Το σύμπαν του Φαίδωνος Ταμβακάκη (γεν. 1960), που έχει δημοσιεύσει τα πεζά Ευμορφία (1982), Τα τοπία της Φιλομήλας (1988), Η υστάτη (1991) και Τακτοποίηση αυθαιρέτων (2013), το μυθιστόρημα Οι ναυαγοί της Πασιφάης (1998), τη συλλογή διηγημάτων Αδεια ξενοδοχεία (2005) και τη νουβέλα Η αναπαλαίωση (2015), είναι ένα σύμπαν από το οποίο έχουν αφαιρεθεί όλες οι καθοριστικές σημασίες και στο οποίο τα πάντα μοιάζουν με αντίγραφα ενός ήδη παραποιημένου ειδώλου. Τι θα μπορούσε άραγε να αντιπαραβληθεί σε μια τέτοια πραγματικότητα; Πιθανώς η τέχνη, αλλά κι αυτή σπανίως εμφανίζεται σαν κάτι περισσότερο από ένα άθροισμα εκκενωμένου πλούτου. Το βέβαιο είναι πως ο συγγραφέας δεν επιζητεί ποτέ μια φιλοσοφική λίθο για τα βιβλία του: υπαινίσσεται κάποια φιλοσοφικά ή υπαρξιακά ζητήματα, διαγράφει ειρωνικά τους χαρακτήρες του, παραφράζει τις λογοτεχνικές πηγές του, αλλά στο βάθος παραμένει εκ πεποιθήσεως χαλαρός και ενσυνείδητα φυγόκεντρος. Αν θέλουμε να επικοινωνήσουμε με τα γραπτά του, που υπονομεύουν κάθε έννοια αλήθειας και αληθοφάνειας, θα πρέπει να εστιάσουμε την προσοχή μας στην παιγνιώδη λογοτεχνική τους λειτουργία, σε έναν κόσμο που κινείται ανάμεσα στο φλέγμα, στην κωμωδία και στον αυτοσαρκασμό ή στο μαύρο χιούμορ, συνομιλώντας την ίδια ώρα με είδη όπως το αισθηματικό ρομάντζο και το μυθιστόρημα ενηλικίωσης ή με συγγραφείς όπως ο Τζόζεφ Κόνραντ και ο Τζον Φόουλς.

Η έβδομη ιστορία και Το μυστικό της Σεσάτ, δύο ιστορίες που συνθέτουν μια νουβέλα με θέμα τη συγγραφική τέχνη στην εποχή της ψηφιακής τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης (διαβάζονται χωρίς σειρά, από τη μια πλευρά του βιβλίου ή από την άλλη), παρωδούν από την πρώτη μέχρι και την τελευταία σελίδα (παραμένοντας σε μια γραμμή την οποία, όπως είδαμε, έχει χαράξει από πολύ νωρίς ο Ταμβακάκης) όλα όσα ξέρουμε για την καθημερινή πρακτική της λογοτεχνίας: το κυνήγι της δημοσιότητας, της δόξας και της υστεροφημίας, τον αγωνιώδη αγώνα για τις πωλήσεις, τις συνεντεύξεις και τη συμμετοχή των συγγραφέων σε άπειρες εκδηλώσεις, τον αναμεταξύ τους οξυμμένο ανταγωνισμό, καθώς και τη συμβολή εκδοτών, δημοσιογράφων και κριτικών στην κυκλοφορία του λογοτεχνικού προϊόντος. Πριν και πάνω απ’ όλα, ωστόσο, το διπλό βιβλίο του Ταμβακάκη βάζει στο στόχαστρο (περνώντας από την παρωδία στη διακωμώδηση και στην αποκαθήλωση) τα ίδια τα θεμέλια της λογοτεχνίας ως τέχνης (όπως τουλάχιστον θέλουν να την αντιλαμβάνονται οι περισσότεροι) του υψηλού.

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη
συνδρομή;

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Θέλετε να γίνετε συνδρομητής;

Μπορείτε να αποκτήσετε την συνδρομή σας από εδω