Σύμφωνα με τις Γραφές και το κατ’ έθιμο επικρατούν δίκαιο, η Δικαιοσύνη οφείλει να είναι τυφλή, ανεξάρτητη και ανεπηρέαστη από πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες.
Αυτές τις αρχές άλλωστε επικαλείται και η αρμόδια εισαγγελεύς που ηγείται της ανεξάρτητης Αρχής κατά του ξεπλύματος μαύρου χρήματος, ο οποία ως γνωστόν επέβαλε το άνοιγμα των λογαριασμών του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη και των υπουργών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και Ευάγγελου Μαλέσιου.

Η ίδια έχει μεταδώσει ατύπως στα μέσα ενημέρωσης ότι η συγκεκριμένη Αρχή, της οποίας προΐσταται, δρα ανεξάρτητα από άλλες υπηρεσίες, αλλά σύμφωνα πάντα με τον σχεδιασμό της, ιδιαιτέρως έναντι χρονιζουσών υποθέσεων και ανάλογα με τη ροή πληροφοριών και αναφορών που καταφθάνουν από τις αστυνομικές, τις εισαγγελικές ή άλλες εμπλεκόμενες σε σχετικές υποθέσεις Αρχές.

Εχει εξηγήσει επίσης ότι με την ανάληψη των καθηκόντων της απέστειλε επιστολές στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, με οδηγίες να ανασύρουν από τα συρτάρια τους χρονίζουσες υποθέσεις ώστε να διευκολυνθεί η ταχεία εκκαθάρισή τους.

Τα δε μέτρα που κατά περίπτωση, σύμφωνα πάντα με τις άτυπες ανακοινώσεις της Αρχής, επιβάλλονται στοχεύουν στον αιφνιδιασμό και στην παρεμπόδιση ενδεχόμενης πώλησης περιουσιακών στοιχείων των εμπλεκομένων και υπόπτων νομιμοποίησης παράνομων εσόδων.

Στην προκειμένη περίπτωση του πρώην πρωθυπουργού και των υπουργών το άνοιγμα των λογαριασμών επιβλήθηκε έπειτα από εισαγγελική αναφορά και επειδή πρόκειται για χρονίζουσες υποθέσεις, με τη διευκρίνιση ότι το άνοιγμα δεν οδηγεί απαραίτητα σε περιοριστικά μέτρα. Μπορεί το άνοιγμα να μην επιβεβαιώσει τις αναφορές και τις πληροφορίες και η υπόθεση να κλείσει χωρίς μέτρα ή άλλες συνέπειες.

Η όλη επιχειρηματολογία φαντάζει τυπική και για ορισμένους επαρκής. Ωστόσο όλοι μπορούν να αντιληφθούν το βάρος των εντυπώσεων που ήδη μεταφέρει στην κοινωνία και στην πολιτική σκηνή η επιλογή του μέτρου και η εφαρμογή του.

Και αυτό χωρίς να διευκρινίζεται ποια νεότερα στοιχεία οδήγησαν στην επιλογή του και από πού, από ποιο επίπεδο της Δικαιοσύνης, εκπορεύθηκε η συγκεκριμένη αναφορά που κινητοποίησε την Αρχή.

Μία υπόθεση σαν κι αυτή, λογικά, επιβάλλεται να ελεγχθεί πάραυτα, χωρίς χρονοτριβή. Αλλωστε στη σημερινή τεχνολογικά προηγμένη εποχή ο έλεγχος των τραπεζικών λογαριασμών μπορεί να εξελιχθεί ταχύτατα, σε λίγες μέρες.

Τυχόν καθυστέρηση και διαμόρφωση συνθηκών μακράς πολιτικής ομηρείας ευλόγως προβληματίζουν τον καθένα.
Βάσει των παραπάνω οφείλουν άπαντες να γνωρίζουν και βεβαίως η Αρχή ότι δεν ενεργούν εν κενώ. Η εποχή δεν είναι πολιτικά αδιάφορη. Αντιθέτως, είναι πολιτικά ευαίσθητη.

Εχουμε εισέλθει σε καθαρά προεκλογική περίοδο και τέτοιες αποφάσεις, ανεξαρτήτως των λόγων που τις επέβαλαν στη συγκεκριμένη Αρχή, επιδρούν καθοριστικά στις πολιτικές συνθήκες και αναμφίβολα παράγουν πολιτικά αποτελέσματα.

Οι πλέον καχύποπτοι μάλιστα μπορούν να υποθέσουν ότι σε άλλες ζώνες, εκτός της ανεξάρτητης Αρχής, μπορεί να στήνεται μηχανή παραγωγής αναφορών και διοχέτευσης πληροφοριών επί σκοπώ.

Επιπροσθέτως, τα ελεγχόμενα πρόσωπα ούτε τυχαία είναι ούτε η εν γένει δημόσια παρουσία τους αφήνει πίσω της σκιές. Ούτε προκλητικώς διαβιούν ούτε έχουν δώσει δικαιώματα. Αντιθέτως, έχουν απειληθεί και διακινδυνεύσει. Ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, για παράδειγμα, από τύχη ζει, όπως όλοι γνωρίζουν.

Υπό αυτή την έννοια, η άκριτη επιβολή μέτρων καθίσταται ελεγκτέα. Και οι κρίνοντες κρίνονται…
ΤΟ ΒΗΜΑ