Θραύσματα από ζυμαρένια μέλη ανθρωπόμορφων ομοιωμάτων – τάματα σε έναν θεό που δεν ονοματίζεται αλλά θα μπορούσε να είναι η ίδια η φύση – αφημένα στο βουνό του Ψηλορείτη να αναμετρώνται με το βλέμμα όποιου τύχει να τα δει (οι ορειβάτες, οι βοσκοί, οι προσκυνητές) και τελικά να τα αξιολογήσει δίχως αναφορές και εξαρτήσεις. Η «Πρώτη, τελευταία και παντοτινή Μπιενάλε», στο πλαίσιο της οποίας δημιουργήθηκε η «Προσφορά» της Κατερίνας Κατσιφαράκη, είναι ιδιαίτερα φευγάτη. Οχι γιατί είναι δύσκολο να περιγράψεις σε τι ακριβώς συνίσταται αυτή η πλατφόρμα σύγχρονου πολιτισμού της υπαίθρου αν δεν το δεις με τα ίδια σου τα μάτια, αλλά γιατί όντως είναι μια ιδέα πρωτότυπη, αντισυμβατική, που συμβαίνει περίπου μόνη της, χωρίς να ενδιαφέρεται για όσα διαδραματίζονται γύρω της στον ίδιο τον χώρο όπου εμφανίζεται, στη διαδρομή για την κορυφή Τίμιος Σταυρός, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή του Ψηλορείτη στην Κρήτη (στο οροπέδιο της Νίδας, στην περιοχή του Αγίου Υακίνθου, στον Σκίνακα), αλλά και στον χώρο των εικαστικών γενικότερα. Μια αντι-Μπιενάλε με χιουμοριστικό πρόσημο, τουλάχιστον όταν πρωτοδημιουργήθηκε το 2017, αποτέλεσμα της πρόθεσης του Σταμάτη Σχιζάκη να επισημάνει, αν μη τι άλλο, την πληθώρα των Μπιενάλε ανά τον κόσμο. Γιατί το δικό του επιμελητικό εγχείρημα δεν θα είχε σχέση με τις συμβατικές Μπιενάλε.

Χωρίς συγκεκριμένο χώρο διεξαγωγής, χωρίς εκθέσεις, χωρίς οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα, χωρίς κοινό, η «Πρώτη, τελευταία και παντοτινή Μπιενάλε» εξελίχθηκε σε μια αυτόνομη οντότητα φτιαγμένη με τα πιο αγνά, DIY υλικά. «Μια άσκηση πάνω στην καλλιτεχνική ελευθερία και την επιμελητική αυτονομία και αυτάρκεια, που προτείνει ένα νέο παράδειγμα καλλιτεχνικών εκθέσεων, ως συμβάντα μικρής κλίμακας και διάρκειας και με τον λιγότερο δυνατό περιβαλλοντικό αντίκτυπο» όπως σημειώνει ο Σχιζάκης σε ένα από τα φυλλάδια που αποτελούν τα μοναδικά τεκμήρια αυτής της διοργάνωσης (τα οποία επίσης γράφει και επιμελείται γραφιστικά ο ίδιος και διανέμονται χέρι-χέρι). «Συχνά οι Μπιενάλε έχουν και έναν τουριστικό χαρακτήρα, συνδέονται με το branding μιας πόλης. Εδώ, η πρόσβαση είναι δύσκολη και είναι σχεδόν αδύνατο και μάταιο να αποπειραθείς κάτι τέτοιο. Επειτα, η φύση και το βίωμά της βρίσκονται συνήθως στο περιθώριο της τέχνης, αν και συχνά οι Μπιενάλε εκφέρουν λόγο σχετικό με την οικολογία. Με ενδιέφερε να δω πώς μπορεί να γίνει μια Μπιενάλε πραγματικά μικρής κλίμακας, πραγματικά οικολογική» έλεγε όταν παρουσίασε τα πεπραγμένα της στο Ηράκλειο, όπου είναι η γενέτειρά του, αλλά και όπου υπάρχει το αφανές, εκτός της πόλης, Μουσείο Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου (ΜΕΤΗ). Ενας μικρός αλλά απαραίτητος χώρος όπου ο αρχιτέκτονας Κωστής Σχιζάκης παρουσιάζει τη δουλειά κρητών ζωγράφων και καλλιτεχνών. Το πείραμα της «Πρώτης, τελευταίας και παντοτινής Μπιενάλε» είναι ακόμα σε εξέλιξη, αλλά εκεί συνάντησε για πρώτη φορά ένα μικρό κοινό, καθώς ο Σταμάτης Σχιζάκης σύστησε την Μπιενάλε του μέσα από απομεινάρια, τεκμήρια και ένα βίντεο από τις δράσεις της, αλλά και μέσα από μια συζήτηση μεταξύ των καλλιτεχνών για να αποτιμηθεί η μέχρι τώρα διαδρομή της.

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη
συνδρομή;

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Θέλετε να γίνετε συνδρομητής;

Μπορείτε να αποκτήσετε την συνδρομή σας από εδω