Σε τρεις ορόφους του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη οι χώροι έχουν γεμίσει Θεόφιλο. Μύθοι της αρχαίας Ελλάδας, ήρωες του ’21, ελληνικά και ρωμαίικα τοπία, η Αίγυπτος, το Ισραήλ, ακόμα και η «Ρωσοϊαπωνική Ναυμαχία» και η «Παράταξη του στρατού του Μ. Ναπολέοντος», λαογραφικές σκηνές και πορτρέτα ανθρώπων της Μυτιλήνης αλλά και ο ίδιος ο Θεόφιλος (1870-1934) ζωγραφισμένος εν ξιφήρειςείναι ορισμένες μόνο από τις θεματικές του αποτυπωμένες με το χαρακτηριστικό ιδίωμα της απλοϊκής, ναΐφ ζωγραφικής του. Επιστέγασμα ή προσωπική σφραγίδα αυθεντικότητας τα συνήθως ασύντακτα ή ανορθόγραφα επεξηγηματικά κείμενα, όπως «O Περικλής από της Πνυκός Δικιολογών χάριν της Ακροπόλεως Δαπάνας του 1928» ή ο ήρωας του Βιντσέντζου Κορνάρου Ερωτόκριτος «Δια σχυνοίου σκάλα αναβιβαζόμενος ο Ερωτόκριτος χαιρετών την αρετούσσαν του 1933».

Οσο και αν το γνωρίζεις ή αν έχεις δει πίνακές του, αυτή η συνολική παρουσίαση του έργου του αυτοδίδακτου ζωγράφου, ο οποίος διακατεχόταν από την τόλμη του αποσυνάγωγου και διέθετε μια φαντασία που τρεφόταν από τις εικόνες του μυαλού, πάντα εντυπωσιάζει για τη φιλοδοξία του. Οταν επισκεφτήκαμε τον χώρο, η έκθεση «Θεόφιλος. Ο τσολιάς της ζωγραφικής» δεν είχε ανοίξει ακόμη (τα εγκαίνια έγιναν την περασμένη Τετάρτη) και το τεχνικό προσωπικό πηγαινοερχόταν για να διασφαλίσει ότι καθένας από τους πίνακες – έργα σε μουσαμά ή και λίγες αποτοιχισμένες τοιχογραφίες, άλλα στους τοίχους, ορισμένα στο πάτωμα και κάποια σε φωτοτυπίες εν αναμονή της άφιξής τους από τα μουσεία όπου ανήκουν – θα τοποθετούνταν με κάθε ακρίβεια στο σημείο που τους αναλογούσε. Ο δε επιμελητής της έκθεσης Τάκης Μαυρωτάς έδινε τις τελευταίες οδηγίες για τη δημιουργία αυτής της σπουδαίας έκθεσης, της μεγαλύτερης που έχει διοργανωθεί τα τελευταία χρόνια, αφιερωμένης στον ρομαντικό «σαλό» της τέχνης, που απαίτησε ενάμιση χρόνο για την ολοκλήρωσή της. Σε αυτή παρουσιάζονται έργα από τρεις μεγάλες περιόδους δημιουργίας, τα χρόνια της Θεσσαλίας, την επιστροφή στο γενέθλιο νησί και τα τελευταία χρόνια δουλειάς του.

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη
συνδρομή;

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Θέλετε να γίνετε συνδρομητής;

Μπορείτε να αποκτήσετε την συνδρομή σας από εδω