• Αναζήτηση
  • «Δωράκια» €39 εκατ. έκρυψε από την Εφορία ο… Cost Killer

    Ο Κάρλος Γκον κατηγορείται από τους Ιάπωνες ότι δήλωνε τα μισά του εισοδήματα

    French President Emmanuel Macron shakes hands with Carlos Ghosn, CEO of French car maker Renault, as French Finance Minister Bruno Le Maire applaud during a visit at the Renault Maubeuge Construction Automobile factory in Maubeuge, France, November 8, 2018. REUTERS/Philippe Wojazer (File: 2018-11-08T120956Z_102343928_RC14D3698150_RTRMADP_3_FRANCE-RENAULT-MACRON-GHOSN.JPG )
    Είναι στην ανθρώπινη φύση να ζητεί κανείς το πολλαπλάσιο. Και δεν χρειάζεται να είναι ερωτευμένος, όπως διατείνεται ο εθνικός μας τροβαδούρος. Ισα-ίσα, οι ερωτευμένοι αδιαφορούν πλήρως για οτιδήποτε το υλικό, ενώ συχνά ξεχνούν και να φάνε. Ο Κάρλος Γκον, αντίθετα, συνελήφθη στο Τόκιο με την κατηγορία ότι «έτρωγε» επί σειρά ετών από τον κρατικό κορβανά. Οτι έκλεβε συστηματικά την Εφορία. Ετσι, η καριέρα τού ηλικίας 64 ετών ισχυρού άνδρα της Renault, της Nissan και της Mitsubishi καταστράφηκε στα στερνά της.
    Η σύλληψη του Γκον από τις ιαπωνικές αρχές για φοροδιαφυγή και κακοδιαχείριση αποκαλύφθηκε την περασμένη Δευτέρα από την ιαπωνική εφημερίδα «Asahi Shimbun». Την Τρίτη ο γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ δήλωσε ότι «ο κ. Γκον δεν είναι πλέον σε θέση να ηγείται του ομίλου». Την Πέμπτη η συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της Renault, στην οποία το γαλλικό κράτος κατέχει μερίδιο 15% του μετοχικού της κεφαλαίου, επιβεβαίωσε την εκτίμηση του υπουργού. Εν τω μεταξύ, η μετοχή της Renault είχε χάσει την Τρίτη άλλο ένα 2,5% της αξίας της έπειτα από το 8% που είχε χάσει τη Δευτέρα στο Χρηματιστήριο του Παρισιού.
    Στο Τόκιο οι μετοχές της Nissan και της Mitsubishi είχαν επίσης σοβαρές απώλειες (5,5% και 6,8% αντιστοίχως) την Τρίτη. Σημειωτέον ότι Renault, Nissan και Mitsubishi συνδέονται με ισχυρούς συνεργατικούς δεσμούς και απολαμβάνουν μια ενδιαφέρουσα μετοχική διαπλοκή (η Renault ελέγχει το 43,4% της Nissan, ενώ η Nissan ελέγχει το 15% της Renault και επίσης το 34% της Mitsubishi). Ο γαλλοϊαπωνικός βιομηχανικός όμιλος συγκεντρώνει δέκα επωνυμίες στον χώρο του αυτοκινήτου (μεταξύ αυτών τις Dacia, Lada, Samsung Motors, Alpine, Infiniti και Datsun), ενώ απασχολεί 470.000 μισθωτούς σε 122 μονάδες κατασκευής στις πέντε ηπείρους του πλανήτη.

