• Αναζήτηση
  • Ο Soloup επιστρέφει στο Μπενάκη

    Ο κομίστας του πετυχημένου graphic novel «Αϊβαλί, ένα ταξίδι στον χρόνο» παρουσιάζει μια έκθεση βασισμένη στο νέο του βιβλίο με θέμα πώς απομακρύνονται τα παιδιά από τους γονείς ύστερα από ένα δύσκολο διαζύγιο

    Ο «Συλλέκτης» ως γλυπτό από χαρτοπολτό σε φυσικό μέγεθος, με μια ομπρέλα καλυμμένη με σκίτσα και γραμματόσημα

    Ανθρωποι γεμάτοι μαύρες τρύπες που τους άφησαν οι απώλειες αγαπημένων τους προσώπων. Η Κοκκινοσκουφίτσα που κατατροπώνει μόνη της τον λύκο ο οποίος είναι τελικά ο πατέρας της, σύμφωνα με μια παραλλαγή τής – ήδη παραλλαγμένης – ιστορίας από τους αδερφούς Γκριμ. Ενας πατέρας που συλλέγει τους αριθμούς στις πινακίδες των ταξί που πηγαίνουν κάθε πρωί την αποξενωμένη κόρη του στο σχολείο. Οι ιστορίες στο νέο graphic novel του Soloup «O Συλλέκτης: έξι διηγήματα για έναν κακό λύκο» (εκδόσεις Ικαρος) είναι πολλές, αλλά το θέμα που τελικά πραγματεύονται είναι ένα: πώς απομακρύνονται τα παιδιά από τους γονείς μετά από ένα δύσκολο διαζύγιο. Πρώτης τάξεως πρωτότυπο υλικό, όχι μόνο για βιβλίο αλλά και για μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη τέσσερα χρόνια μετά την παρουσίαση του επιτυχημένου «Aϊβαλί, ένα ταξίδι στον χρόνο» από τον γνωστό κομίστα (κατά κόσμον Αντώνη Νικολόπουλο).

    Τι θα δούμε στην έκθεση

    Η έκθεση δεν συνιστά μια απλή παράθεση του βιβλίου, εξ ου και παρουσιάζει εικαστικό ενδιαφέρον. Σε αυτήν παρουσιάζεται το γραμμένο σενάριο με τις διορθώσεις του, τα storyboards, σχέδια με μολύβι, δείγματα από τις σελίδες που σκαναρίστηκαν και προστέθηκε σε αυτές το μελάνι και το χρώμα ψηφιακά, αρχιτεκτονικά σχέδια για τα φανταστικά κτίρια που πλαισιώνουν την πλοκή του βιβλίου, καθώς και οι απαραίτητες εκτυπώσεις των σελίδων του. Υπάρχουν και καμβάδες ζωγραφισμένοι με έμπνευση από τις ιστορίες του βιβλίου, πεταλούδες από οριγκάμι αλλά και κατασκευές από χαρτοπολτό. Γιατί στην αίθουσα δεσπόζει ως κεντρική φιγούρα ο (χωρισμένος) ήρωας Διονύσης με τη χαρακτηριστική ομπρέλα του και ένα μαύρο σκυλί στο πλευρό του μπροστά σε μια πόρτα. Ακριβώς δηλαδή όπως στο βιβλίο περιμένει κάθε πρωί έξω από το σπίτι της κόρης του να τη δει να πηγαίνει στο σχολείο με το ταξί μαζί με τη μητέρα της. «Αφότου είχα τελειώσει το βιβλίο διάβασα ότι το μαύρο σκυλί συμβολίζει τη μελαγχολία και την κατάθλιψη. Πολλές φορές η τέχνη διαισθάνεται τα πράγματα ενώ η επιστήμη τα αποδεικνύει» σχολιάζει ο Soloup. Επίσης προβάλλονται δύο βίντεο, ένα μικρό animation με σκίτσα και ηθοποιούς βασισμένο στην τρίτη ιστορία του «Συλλέκτη» με τίτλο «Μαύρες τρύπες», και το trailer του βιβλίου με μουσική των Jazztronica Duet (Αγγελική Τουμπανάκη και Ηλίας Δουμάνης) ειδικά γραμμένη για αυτόν τον σκοπό.

