Έντυπη Έκδοση Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου του tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ: Σύνδεση μέλους Αν θέλετε να γίνετε συνδρομητής μπορείτε να αποκτήσετε τη συνδρομή σας εδώ:
Εγγραφή μέλους Οι προσδοκίες που έχουν καλλιεργηθεί γύρω από το ευρωπαϊκό πακέτο των 31,9 δισ. ευρώ για την αναθέρμανση της οικονομίας μετά την πανδημία είναι μεγάλες. Ο κατασκευαστικός κλάδος, η προστιθέμενη αξία του οποίου μειώθηκε κατά 51,8% κατά τη δεκαετία της ύφεσης, κάνει αργά βήματα επιστροφής, περιμένοντας νέα έργα και καινούργια εργαλεία υλοποίησης, όπως τα ΣΔΙΤ και οι Καινοτόμες Προτάσεις, για να ανασυνταχθεί. Οι μεγαλύτεροι εκπρόσωποι του κλάδου βρίσκονται σε φάση μετασχηματισμού, προκειμένου να είναι έτοιμοι για την «επόμενη ημέρα».
Οι ψηφιακές υποδομές έχουν επίσης μπει δυναμικά στον χάρτη των έργων. Πόροι άνω των 6 δισ. ευρώ του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα κατευθυνθούν σε πρωτοβουλίες ψηφιακού μετασχηματισμού που διαπερνούν όλους τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας.
Ενα μεγάλο πρόγραμμα έργων, που συνυπολογίζοντας μέρος των 7 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης για υποδομές θα ξεπεράσει τα 13 δισ. ευρώ, έχει ήδη μπει στις ράγες από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Η κατασκευή της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ, είναι σίγουρα το έργο της επόμενης δεκαετίας για την Αθήνα.
Το πρώτο εξάμηνο του 2021 εκτιμάται ότι θα δοθεί από την DG Comp το «πράσινο φως» για την επανένταξη του Πάτρα – Πύργος στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, προκειμένου να ολοκληρωθεί το έργο προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ.
Αυτοκινητόδρομοι
Μεγάλα έργα που περιλαμβάνονται στο ελληνικό σχέδιο είναι το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65, για το οποίο αναμένεται η τελική έγκριση της DG Comp, και οι πολυαναμενόμενες επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Λεωφόρο Κύμης, προς Ραφήνα και η αστική σήραγγα Ηλιούπολης. Ακόμη, η ανατολική επέκταση του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) από Νεάπολη ως Αγιο Νικόλαο, η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος και το Ιωάννινα – Κακαβιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με την έκθεση Πισσαρίδη, οι νέοι αυτοκινητόδρομοι θα συνεισφέρουν 1,5 δισ. ευρώ ετησίως στην ελληνική οικονομία.
Υποδομές και δράσεις ψηφιακής μετάβασης βρίσκονται στην «καρδιά» του Ταμείου Ανάκαμψης, με το 20% των πόρων να κατευθύνεται προς αυτές.
Ο εθνικός σχεδιασμός περιλαμβάνει πλήθος εμβληματικών έργων, που σε συνδυασμό με τις τρέχουσες δράσεις ευρυζωνικότητας, στις οποίες η συμβολή του Δημοσίου θα ανέλθει σε 400 εκατ. ευρώ ως το 2023, θα βάλουν τη χώρα μας στη σφαίρα των δικτύων πέμπτης γενιάς.
Η δημοπρασία του φάσματος για την ανάπτυξη του 5G βάζει τις βάσεις ώστε στο πρώτο τρίμηνο του 2021 να έχουμε τα πρώτα δίκτυα σε εμπορική διάθεση. Παράλληλα, με τις δράσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη ως το 2023 πάνω από 70% των νοικοκυριών της χώρας θα έχουν πρόσβαση σε ταχύτητες άνω των 100 Mbps. Στις αρχές του νέου έτους θα προχωρήσει ο διαγωνισμός για τη mega ΣΔΙΤ ανάπτυξης οπτικών ινών (Ultrafast Broadband), προϋπολογισμού 870 εκατ. ευρώ. Προετοιμάζεται ακόμη πρόγραμμα για τη διασύνδεση πολυκατοικιών/κτιρίων με οπτικές ίνες, προϋπολογισμού 180-200 εκατ. ευρώ.