Η μόδα συναντά τον πόλεμο
Τα ντεφιλέ της Εβδομάδας Μόδας στο Παρίσι πραγματοποιήθηκαν στη σκιά του ξεσπάσματος του πολέμου στην Ουκρανία. Οι σχεδιαστές μοιάζουν να αφουγκράζονται την κοινωνία.
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ:
Η μόδα είναι φαντασία. Είναι χρώμα, είναι διαφυγή, αλλά ταυτόχρονα δεν μπορεί να πάψει να αποτελεί και αντανάκλαση της κοινωνικοπολιτικής μας πραγματικότητας. Η Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι, η οποία έριξε αυλαία την περασμένη Τρίτη, 8 Μαρτίου, πραγματοποιήθηκε στη σκιά του πολέμου στην Ουκρανία και φυσικά δεν μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη από τα γεγονότα. Αναμφισβήτητα μία από τις πιο δυνατές στιγμές ήταν το σόου του οίκου Balenciaga. Ο Ντέμνα Γκβασάλια, καλλιτεχνικός διευθυντής του διάσημου ισπανικού fashion house με καταγωγή από τη Γεωργία – γεννήθηκε στο Σουχούμι, μια πόλη που βρέθηκε στο επίκεντρο του πολέμου Γεωργίας – Αμπχαζίας στις αρχές της δεκαετίας του ’90, ζώντας στο πετσί του το τι σημαίνει προσφυγιά -,
έστειλε ένα σαφές μήνυμα. O ίδιος απήγγειλε ένα ποίημα στα ουκρανικά για το οποίο δεν προσφέρθηκε μετάφραση, ενώ στα καθίσματά τους οι θεατές της επίδειξης βρήκαν σημαίες της Ουκρανίας. Τα μοντέλα (κάποια από αυτά κρατώντας μαύρους, μεγάλους δερμάτινους σάκους που προσομοίαζαν σε σακούλες σκουπιδιών) περπάτησαν σε μια πασαρέλα στρωμένη με τεχνητό χιόνι (κάτι που είχε προαποφασιστεί εδώ και καιρό ως μία αναφορά στην κλιματική αλλαγή), ενώ δυνατός αέρας φυσούσε στα πρόσωπά τους. Οι παραλληλισμοί ήταν αναπόφευκτοι. Ο Γκβασάλια στα παρασκήνια του σόου αποκάλυψε ότι αυτή η εικόνα αντανακλούσε τη δική του εμπειρία εκτοπισμού.
Ο ίδιος μάλιστα, σε σημείωμά του προς τους παρευρισκομένους, εξομολογήθηκε ότι πέρασαν σκέψεις από το μυαλό του ακόμη και να ακυρώσει την επίδειξη. «Σε μια εποχή σαν αυτή, η μόδα χάνει τη σημασία της και το πραγματικό της δικαίωμα ύπαρξης» έγραφε. Τελικά σκέφτηκε ότι η ματαίωση του σόου θα υποδήλωνε παραίτηση και «παράδοση στο κακό που ήδη τον έχει πληγώσει τόσο». Στην ίδια διοργάνωση, τα διάσημα μοντέλα Τζίτζι Χαντίντ και Μίκα Αργανιάρας δήλωσαν ότι θα διαθέσουν τα ποσά της αμοιβής τους για τη στήριξη των ανθρώπων της Ουκρανίας.
Σλάλομ στη μόδα
Σε πιο αισιόδοξα νέα, ο οίκος Prada συναντά τον διάσημο αθλητή του snowboard Πιερ Βολτιέ σε ένα φαντασμαγορικό βίντεο που γυρίστηκε στην καρδιά των Αλπεων. Tο βίντεο-documentary που φέρει τον τίτλο «Reshapes» δημιουργήθηκε στο πλαίσιο μιας συνεργασίας διαρκείας που ξεκίνησε ο διάσημος οίκος με γνωστή εταιρεία ενεργειακών ποτών για την προώθηση δράσεων και πρωτοβουλιών με επίκεντρο τα σπορ και την καινοτομία.