    Και δημιουργός γλυπτών

    Σημειωτέον, είναι η πρώτη φορά που ο κομίστας Soloup έγινε και δημιουργός γλυπτών. Με πρώτη ύλη χαρτί από εφημερίδες προς ανακύκλωση, την τεχνογνωσία ανθρώπων του περιοδικού «Σχεδία» οι οποίοι φτιάχνουν τέτοιου είδους κατασκευές και τη συνδρομή του 90χρονου πατέρα του, Νίκου Νικολόπουλου, προέκυψαν τα γλυπτά της έκθεσης και η ανάδειξη άλλης μιας πτυχής του ταλέντου του Soloup.

    Με πρώτες σπουδές πάνω στις Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο και διδακτορικό πάνω στη Σημειολογία και την Ιστορία των κόμικς από το Πανεπιστήμιο του Αιγαίου, ο 52χρονος Soloup, που ασχολείται εδώ και χρόνια με την πολιτική γελοιογραφία σε εφημερίδες, έχει επενδύσει πολύ χρόνο για τη μελέτη και εξέλιξη του σχεδιασμού του graphic novel. «Τόσο το «Aϊβαλί» όσο και ο «Συλλέκτης» θα ήταν εντελώς διαφορετικά κόμικς αν δεν είχα αυτή τη γνώση προηγουμένως. Γιατί οι σπουδές μού επέτρεψαν να πειραματιστώ πολύ πάνω στους τρόπους αφήγησης και στη σημειοδότηση των εικόνων και του λόγου». Για παράδειγμα, στον «Συλλέκτη» δεν είναι καθόλου τυχαία η παράθεση της ιστορίας της Κοκκινοσκουφίτσας με πράσινο και κόκκινο χρώμα σε ένα κατά τα άλλα ασπρόμαυρο βιβλίο. Δηλαδή από μια καθησυχαστική απόχρωση σε ένα έντονο χρώμα που είναι ταυτισμένο με το αίμα, τη βία, τον θάνατο προκειμένου να διευκολυνθεί η ψυχολογική μετάβαση του αναγνώστη.

    Οι δύο ημερίδες

    Ο Soloup είναι και συγγραφέας και σχεδιαστής των graphic novels του μιας και του αρέσει να δουλεύει μόνος. Ωστόσο, όπως θα τονίσει με έμφαση, «αυτή η έκθεση μόνο ατομική δεν είναι» καθώς δούλεψε πολύς κόσμος, ακόμη και αφιλοκερδώς, για να πραγματοποιηθεί μαζί με τις παράλληλες εκδηλώσεις της.

    Η επιμέλειά της ανήκει στην ομάδα της Βαβέλ, του πάλαι ποτέ περιοδικού κόμικς. Οι Νίκη και Εύη Τζούδα αλλά και η Παυλίνα Καλλίδου, μεταξύ άλλων, ανέλαβαν το στήσιμό της, όπως είχε συμβεί πριν από τέσσερα χρόνια με την «Aϊβαλί». Το σημαντικότερο όλων όμως είναι ότι συνεργάστηκε πολύς κόσμος για τη διοργάνωση δυο ημερίδων. Η πρώτη είναι αφιερωμένη στη συγγραφή των graphic novels (9/2) ενώ η δεύτερη (3/3) είναι εστιασμένη στο καίριο όσο και φλέγον θέμα της γονικής αποξένωσης. Οι καλεσμένοι είναι επιστήμονες διεθνούς κύρους οι οποίοι θα αποπειραθούν να ρίξουν φως – για πρώτη φορά στην Ελλάδα – σε αυτό το «άγνωστο» θέμα το οποίο βιώνουν πολύ συχνά τα χωρισμένα ζευγάρια με παιδιά. Πρόκειται για ένα παγκόσμιο πρόβλημα αλλά ως συνήθως η Ελλάδα είναι πολλές δεκαετίες πίσω στον τρόπο που το αντιμετωπίζει. Οπως θα σχολιάσει ο Soloup: «Η ελληνική Δικαιοσύνη δεν προσπαθεί να λύσει το πρόβλημα, αλλά με τους χειρισμούς της το διογκώνει, με αποτέλεσμα να εντείνονται πολλές ανθρώπινες τραγωδίες».

    Πολιτισμός
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Η ζωή σε ένα private jet… Ο μεγαλοβιομήχανος, χρυσός κληρονόμος Φίφης Δελμούζος-Κασσανδρής τίναξε βαριεστημένα τη στάχτη του πούρου του. Ρούφηξε μια γουλιά από το τσάι... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk