• Αναζήτηση
  • Style

    Brooks Brothers : 200 χρόνια αμερικανικής κομψότητας

    Η παλαιότερη φίρμα ενδυμάτων των ΗΠΑ είναι εδώ και δύο αιώνες σημαιοφόρος του αψεγάδιαστου στυλ και πρωτοπόρος της αριστοκρατικής φινέτσας.

    ΤοΒΗΜΑ Team

    Με μια συναυλία στη Νέα Υόρκη γιόρτασε πριν από μερικούς μήνες η Brooks Brothers τη συμπλήρωση δύο αιώνων από την ίδρυσή της. Οικοδεσπότης της εκδήλωσης ήταν ο θρύλος της τζαζ Γουίντον Μαρσάλις, τον οποίον συνόδευσαν επί σκηνής διάφοροι διάσημοι τραγουδιστές – έως και ο «πολύς» Πολ Σάιμον ερμήνευσε μερικά τραγούδια. Αναμενόμενες, βέβαια, οι τόσο εντυπωσιακές συμμετοχές σε μια γιορτή που διοργανώθηκε προκειμένου να τιμηθεί η παλαιότερη μάρκα και επιχείρηση λιανικής ένδυσης στις Ηνωμένες Πολιτείες, ένα όνομα που έφτασε με τα χρόνια να αποτελεί συνώνυμο της κλασικής κομψότητας.

    Ο 45χρονος Χένρι Σαντς Μπρουκς άνοιξε το 1818 το πρώτο του κατάστημα ανδρικής ένδυσης – το οποίο αρχικά δεν ήταν παρά μια μικρή ξύλινη βιτρίνα – με την επωνυμία H. and D. H. Brooks & Co., στη βορειοανατολική γωνία των οδών Catherine και Cherry, στο East River, στην περιοχή όπου θα ολοκληρωνόταν αρκετές δεκαετίες αργότερα η κατασκευή της γέφυρας του Μπρούκλιν. Μόλις επτά χρόνια νωρίτερα, το περίφημο Commissioners’ Plan είχε θέσει τις βάσεις για το ρυμοτομικό σχέδιο της Νέας Υόρκης, περιλαμβάνοντας τους δρόμους και τις λεωφόρους που εκτείνονταν από τη 14η Οδό έως την περιοχή Washington Heights. Το Μανχάταν είχε μόλις δημιουργηθεί. Η φιλοσοφία του Μπρουκς ήταν απλή: «Παράγουμε και διαθέτουμε μόνο εμπορεύματα της καλύτερης ποιότητας, με δίκαιο κέρδος, σε ανθρώπους που αναζητούν και εκτιμούν τέτοια εμπορεύματα». Διακόσια χρόνια αργότερα, η επιχείρηση που ίδρυσε – και που αργότερα μετονομάστηκε σε Brooks Brothers προς τιμήν των τεσσάρων γιων του – συνεχίζει να τηρεί την αρχή αυτή, καθώς αναπτύσσεται διαρκώς και αποτελεί σήμερα ένα από τα πιο γνωστά brands τόσο στις ΗΠΑ όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο. Στη διάρκεια της μακρόχρονης ιστορίας της η εταιρεία έχει επιζήσει από οικονομικές κρίσεις και περιόδους οικονομικής ύφεσης, πολέμους, συνεχείς μεταβολές στις εφήμερες, ούτως ή άλλως, τάσεις της μόδας.

