Σε έναν ενιαίο τόμο συγκεντρώνει η Ρέα Γαλανάκη τη διηγηματογραφική της παραγωγή, που ξεκινάει με τα Τρία ομόκεντρα διηγήματα (1986), προχωρεί με τη συλλογή Ενα σχεδόν γαλάζιο χέρι (2004) και συνεχίζεται μέχρι και τη δεκαετία του 2010 με σκόρπια κείμενα, δημοσιευμένα σε εφημερίδες και συλλογικές εκδόσεις. Με την τριλογία της Ο βίος του Ισμαήλ Φερίκ πασά. Spina nel Cuore (1989), Θα υπογράφω Λουί (1993) και Ελένη, ή Ο Κανένας (1998), όπως και με τα υπόλοιπα μυθιστορηματικά της έργα, η Γαλανάκη θα σηματοδοτήσει τη στροφή του μεταπολιτευτικού ιστορικού μυθιστορήματος προς μια ριζικά καινούργια κατεύθυνση: το εθνικό εγώ και ο φυλετικός άλλος, που συνυπάρχουν στο παλαιό ιστορικό μυθιστόρημα αντιθετικά ή και εχθρικά (αρχής γενομένης από τον 19ο αιώνα και φθάνοντας μέχρι και την εποχή της χούντας), θα χάσουν με το εναρκτήριο λάκτισμα της Γαλανάκη (και των συγγραφέων οι οποίοι ευθύς αμέσως θα την ακολουθήσουν) τη δίδυμη και ταυτοχρόνως αντίπαλη υπόστασή τους, προσφέροντας τα υλικά για τη λειτουργία ενός μεγάλου χωνευτηρίου, για τη δημιουργία ενός εκτεταμένου μωσαϊκού, κάτω από την πολύσημη επιφάνεια του οποίου μπορεί να συντελεστούν τα πιο διαφορετικά ατομικά και συλλογικά δράματα. Αντί για την απότιση φόρου τιμής στις εθνικές αξίες, η Γαλανάκη φτιάχνει ένα πλέγμα στο εσωτερικό του οποίου η πολιτική συναντιέται με πολλαπλές ανακλήσεις του πολιτισμού και της κουλτούρας. Στην τριλογία της, πάντως, το εξωελληνικό βίωμα, είτε από τη Δύση προέρχεται είτε από την Ανατολή, πνίγει και καταστρέφει τον μυθιστορηματικό ήρωα, ο οποίος αδυνατώντας να αντιμετωπίσει την επιτόπια νόρμα συνθλίβεται από το ασήκωτο βάρος της και τελειώνει άπρακτος και διαψευσμένος τον βίο του, ανίκανος να ορίσει και να κερδίσει την ταυτότητά του.

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη
συνδρομή;

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Θέλετε να γίνετε συνδρομητής;

Μπορείτε να αποκτήσετε την συνδρομή σας από εδω