Η δύναμη της εικόνας
Σε μια εποχή που οι εκθέσεις αυτοκινήτων αμφισβητούνται όσο ποτέ, η Γενεύη παραμένει στο επίκεντρο των εξελίξεων αποτελώντας το ιδανικό κάδρο για το μέλλον της αυτοκίνησης
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ: Σύνδεση μέλους
Με το βλέμμα στραμμένο στους δείκτες των πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων, οι οποίες χρηματοδοτούν τα επενδυτικά τους σχέδια, και το μυαλό στις προκλήσεις που δημιουργούν οι αυστηρότεροι κανονισμοί εκπομπών ρύπων, η πλειονότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών που δραστηριοποιούνται επί ευρωπαϊκού εδάφους δίνει ηχηρό «παρών» στην πρώτη σημαντική ετήσια έκθεση αυτοκινήτου του 2019.
Στη γεωγραφικά ουδέτερη Γενεύη, η οποία το 2020 θα συμπληρώσει 90 χρόνια παρουσίας στα τετράτροχα δρώμενα, κυριαρχεί η ιδέα της ηλεκτροκίνησης, όχι μόνο ως η τάση των τελευταίων ετών αλλά και ως αναγκαιότητα προκειμένου να αντιμετωπιστούν μια σειρά από ζητήματα – από το φάντασμα του diesel gate που άλλαξε τον ρου της Ιστορίας επιταχύνοντας τις εξελίξεις στην αυτοκίνηση έως τον ορατό κίνδυνο επιβολής υψηλών προστίμων σε κατασκευαστές που απέχουν σημαντικά από τα όρια εκπομπών ρύπων που έχει θεσπίσει η ΕΕ για το 2021.
Μόνο τυχαία, για παράδειγμα, δεν μπορεί να θεωρηθεί η ανάδειξη της αμιγώς ηλεκτρικής Jaguar i-Pace ως «Αυτοκινήτου της Χρονιάς 2019» στην Ευρώπη (η σχετική ανακοίνωση του αποτελέσματος πραγματοποιήθηκε πριν από την έναρξη της έκθεσης η οποία θα διαρκέσει έως τις 17 Μαρτίου). Αξίζει να γνωρίζετε ότι είναι μόλις το δεύτερο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο, μετά το Nissan Leaf το 2011, που αποσπά τη συγκεκριμένη διάκριση.
Πίσω από τη λάμψη της εφετινής 89ης διοργάνωσης την οποία αρκετοί χαρακτηρίζουν «φτωχή», παραγνωρίζοντας τη μεταβατική περίοδο που βιώνει ο κλάδος, υπάρχει προβληματισμός αλλά και μια έντονη δημιουργική διάθεση η οποία αποφέρει εντυπωσιακά πρωτότυπα μοντέλα και ενδιαφέροντα μοντέλα παραγωγής.
Γεωγραφική διασπορά
Η αριθμητική κυριαρχία των γερμανικών ομίλων είναι και πάλι αναμφισβήτητη, με τη Mercedes-Benz να παρουσιάζει 10 νέα μοντέλα/εκδόσεις, το δικό της showcar για τη Formula E, αλλά και το ηλεκτρικό cabrio smart forease+. H BMW από την πλευρά της εμφανίζει πληθώρα νέων plug-in υβριδικών εκδόσεων ενώ τα δημοφιλέστερα από πλευράς πωλήσεων μέλη του ομίλου VW – η ομώνυμη εταιρεία, η Skoda, η Audi και η Seat – παρουσιάζουν νέες προτάσεις διαφορετικών μεγεθών και στόχευσης στην κατηγορία των οχημάτων με μπαταρίες. Στο γαλλικό στρατόπεδο ξεχωρίζουν αναμφισβήτητα 2+1 παγκόσμιες πρεμιέρες: το Peugeot 208 ως το πρώτο supermini που θα διατίθεται από την αρχή της εμπορικής του πορείας και ως ηλεκτρικό, το Renault Clio που στην πέμπτη γενιά του θα αξιοποιεί την τεχνολογία E-Τech, και το Citroen AMI ONE που ως πρωτότυπο διθέσιο ηλεκτρικό όχημα δείχνει τον δρόμο προς το μέλλον όπου η χρήση των οχημάτων θα υποκαθιστά σταδιακά την κτήση τους. Ιδιαίτερα σημαντική για το αύριο της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας και της κουλτούρας που πρεσβεύει είναι η πρεμιέρα της Alfa Romeo Tonale, του μικρότερου SUV της φίρμας που θα κυκλοφορήσει και ως plug-in υβριδικό, δίνοντας το στίγμα της εξέλιξης για μια εταιρεία που βλέπει τις πωλήσεις της να φθίνουν. Πρώτο σημαντικό βήμα αποτελεί και για τη σουηδική Polestar το μαζικής παραγωγής και οικογενειακού χαρακτήρα ηλεκτρικό Polestar 2 των 408 ίππων. Στους μη ευρωπαίους κατασκευαστές, η Toyota έχοντας ήδη δρομολογήσει τις πωλήσεις των νέων RAV4, Corolla και Supra, παρουσιάζει ειδικές εκδόσεις των δύο τελευταίων μοντέλων ανακοινώνοντας παράλληλα ότι το 2021 θα κυκλοφορήσει στη γηραιά ήπειρο το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητό της. Αντίθετα, εντός του 2019 η Honda θα διαθέσει το δικό της αστικών διαστάσεων ηλεκτρικό μοντέλο ενώ η Nissan έχοντας ήδη κατακτήσει τα εμπορικά πρωτεία στην κατηγορία, με το Leaf εξελίσσει ταυτόχρονα τον σχεδιαστικό της κώδικα και την «πράσινη» τεχνολογία της μέσω της φιλοσοφίας e-Power που γνωρίζουμε για πρώτη φορά στην Ευρώπη μέσω του πρωτότυπου IMQ.
Η τελευταία εντύπωση
Πέρα από το τεχνολογικό κρεσέντο, το οποίο πάντως άφησε εφέτος σε δεύτερη μοίρα έννοιες όπως αυτή της αυτόνομης οδήγησης, αυτοκίνητα όπως η Bugatti La Voiture Noire των 1.500 ίππων, η Aston Martin Lagonda All-Terrain της ανυπέρβλητης πολυτέλειας, η Ferrari F8 Tributo των 710 ίππων, η ανοιχτή Lamborghini Huracan EVO Spyder, το πρωτότυπο Fiat Centoventi, η Morgan Plus Six και η Hispano Suiza Carmen εντυπωσιάζουν για διαφορετικούς το καθένα λόγους, υπενθυμίζοντας ότι η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκει πάντοτε λύσεις στα πραγματικά ή τεχνητά προβλήματα που καλείται να ξεπεράσει.
1. BUGATTI LA VOITURE NOIRE
Η πεμπτουσία της αυτοκίνησης στο νέο συλλεκτικό μοντέλο της γαλλικής εταιρείας που κατασκευάστηκε κατόπιν ειδικής παραγγελίας για έναν «οπαδό» της, ο οποίος κατέβαλε 11 εκατομμύρια ευρώ (τιμή προ φόρων). Οι κρίσιμες «λεπτομέρειες» αφορούν τον W16 κινητήρα των 8,0 λίτρων, απόδοσης 1.500 ίππων και 1.600 Nm ροπής σε μια υλοποίηση που συνδυάζει τον hi-tech χαρακτήρα της μάρκας με την haute-couture αισθητική της.
2. RENAULT CLIO
Η καθολική αναβάθμιση του γαλλικού best-seller αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό της πέμπτης γενιάς του, η οποία θα εξοπλίζεται μεταξύ άλλων με νέους κινητήρες βενζίνης 100 και 117 ίππων και για πρώτη φορά με το υβριδικό σύνολο E-Tech αλλά και με τεχνολογία ημιαυτόνομης οδήγησης.
3.TOYOTA GR SUPRA GT4
Η παγκόσμια πρεμιέρα της αγωνιστικής Supra υπογραμμίζει τη στενή σχέση της έκδοσης παραγωγής με την τεχνολογία καθώς χρησιμοποιείται το ίδιο εξακύλινδρο turbo μοτέρ των 2.998 κ.εκ. αλλά και μια σειρά στοχευμένων βελτιώσεων που μεταμορφώνουν το οδηγοκεντρικό ιαπωνικό coupe σε δελεαστική πρόταση για ιδιώτες αγωνιζομένους.
4. SKODA KAMIQ
Το μικρότερο SUV στην γκάμα της Skoda διαθέτει έναν από τους πιο ευρύχωρους θαλάμους επιβατών στην κατηγορία του προσφέροντας 400 λίτρα στον χώρο αποσκευών ενώ εξοπλίζεται με κινητήρες 1,0, 1,5 και 1,6 λίτρων.
5. HONDA e-PROTOTYPE
Υπηρετώντας τη φιλοδοξία των Ιαπώνων να κάνουν έστω και αργά εντύπωση στο πεδίο της ηλεκτροκίνησης, το τετράθυρο όχημα αστικών διαστάσεων αποτελεί μετεξέλιξη παλαιότερου concept car και θα περάσει στην παραγωγή έως τα τέλη του 2019 παρέχοντας αυτονομία κίνησης που θα φτάνει τα 200 χλμ. μετά από πλήρη φόρτιση ενώ η μπαταρία θα μπορεί να ανακτήσει το 80% της ενέργειάς της σε περίπου 30 λεπτά.
6. MERCEDES CLA SHOOTING BRAKE
Κόντρα στις στείρες προτάσεις πρακτικότητας, οι Γερμανοί υιοθετούν τη λογική κατασκευής ενός πεντάθυρου μοντέλου με σπορ χαρακτηριστικά, μεγαλύτερο χώρο αποσκευών από την coupe CLA και αναρίθμητα στοιχεία εξατομίκευσης. Δικίνητη ή τετρακίνητη, με κινητήρες από 1.332 κ.εκ., αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων και το σύστημα infotainment MBUX, η Shooting Brake είναι «one-of-a-kind» στην premium μικρομεσαία κατηγορία.
PEUGEOT 208
Μοντέλο-μαγνήτης για τους επισκέπτες, το νέο 208 δείχνει απολύτως ικανό να συνεχίσει την ιστορία επιτυχίας της Peugeot στα supermini διαθέτοντας σωστές αναλογίες και νεανικότερο από κάθε άλλη φορά χαρακτήρα. Πέρα από τους κινητήρες βενζίνης και diesel θα διατίθεται και ως αμιγώς ηλεκτρικό με απόδοση 100 kW (136 ίππους) και αυτονομία 340 χλμ.
Polestar 2
Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο ευρείας παραγωγής των Σουηδών είναι ένα πεντάθυρο hatchback με δύο ηλεκτροκινητήρες απόδοσης 408 ίππων και μπαταρία 78 kWh που παρέχει αυτονομία 500 χλμ. Τετρακίνητο, με επιτάχυνση από στάση σε πέντε δευτερόλεπτα, θα κοστίζει από 39.900 ευρώ, αν και για τους πρώτους 12 μήνες της παραγωγής του η τιμή της έκδοσης λανσαρίσματος έχει «κλειδώσει» στις 59.900 ευρώ.
ALFA ROMEO TONALE
Κίνηση-ματ για τον ιταλό κατασκευαστή αποτελεί το πρώτο compact SUV του που θα διατίθεται και ως plug-in υβριδικό, επιχειρώντας να συνδυάσει τα δυναμικά οδηγικά χαρακτηριστικά με την προχωρημένη σχεδίαση. Οι προβλέψεις μιλούν για την παραγωγή 70.000 μονάδων ετησίως, όταν το 2018 κατασκευάστηκαν σχεδόν 40.000 από τη μεγαλύτερη Stelvio.
NISSAN IMQ
Απτό παράδειγμα της δημιουργικής εξωστρέφειας των Ιαπώνων, το νέο πρωτότυπο crossover τους προδιαγράφει το μέλλον των επόμενων Juke και Qashqai και εισάγει στην ευρωπαϊκή πορεία της Nissan τον όρο e-Power που συνδυάζει turbo κινητήρα βενζίνης 1,5 λίτρου και ηλεκτροκινητήρες απόδοσης 250 kW. Παράλληλα διαθέτει λειτουργίες αυτόνομης οδήγησης, πλήρως ψηφιακό εσωτερικό και τα σημαντικότερα συστήματα υποστήριξης του οδηγού.