    Θα άξιζε να αναφέρουμε ότι πρόκειται για τη μάρκα που έχει εξοπλίσει ενδυματολογικά 40 από τους 45 αμερικανούς προέδρους, μεταξύ των οποίων ο Αβραάμ Λίνκολν και ο Θίοντορ Ρούζβελτ. Ο Μπαράκ Ομπάμα φόρεσε παλτό και κασκόλ Brooks Brothers στην τελετή ορκωμοσίας του ως πρόεδρος των ΗΠΑ. Παλτό Brooks Brothers προτίμησε και ο Ντόναλντ Τραμπ στη δική του ορκωμοσία. Η Brooks Brothers υπήρξε η επιλογή επιχειρηματιών όπως ο Τζιάνι Ανιέλι, ηγετική φυσιογνωμία της Fiat, αλλά και σταρ του Χόλιγουντ όπως ο Κλαρκ Γκέιμπλ, ο Κάρι Γκραντ, ο Πολ Νιούμαν και η Κάθριν Χέπμπορν. Ο γνωστός για το απαράμιλλο στυλ του Φρεντ Αστέρ αγαπούσε τις περίφημες ριγέ γραβάτες της Brooks Brothers και δεν δίσταζε να τις φοράει σαν ζώνες. Ο Τζον Φιτζέραλντ Κένεντι εισήγαγε στο αρχετυπικό αμερικανικό στυλ το ίσιο Νumber one sack κοστούμι με τα δύο κουμπιά, ενώ ο αντισυμβατικός Αντι Γουόρχολ είχε κάνει δεύτερη φύση του τα polo button down πουκάμισα της εταιρείας. Πολλές ταινίες του σύγχρονου κινηματογράφου και γνωστές τηλεοπτικές σειρές φέρουν την ενδυματολογική υπογραφή της Brooks Brothers. Ο Τζορτζ Κλούνεϊ στο «Ψηλά στον ουρανό», ο Τζον Σλέιτερι στην πολυβραβευμένη σειρά «Mad Men», αλλά και ο γνωστός αμερικανός τηλεπαρουσιαστής Στίβεν Κολμπέρ φορούν Brooks Brothers. To 2013, στο περίφημο ριμέικ του «Υπέροχου Γκάτσμπι» ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο έλαμψε στη μεγάλη οθόνη μέσα στα Brooks Brothers ρούχα του, ενώ η ταινία βραβεύθηκε με το Οσκαρ κοστουμιών.

    Από την ίδρυσή της ως σήμερα η Brooks Brothers παράγει ρούχα υψηλής ποιότητας και διαχρονικής αισθητικής, μένοντας πιστή στις αξίες πάνω στις οποίες χτίστηκε και για τις οποίες εκτιμάται από τους πελάτες της. Από το 2001 η εταιρεία αναβιώνει τον μύθο της, καθώς ο ιταλός δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας Κλαούντιο ντελ Βέκιο (γόνος της οικογένειας που διαχειρίζεται τον κολοσσό Luxottica) αγόρασε την Brooks Brothers από τη M&S, αποφασισμένος να την επαναφέρει στην προηγούμενη δόξα της. Σήμερα οι πωλήσεις της υπολογίζεται πως ξεπερνούν τα 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Αριθμεί περίπου 250 καταστήματα στις ΗΠΑ και περισσότερα από 700 σημεία πώλησης σε 50 χώρες.

    Με κάθε νέα συλλογή, ο οίκος αποδεικνύει πόσο μοντέρνα μπορούν να παραμένουν τα signature κομμάτια του, ορισμένα από τα οποία εφευρέθηκαν πριν από περισσότερα από 100 χρόνια. Τα ορόσημα στην ιστορία του είναι αμέτρητα. Το 1849 άλλαξε άρδην τα δεδομένα στον ρουχισμό, καθώς άρχισε να παράγει έτοιμα ενδύματα προς πώληση – κάτι πρωτοφανές. Η πρόσβαση σε έτοιμα ενδύματα άλλαξε τις ζωές των ανθρώπων μια για πάντα. Το 1896 η Brooks Brothers επέδειξε ξανά καινοτόμο πνεύμα με την παραγωγή του πουκαμίσου polo button-down. Η ιστορία θέλει τον Τζον Ε. Μπρουκς, εγγονό του Χένρι Σαντς Μπρουκς, να παρατήρησε σε έναν αγώνα πόλο που παρακολούθησε στη Βρετανία ότι οι παίκτες έραβαν τις άκρες του γιακά στα πουκάμισά τους με κουμπιά, για να μην τους εμποδίζουν την ώρα που ίππευαν. Αυτό αποτέλεσε την έμπνευση για την παραγωγή του θρυλικού πουκαμίσου με τα κουμπάκια στον γιακά, το οποίο πολλοί έχουν αποκαλέσει ως «το προϊόν με τις περισσότερες απομιμήσεις στην ιστορία της μόδας».

    Ο 20ός αιώνας επεφύλασσε ακόμη περισσότερες «επαναστάσεις». Το 1902 λανσαρίστηκε η ριγέ γραβάτα repp tie, η οποία ξεχώρισε, πρώτον για το ύφασμα – γνήσιο, ανθεκτικό, ειδικά ενισχυμένο μετάξι – και δεύτερον για τον σχεδιασμό της που παρέπεμπε σε γραβάτες στρατιωτικών ή άλλων κλειστών λεσχών. Η Brooks Brothers, ωστόσο, πρωτοτύπησε, αλλάζοντας τη φορά της ρίγας από αριστερά προς τα δεξιά. Τη δεκαετία του ’50 η repp γραβάτα έγινε αναπόσπαστο κομμάτι του στυλ της Brooks και του κολεγιακού Ivy League λουκ. Στα στα 60s οι πελάτες είχαν ανάγκη από ένα κοστούμι κατάλληλο για επαγγελματικά ταξίδια, που να μην τσαλακώνει, διατηρώντας παράλληλα την άνεσή του. H Brooks Brothers κατάφερε να καλύψει και αυτό το κενό στην αγορά με το BrooksEase κοστούμι, από 100% μάλλινο ύφασμα, με φυσική ελαστικότητα στην ύφανση, ιδίως στα σημεία που πιέζονταν περισσότερο λόγω κινήσεων του σώματος. Αυτό αποτέλεσε τη βάση για να φτιαχτεί, έπειτα από 40 χρόνια, το τέλειο κοστούμι για ταξίδια, το BrooksCool, που διατίθεται ακόμη και σήμερα στα καταστήματα.

    Το 1976 λανσαρίστηκε πρώτη φορά μια ολοκληρωμένη γυναικεία σειρά ρούχων και αξεσουάρ, μετά την επιτυχή λειτουργία του γυναικείου τμήματος στα καταστήματα της οδού Broadway στη Νέα Υόρκη και της λονδρέζικης Bond Street. Ο πρώτος γυναικείος κατάλογος εκδόθηκε το 1980. Εδώ και δύο χρόνια ο φημισμένος σχεδιαστής Ζακ Πόουζεν κατέχει τη θέση του δημιουργικού διευθυντή για τις γυναικείες κολεξιόν ενδυμάτων και αξεσουάρ. Το 1998 εισήγαγε στον κόσμο της μόδας τα non-iron πουκάμισα, αποτέλεσμα πολλών δεκαετιών καινοτομίας και πρωτοπορίας – 100% βαμβακερά, κατασκευασμένα από το περίφημο βαμβάκι Supima που καλλιεργείται στην Αμερική και αποτελεί μία από τις καλύτερες ποιότητες βαμβακιού στον κόσμο. Η εφαρμογή της προηγμένης τεχνολογίας και των πιο σύγχρονων μεθόδων επεξεργασίας δημιούργησε ένα «ατσαλάκωτο» πουκάμισο που είναι άνετο και πρακτικό, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις για τη φροντίδα και τη συντήρησή του.

    Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, η επιχείρηση σκοπεύει σύντομα να χρησιμοποιήσει τις ραγδαίες εξελίξεις της τεχνολογίας προς όφελός της, εντάσσοντας προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης στα εργαλεία με τα οποία αναλύει τα στοιχεία για τις προτιμήσεις των καταναλωτών με σκοπό να βελτιώσει την αγοραστική εμπειρία τους.  Παράλληλα, συνεργάζεται με καθηγητές του MIT και εξετάζει το ενδεχόμενο να εντατικοποιήσει με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης (AI) την αλυσίδα παραγωγής της. Με τέτοιες κινήσεις φαίνεται πως και σε εκατό χρόνια από σήμερα η Brooks Brothers θα μεγαλουργεί. Οπως χαρακτηριστικά έχει πει και ο σημερινός της ιδιοκτήτης: «Δεν κάνουμε καλά τη δουλειά μας επειδή είμαστε παλιοί, γίναμε παλιοί επειδή κάνουμε καλά τη δουλειά μας».

     

    Για περισσότερες πληροφορίες και για το δίκτυο καταστηµάτων Brooks Brothers στην Ελλάδα: www.brooksbrothers.com.gr.

    BHMAgazino
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk