικής Υπευθυνότητας, καθώς αναμένεται να φέρει διεύρυνση της εφαρμογής υπεύθυνων στρατηγικών με αύξηση της χρήσης καινοτόμων τεχνολογιών, καθώς και πιο απαιτητική νομοθεσία. Αυτό προκύπτει από τις διεθνείς έρευνες του Κέντρου Αειφορίας (CSE) στην Ευρώπη και στη Β. Αμερική.

Οι σημαντικότερες επιχειρήσεις FORTUNE 500 αλλά και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις έχουν αναπτύξει στόχους που σχετίζονται με θέματα όπως η κλιματική αλλαγή, η ενεργειακή αποδοτικότητα, η υπεύθυνη εφοδιαστική αλυσίδα και η συνεισφορά στις τοπικές κοινωνίες. Ιδιαίτερα στην Ελλάδα τα θέματα περιβαλλοντικών επιπτώσεων όπως και μέτρησης της αποτελεσματικότητας των κοινωνικών δράσεων, μαζί με τη χρήση νέων τεχνολογιών και έκδοσης Εκθέσων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, φαίνεται ότι θα κυριαρχήσουν μέσα στο 2019.

Πιο συγκεκριμένα, οι πιο σημαντικές τάσεις για το 2019 εκτός από την κλιματική αλλαγή και την ενεργειακή αποδοτικότητα συνοψίζονται παρακάτω:

Βελτίωση του κοινωνικού αποτυπώματος. Ολο και περισσότερες εταιρείες προσπαθούν να ελαχιστοποιήσουν την επίπτωσή τους στις τοπικές κοινωνίες, ως αποτέλεσμα της δραστηριότητάς τους, και να προσφέρουν υπεύθυνα προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο, η έρευνα του CSE διαπίστωσε σημαντικές ελλείψεις στη μέτρηση του κοινωνικού αποτυπώματος, δηλαδή στην αποτύπωση της κοινωνικής αλλαγής που έχει επιτευχθεί, κάτι που θα μπορούσε να γίνει μέσω αναγνωρισμένων εργαλείων όπως το Social Return on Investment (SROI).

H σημαντική αύξηση των επαγγελματιών Εταιρικής Υπευθυνότητας. Αυξάνεται η αναγκαιότητα για καλά εκπαιδευμένα στελέχη, που μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των ενδιαφερόμενων μερών (stakeholders) της εταιρείας. Τα στελέχη αυτά πλέον θεωρούνται απαραίτητα σε πολλά τμήματα μιας επιχείρησης, όπως είναι το νομικό τμήμα, το οικονομικό, το ERM, οι προμήθειες, η έρευνα και ανάπτυξη, οι σχέσεις με επενδυτές, οι δημόσιες σχέσεις, για να σχεδιάζουν προγράμματα και να συμβάλλουν στη διαμόρφωση μιας υπεύθυνης εταιρικής στρατηγικής που θα διατρέχει όλη την εταιρεία και θα βελτιώνει τα συνολικά οικονομικά της αποτελέσματα. Πλέον δεκάδες εξειδικευμένα προγράμματα δίνουν τις απαραίτητες γνώσεις και πιστοποιούν τους επαγγελματίες.

Υιοθέτηση των στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ην. Εθνών (SDGs). Η υιοθέτηση των SDGs έχει προχωρήσει με γοργό ρυθμό στην Ευρώπη. Ενα σημαντικό ποσοστό των Εκθέσεων Εταιρικής Υπευθυνότητας (Sustainability Reports) περιλαμβάνει ήδη συγκεκριμένες δεσμεύσεις στους στόχους, κάτι που επίσης χαρίζει μεγαλύτερη διαφάνεια και αξιοπιστία, και αναμένεται ότι η πλειοψηφία των επιχειρήσεων θα εντάξουν τους στόχους στη στρατηγική και στις πρακτικές τους.

Τεχνητή νοημοσύνη. Η υψηλή τεχνολογία στην υπηρεσία της υπεύθυνης επιχειρηματικότητας – μια τάση που παρατηρείται στην Ευρώπη και στη Β. Αμερική τα τελευταία χρόνια. Αυτό που είναι πραγματικά νέο είναι ότι η τεχνητή νοημοσύνη εφαρμόζεται στο κοινωνικό marketing για να προκαλέσει συναισθηματική σύνδεση, να επηρεάσει την καταναλωτική συμπεριφορά και να ενισχύσει την εμπιστοσύνη σε μια εταιρεία ή ένα προϊόν χρησιμοποιώντας θετικά ανθρώπινα χαρακτηριστικά, όπως ενσυναίσθηση, ευαισθησία, ηθική.

Ο κ. Νίκος Αυλώνας είναι πρόεδρος του Κέντρου Αειφορίας CSE και επισκέπτης καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο.