Φόρμουλα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα, που να μην παραβιάζει τις «κόκκινες γραμμές» καμιάς από τις εμπλεκόμενες πλευρές (Αθήνας, Λονδίνου και Βρετανικού Μουσείου), αναζητείται σύμφωνα με διαρροές και εκτιμήσεις στον βρετανικό Τύπο.

Η επικρατέστερη, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι η «πολιτιστική ανταλλαγή» δεδομένου ότι δεν περιλαμβάνει όρους όπως «δάνειο» ή «επιστροφή» που αφήνουν να εννοηθεί ποιος είναι ο ιδιοκτήτης των Γλυπτών.

Διαβάστε επίσης: Σμιλεύουν τη συμφωνία για τα Γλυπτά: Το υβριδικό μοντέλο που συζητείται 

Ανταλλαγή των Γλυπτών

Η ανταλλαγή αυτή θα μπορούσε να οδηγήσει στο Βρετανικό Μουσείο σημαντικότατα αρχαία έργα τέχνης, όπως το γλυπτό του Καβαλάρη που βρίσκεται στο Μουσείο της Ακρόπολης ή τη χρυσή μάσκα του Αγαμέμνονα. Τέτοια έργα τέχνης σε περιοδικές εκθέσεις θα μπορούσαν να αυξήσουν την επισκεψιμότητα του Βρετανικού Μουσείου, αντί αυτή να μειωθεί εξαιτίας της απώλειας των «Ελγινείων», σύμφωνα με τους υποστηρικτές της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και οι ανένδοτοι Βρετανοί, όπως ο ιστορικός Ντέιβιντ Αμπουλάφια, ο οποίος θεωρεί «απολίτιστο» να δοθούν στην Ελλάδα τα Γλυπτά του Παρθενώνα επειδή ανήκουν σε «ένα μεγάλο παγκόσμιο μουσείο» και όχι στα «στενά πλαίσια της Ακρόπολης της Αθήνας». Φωνές όπως αυτή όμως δεν αποτελούν πλέον την πλειονότητα στη Βρετανία. Οπως έδειξε δημοσκόπηση της YouGov, την οποία παρήγγειλε η οργάνωση Parthenon Project που κάνει εκστρατεία υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών στην Αθήνα, το 53% των Βρετανών υποστηρίζει την επιστροφή τους, το 20% δεν έχει πρόβλημα είτε επιστραφούν είτε όχι, και μόνο το 21% δηλώνει αντίθετο.

Η σημαδιακή 6η Μαρτίου

Ενδεικτικό του momentum που έχει δημιουργηθεί είναι πληροφορίες που έρχονται από το Παρίσι, σύμφωνα με τις οποίες επίκειται συμφωνία που θα ανακοινωθεί στις 6 Μαρτίου, ημέρα θανάτου της Μελίνας Μερκούρη, η οποία έχει οριστεί από την UNESCO ως Παγκόσμια Ημέρα Πολιτισμού.

Αν και δεν έχουν βρεθεί ποτέ οι «αποδείξεις» για την άδεια που υποστήριζε ότι είχε ο Λόρδος Ελγιν από την Οθωμανική Αυτοκρατορία για να αφαιρέσει τα Γλυπτά από τον Παρθενώνα και να τα μεταφέρει στο Λονδίνο, η βρετανική πλευρά αρνείται να παραδεχθεί ότι έχουν κλαπεί, γιατί αυτό θα αποτελούσε κακό προηγούμενο για τα υπόλοιπα εκθέματα μεγάλων μουσείων, όπως το Βρετανικό. Γι’ αυτό ο όρος «επιστροφή» των Γλυπτών αποκλείεται από τους Βρετανούς. Αλλά αποκλείεται και ο «δανεισμός», γιατί υπονοεί ότι τα Γλυπτά ανήκουν στο Βρετανικό Μουσείο, το οποίο απορρίπτει η Ελλάδα.

Δεν ίσχυε το ίδιο για τα μπρούντζινα έργα τέχνης του Μπενίν που επέστρεψε τον περασμένο μήνα η Γερμανία στη Νιγηρία: τα 21 κομψοτεχνήματα τα είχαν λεηλατήσει βρετανοί στρατιώτες στη Δυτική Αφρική πριν από 125 χρόνια. Το Βερολίνο δεν είχε κανένα πρόβλημα να παραδεχθεί την προβληματική προέλευση των «μπρούντζινων του Μπενίν», αντίθετα προς τη Βρετανία που συνεχίζει να κατέχει τη μεγαλύτερη στον κόσμο συλλογή από αυτά στο Βρετανικό Μουσείο.

Γράφουν για το θέμα