Πώς φτιάχνεται μια επιτυχία; Πόσες ώρες, ημέρες ή μήνες σκληρής δουλειάς χρειάζονται; Η περιήγηση στους χώρους δοκιμών και στα παρασκήνια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος προσφέρει μια εικόνα αποκαλυπτική: τόσο για τη «Λίμνη των Κύκνων», το θρυλικό μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με το οποίο εγκαινιάστηκε δυναμικά η νέα εποχή του χορευτικού συγκροτήματος της ΕΛΣ, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Κωνσταντίνου Ρήγου, όσο και για τα έργα της όπερας που παρουσιάζονται ήδη ή προετοιμάζονται με σκοπό να κάνουν πρεμιέρα αργότερα.

Παρότι η παράσταση της «Λίμνης των Κύκνων» αρχίζει στις 20.00 στην Αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος», οι χορευτές βρίσκονται στις εγκαταστάσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής πολύ νωρίτερα. Στις 17.30, στη μεγάλη αίθουσα δοκιμών του μπαλέτου στον 5o όροφο, κάνουν το απαραίτητο μάθημά τους ώστε το σώμα να προετοιμαστεί για να αντεπεξέλθει στις ανάγκες της παράστασης. Μισή ώρα αργότερα κατεβαίνουν στο ισόγειο, στην αίθουσα του μακιγιάζ, προκειμένου να «μεταμορφωθούν» στους ρόλους του μπαλέτου.

Η ώρα είναι πλέον 18.30. Η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη της παράστασης έχει αρχίσει. Οι μουσικοί της Ορχήστρας της ΕΛΣ παίρνουν σιγά-σιγά τις θέσεις τους στο πιτ. Είναι η δική τους σειρά για το «ζέσταμα» προτού ανοίξει η αυλαία. Λίγο αργότερα, επάνω στη σκηνή οι τεχνικοί θα κάνουν τους τελευταίους ελέγχους για τους φωτισμούς, τις προβολές και τον καπνό που υπάρχει στην παράσταση της «Λίμνης». Στις 19.30 οι χορευτές του μπαλέτου της ΕΛΣ εμφανίζονται στα παρασκήνια με τον εξοπλισμό τους: στρώματα, νερά, πετσέτες… Ξεκινούν διατάσεις και αμέσως ανεβαίνουν στη σκηνή για το τελευταίο ζέσταμα πριν από την παράσταση που αρχίζει σε λίγα λεπτά στην κατάμεστη αίθουσα. Και ενώ υπολείπονται τρεις ακόμη sold out βραδιές για τη «Λίμνη των Κύκνων» (στις 27, 28, 29 Δεκεμβρίου), το μπαλέτο ετοιμάζεται ήδη για την επόμενη παραγωγή του, τον Φεβρουάριο του 2019. Ο λόγος για το «Herrumbre» («Σκουριά») που σηματοδοτεί την πρώτη συνεργασία της Λυρικής με τον σπουδαίο ισπανό χορογράφο Νάτσο Ντουάτο.

Από τη «Μανόν» στον «Σιμόν Μποκανέγκρα»

Οι πρόβες αλλά και τα μαθήματα στους προβλεπόμενους χώρους της ΕΛΣ έχουν αρχίσει από το πρωί και χάρη στις δυνατότητες των νέων κτιριακών εγκαταστάσεων μπορούν να εξελίσσονται παράλληλα. Την ίδια ώρα, δηλαδή, που εξελίσσεται η σκηνική δοκιμή της «Μανόν» του Ζιλ Μασνέ στη δεξιά πλευρική σκηνή, με τον σκηνοθέτη Θωμά Μοσχόπουλο, τον μαέστρο Λουκά Καρυτινό και τους πρωταγωνιστές της παραγωγής, η οποία συνεχίζεται για τρεις ακόμη βραδιές, στις 23, 26 και 30 Δεκεμβρίου, στην αίθουσα δοκιμών της χορωδίας στον 5o όροφο γίνεται μουσική πρόβα για τον πολυαναμενόμενο «Σιμόν Μποκανέγκρα» του Βέρντι, που θα κάνει πρεμιέρα στις 19 Ιανουαρίου. Οι πρωταγωνιστές της παραγωγής Αννα Στυλιανάκη και Δημήτρης Πακσόγλου, πλαισιωμένοι από τον Χρύσανθο Αλισάφη στο πιάνο, προετοιμάζονται για τη συμμετοχή τους στην παραγωγή της Βασιλικής Οπερας του Λονδίνου, σε σκηνοθεσία του σπουδαίου Ελάιτζα Μοσίνσκι. Εικόνες της θάλασσας, οι οποίες επανέρχονται διαρκώς ως μια αναφορά στη θνητότητα, είναι το επαναλαμβανόμενο μοτίβο της σκηνοθεσίας.

Περίπου δύο ώρες αργότερα, στην αίθουσα δοκιμών Β’, η σοπράνο Ελενα Κελεσίδη κάνει σκηνική πρόβα για την «Ανθρώπινη φωνή», τη μονόπρακτη όπερα του Πουλένκ, βασισμένη στον ομώνυμο θεατρικό μονόλογο του Ζαν Κοκτό που έκανε πρεμιέρα στις 30 Νοεμβρίου στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής, σε σκηνοθεσία Παναγή Παγουλάτου. Για όσους δεν πρόλαβαν τις πρώτες παραστάσεις του έργου, που μιλάει για τον προδομένο έρωτα και την απόλυτη μοναξιά ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας και εποχής, τα νέα είναι ευχάριστα, αφού η παραγωγή θα παιχθεί εκ νέου στις 29 και 31 Ιανουαρίου και στις 2 και 5 Μαΐου 2019. Λίγο μετά, στον 6o όροφο του κτιρίου της Λυρικής, η ατμόσφαιρα είναι διαφορετική: εδώ γίνεται το μάθημα του τρίτου έτους της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού της ΕΛΣ με την καθηγήτρια Μυρτώ Γράψα. Μια σπάνια ευκαιρία να παρακολουθήσει κανείς «εν τη γενέσει» τους τούς καλλιτέχνες τού αύριο…