Ουσιαστικά ο γάλλος πρωταθλητής Πιερ Βολτιέ, δις χρυσός ολυμπιονίκης στο άθλημα του snowboard cross, απέδειξε ότι μπορεί να αψηφά τους νόμους της βαρύτητας. Σε έναν ειδικά σχεδιασμένο διάδρομο από χιόνι που έφερε τα κόκκινα διακριτικά του οίκου Prada και κατασκευάστηκε στο Σερ Σεβαλιέ στις Αλπεις, ο 34χρονος έκανε κυριολεκτικά τα μαγικά του. Σημειωτέον, ο διάδρομος σχεδιάστηκε από τον ίδιο και για την κατασκευή του απαιτήθηκαν 14 ημέρες, προκειμένου να μετακινηθούν και να διαμορφωθούν πάνω από 1.500 κυβικά μέτρα χιονιού.
Ο Βολτιέ δεν είναι τυχαία περίπτωση αθλητή. Γεννήθηκε τον Ιούνιο του 1987 στη γαλλική πόλη Μπριανσόν και ξεκίνησε να παίρνει μέρος σε διαγωνισμούς skateboard από την ηλικία των 10 ετών. Η πρώτη του μεγάλη νίκη ήρθε στο Παγκόσμιο Κύπελλο το 2007, όμως ένας τραυματισμός στην πλάτη τού έκοψε τη φόρα δύο χρόνια αργότερα. Δεν το έβαλε κάτω και επέστρεψε με αρκετές νίκες σε Παγκόσμια Κύπελλα. Ακόμη και πριν από τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς του Σότσι το 2014 είχε τραυματισμό, ο οποίος όμως δεν τον σταμάτησε από το να κατακτήσει το χρυσό μετάλλιο.
Εναν χρόνο αργότερα κέρδισε το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα και το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα στο snowboard cross το 2017, επιστρέφοντας στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες στην Πιονγκτσάνγκ στη Νότια Κορέα, όπου υπερασπίστηκε τον τίτλο του, κερδίζοντας για δεύτερη φορά το χρυσό μετάλλιο.
Mολονότι το 2020 αποσύρθηκε από τους αγώνες εξαιτίας ενός προβλήματος στο πόδι, ο Βολτιέ δεν εγκατέλειψε τις πλαγιές. Απόδειξη το νέο αυτό βίντεο που φέρει και τη σφραγίδα του οίκου Ρrada και συγκεκριμένα της Prada Linea Rossa που αντλεί επιρροές από τον κόσμο των τεχνικών και χειμερινών σπορ για απαιτήσεις υψηλών επιδόσεων που μεταφράζονται στην καθημερινή ζωή.
O γνωστός άλλωστε ιταλικός οίκος μοιάζει να έχει μια ειδική σχέση με τον κόσμο των χειμερινών σπορ, κάτι που αποδεικνύεται και από τη σειρά pop-up καταστημάτων «Prada On Ice» που λάνσαρε, δημιουργώντας μάλιστα και μια αποκλειστική συλλογή για αυτόν τον σκοπό.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο Γκας Κενγουόρθι, αργυρός ολυμπιονίκης στο ελεύθερο σκι το 2014, όπως και η πρωταθλήτρια του snowboard Tζούλια Μαρίνο, η οποία μάλιστα κέρδισε αργυρό ολυμπιακό μετάλλιο στο slopestyle στους πρόσφατους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του Πεκίνου, ήταν τα πρόσωπα της καμπάνιας για τη συλλογή Prada Linea Rossa Φθινόπωρο-Χειμώνας 2021/22.
Tην ίδια στιγμή, και άλλοι διάσημοι οίκοι επενδύουν στο luxury skiwear. Στο ίδιο μήκος κύματος και η συλλογή DiorΑlps του οίκου Dior, η οποία σχεδιάστηκε από τη Μαρία Γκράτσια Κιούρι, όπως και η συλλογή του οίκου Fendi, ενώ για πρώτη φορά μέσα στο 2021 και ο οίκος Louis Vuitton λάνσαρε μια capsule collection αποκλειστικά για χειμερινά σπορ. Την πρωτοκαθεδρία φυσικά κρατά ο ιταλικός οίκος Moncler, που ιδρύθηκε το 1952 ακριβώς για να υπηρετήσει τον κόσμο του skiwear.