    Εκρυβε τα μισά

    Οι ιάπωνες εισαγγελείς ανακοίνωσαν τη Δευτέρα ότι την τελευταία πενταετία ο κ. Γκον έκρυψε από τις φορολογικές αρχές της χώρας περίπου τα μισά από τα εισοδήματα που αποκόμισε εκεί. Πρόκειται για περίπου 5 δισ. γεν (39 εκατ. ευρώ). Μιλώντας στο κρατικό κανάλι της ιαπωνικής τηλεόρασης ΝΗΚ ο γενικός διευθυντής της Nissan Χιρότο Σαϊκάουα χαρακτήρισε «σοβαρές και απαράδεκτες» τις πρακτικές για τις οποίες κατηγορείται ο Γκον. Λίγες ώρες μετά ο γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν σημείωσε ότι «πρώτο μέλημα της Γαλλίας είναι να εξασφαλιστεί η σταθερότητα της Renault και των συμμαχιών της στην Ιαπωνία».
    Επικεφαλής στον γαλλικό όμιλο από το 2005, ο Κάρλος Γκον κέρδισε την εμπιστοσύνη των μετόχων (συμπεριλαμβανομένου και του μεγαλομετόχου γαλλικού κράτους). Σε αυτόν οφείλεται η λεγόμενη «Συμμαχία Renault-Nissan», η οποία το 2016 διευρύνθηκε συμπεριλαμβάνοντας και τη Mitsubishi, για να αναδειχθεί το 2017 ο κορυφαίος σε πωλήσεις όμιλος κατασκευής οχημάτων στον κόσμο (κυκλοφόρησαν 10,6 καινούργια οχήματα με τις επωνυμίες του ομίλου).
    Ως πρόεδρος της Nissan πέρυσι ο Γκον ενθυλάκωσε 1,1 δισ. γεν (8,6 εκατ. ευρώ) και ως διευθύνων σύμβουλος της Renault επιπλέον 7 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, ο γνωστός στον χώρο των επιχειρήσεων με το παρατσούκλι «Cost Killer» (φονέας των δαπανών, λόγω των μεγάλων οικονομιών κλίμακος που πετύχαινε) μάνατζερ δεχόταν σημαντικά «δωράκια» από τον όμιλο, όπως πολυτελείς επαύλεις στη γενέτειρά του, Ρίο ντε Τζανέιρο, και επίσης στη Βηρυτό (έχει λιβανέζικη καταγωγή).
    Τον περασμένο Ιούνιο ο Γκον ανανέωσε τη θητεία του στην ηγεσία του ομίλου με τη στήριξη της σημερινής γαλλικής κυβέρνησης, συμφωνώντας μάλιστα να μειώσει κατά 30% τις αποδοχές του (τις φανερές) και να διορίσει ως «υπ’ αριθμόν 2» τον Τιερί Μπολορέ, ανιψιό του δισεκατομμυριούχου επενδυτή και επιχειρηματία Βενσάν Μπολορέ.

    Μετέωρος ο όμιλος

    Ειδικοί θεωρούν ότι η απομάκρυνση του Γκον θα κοστίσει πολύ στη συμμαχία Renault – Nissan – Mitsubishi. Διότι σε μια περίοδο κατά την οποία η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία στρέφεται προς την ηλεκτροκίνηση και πειραματίζεται με τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες, ο γαλλο-βραζιλιάνος μάνατζερ πρωτοστατούσε στη σύναψη συνεργασιών με εταιρείες όπως η Uber Technologies Inc, η Amazon.com και η Alibaba, ενώ μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο εξέπληξε επενδυτές και ανταγωνιστές ανακοινώνοντας μια «σπουδαία τεχνολογική συνεργασία με την Google».
    Τέλος, είναι βέβαιο ότι το σκάνδαλο έχει συγκλονίσει πολλούς Ιάπωνες. Σε έρευνα που διεξήχθη το 2011 στην Ιαπωνία ο Γκον ήταν έβδομος στη λίστα των προσωπικοτήτων που θα επιθυμούσαν οι πολίτες να κυβερνήσουν τη χώρα, μπροστά από τον τότε πρόεδρο των ΗΠΑ Μπαράκ Ομπάμα (ήταν ένατος).
    Οικονομία
    One Channel
    Ο νέος ενημερωτικός τηλεοπτικός σταθμός της Ελλάδας
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk