Αντιμέτωποι με κύμα ανατιμήσεων οι ταξιδιώτες
Ο τουρισμός απογειώνεται ανεβάζοντας μαζί του στα ουράνια και τις… τιμές, καθώς οι ενασχολούμενοι με τον κλάδο θέλουν να βγάλουν γρήγορα τα σπασμένα της πανδημίας
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ:
Είναι μεγάλη και δικαιολογημένη η λαχτάρα των άρτι «απελευθερωμένων» από τους πανδημικούς εγκλεισμούς να ταξιδέψουν. Εξίσου μεγάλη είναι και η λαχτάρα των ενασχολουμένων με τον ευρύτερο κλάδο του τουρισμού να βγάλουν τα σπασμένα της πανδημίας. Δεν είναι όμως απολύτως δικαιολογημένη η σπουδή να βγάλουν τα σπασμένα όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Και μάλλον δεν είναι ούτε καν έξυπνη η τακτική που φαίνεται πως ήδη ακολουθούν πάμπολλοι επαγγελματίες του τουρισμού. Διότι «ουδέν κρυπτόν υπό τον ήλιον» της παγκόσμιας κοινότητας του Διαδικτύου. Οσο εύκολο είναι να εκτοξεύσουν κάποια επιχείρηση τα «λάικ» άλλο τόσο εύκολο είναι να τη χαντακώσουν τα «ντισλάικ».
Το βέβαιο είναι ότι η υψηλή ζήτηση για ένα προϊόν ή υπηρεσία ανεβάζει τις τιμές. Ο θεμελιώδης αυτός κανόνας του ελεύθερου εμπορίου επιβεβαιώνεται καθώς οι πρώτοι ταξιδιώτες του καλοκαιριού γεμίζουν αεροπλάνα, βαπόρια, ξενοδοχεία και κατακλύζουν παραλίες, κάμπους και βουνά όχι μόνο για να κάνουν τουρισμό, αλλά και για να επισκεφθούν προσφιλή τους πρόσωπα που τα κράτησε μακριά η υγειονομική κρίση.
Στα ύψη και οι τιμές των καυσίμων
Οσοι δραπετεύουν από τον τόπο όπου διαμένουν μόνιμα έρχονται αντιμέτωποι με τις ανατιμήσεις – ακόμα και οι οδικώς εκδράμοντες διαπιστώνουν ότι οι τιμές των καυσίμων έχουν εκτιναχθεί στα υψηλότερα επίπεδα από το 2014.
Στις ΗΠΑ, που οι οδηγοί είναι συνηθισμένοι σε εξευτελιστικά χαμηλές τιμές της βενζίνης, σίγουρα θα νιώσουν περισσότερο τη διαφορά, μια και την 1η Ιουνίου ξεκινά επισήμως η περίφημη driving season, η περίοδος δηλαδή των θερινών διακοπών, που σε καιρούς υγειονομικής «κανονικότητας» αρκούσε από μόνη της για να δώσει ώθηση στις τιμές του αργού στις διεθνείς αγορές. Πόσω μάλλον τώρα, που άπαντες αναζητούν αφορμές και δικαιολογίες για να επιβεβαιώσουν τον θεμελιώδη κανόνα της ζήτησης και της προσφοράς.
Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων στις πτήσεις εντός της αμερικανικής επικράτειας έχουν ενισχυθεί κατά 9% από την 1η Απριλίου, ενώ οι ναύλοι στις διεθνείς πτήσεις έχουν εκτιναχθεί κατά 17% υψηλότερα, σύμφωνα με έρευνα που δημοσίευσε πριν από λίγες ημέρες η εταιρεία ερευνών Bernstein.
«Για τις εσωτερικές μετακινήσεις πρέπει να συνυπολογιστεί η έλευση του Ιουνίου, που αποτελεί μια από τις κομβικές προ-πανδημικές παραμέτρους ενίσχυσης των τιμών» σημειώνει στην έκθεσή της η Bernstein, η οποία θεωρεί ότι οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν. Ηδη από την περασμένη εβδομάδα η Southwest Airlines (πρόκειται για την παλαιότερη και μεγαλύτερη σε επιβατική κίνηση αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους στον κόσμο) ανακοίνωσε ότι οι τιμές της πλησιάζουν τα επίπεδα του 2019.
Αεροπορικές εκπτώσεις τέλος…
Κατά την περίοδο της κρίσης οι αερομεταφορείς (όχι μόνο οι χαμηλού κόστους) πρόσφεραν μεγάλες εκπτώσεις στους ναύλους για να δελεάσουν τους πιο τολμηρούς από τους αεροπορικούς ταξιδιώτες.
Ηταν μια τακτική που πριν από την πανδημία χρησιμοποιούσαν κατά κόρον σε περιόδους χαμηλής τουριστικής κίνησης και αποσκοπεί να πείσει να μετακινηθούν άνθρωποι που δεν θα πλήρωναν ποτέ κανονικούς ναύλους. «Συνήθως δίνουμε εκπτώσεις 30 με 50 δολαρίων, αλλά δεν θα συνεχίσουμε. Στόχος των εκπτώσεων είναι να φέρεις στην πόρτα σου κάποιον που δεν το χρειάζεται πραγματικά. Τώρα όλοι έχουν το φευγιό μέσα τους» εξηγεί ένας ταξιδιωτικός πράκτορας στο αμερικανικό δίκτυο CNBC.
Αλλά και οι τιμές των ξενοδοχείων είναι ήδη «τσιμπημένες» σε επίπεδα υψηλότερα και από τα προ-πανδημικά. Η μέση διανυκτέρευση στο Κανκούν του Μεξικό είχε φτάσει στα 205 δολάρια στις αρχές Μαΐου, ενώ το ίδιο χρονικό διάστημα πέρυσι κόστιζε μόλις 45 δολάρια και τον Μάιο του 2019 ήταν 160 δολάρια, σύμφωνα με την ειδικευμένη στις τουριστικές επιχειρήσεις αμερικανική εταιρεία ερευνών STR. Στη Χαβάη η μέση τιμή ενός δωματίου ξενοδοχείου έχει φτάσει εφέτος στα 269 δολάρια, ενώ πέρυσι ήταν 122 δολάρια και τον Μάιο του 2019 ήταν 263 δολάρια.
Πρέπει πάντως να επισημάνει κανείς ότι οι ανατιμήσεις αφορούν κυρίως κλασικούς θερινούς προορισμούς.
Τα δωμάτια των ξενοδοχείων
Στη Νέα Υόρκη, για παράδειγμα, οι τιμές δεν έχουν φτάσει στα επίπεδα του 2019. Ενα δωμάτιο ξενοδοχείου κοστίζει κατά μέσο όρο μόνο 151 δολάρια, ενώ πέρυσι στις αρχές Μαΐου κόστιζε 123 δολάρια. Το 2019, όμως, η μέση διανυκτέρευση κόστιζε 269 δολάρια και οι ειδικοί της STR θεωρούν ότι την περίοδο Ιουνίου – Αυγούστου θα κυμανθεί στα 163 δολάρια (περί τα 100 δολάρια χαμηλότερη από τα προ-πανδημικά επίπεδα). Ομως, στη μαστιζόμενη από τους καύσωνες αμερικανική μεγαλούπολη δεν πηγαίνουν πολλοί για διακοπές το κατακαλόκαιρο. Για να δούμε τον Σεπτέμβριο που θα ανοίξουν τα θέατρα του Μπρόντγουεϊ…
H Κίνα συγκρατεί τις διεθνείς τιμές των μετάλλων
Μια ωραία φάρσα έστησε – γιατί μπορούσε – το Πεκίνο στις διεθνείς αγορές εμπορευμάτων. Προειδοποίησε τις εγχώριες εταιρείες μεταλλευμάτων να σταματήσουν τη «συνήθεια» των τελευταίων μηνών, να πάψουν να ανεβάζουν τις τιμές για να εκμεταλλευθούν την αυξημένη ζήτηση στο εσωτερικό της Κίνας και διεθνώς, καθώς οι οικονομίες ξεπερνούν την πανδημική κρίση. Διότι διαφορετικά θα καλέσουν τους υπευθύνους των επιχειρήσεων για να δώσουν… εξηγήσεις.
Ολων ο νους πήγε βέβαια στις περιπέτειες που πέρασαν τρεις εμβληματικές μορφές των νέων τεχνολογιών στην Κίνα. Αρχικά ο «κινέζος Μπέζος» Τζακ Μα της Ant και της θυγατρικής της Alibaba (της μεγαλύτερης ασιατικής εταιρείας ηλεκτρονικού εμπορίου). Στη συνέχεια ο «μεγιστάνας του ντελίβερι» Γουάνγκ Σινγκ της Meituan. Και μόλις προ ολίγων ημερών ο μάνατζερ του TikTok Ζανγκ Γιμίνγκ, που στα 38 του παραιτήθηκε από επικεφαλής της διαδικτυακής πλατφόρμας δηλώνοντας ότι… «δεν είναι φίλος» των κοινωνικών δικτύων – παρότι χάρη σε αυτά απέκτησε μια περιουσία 36 δισ. δολαρίων. Και οι τρεις πέρασαν για πολυήμερες «συνεντεύξεις» («δι’ υπόθεσίν των» θα λέγαμε με όρους ελληνικής επταετίας) από τις κινεζικές αρχές, που ανησυχούν για την υπερβολική αυτονόμηση των κινεζικών τεχνολογικών γιγάντων. Εκτοτε όλοι, ακόμα και ο πληθωρικός Τζακ Μα, μάζεψαν τα φτερά τους και εξαφανίστηκαν από την πρώτη γραμμή της επικαιρότητας.
Μήνυμα στις αγορές
Είναι η σειρά να κληθούν για «συστάσεις» οι μάνατζερ της βαριάς βιομηχανίας; Η Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων της Κίνας τούς διεμήνυσε ότι θα πρέπει να μην εκμεταλλεύονται τις συγκυρίες και να διατηρήσουν τις τιμές των βασικών μετάλλων (χαλκός, αλουμίνιο, σιδηρομεταλλεύματα) στα επίπεδα «κανονικών συνθηκών της αγοράς». Η κομματική νομενκλατούρα δεν ενδιαφέρεται βέβαια τόσο για τον πληθωριστικό κίνδυνο στη Δύση (αν και ένας καλός εξαγωγέας πάντα νοιάζεται για την ευημερία των πελατών του). Προτεραιότητά της είναι η εσωτερική κινεζική αγορά, που κινδυνεύει να πέσει θύμα κερδοσκοπικής εκμετάλλευσης και τεχνητών ανατιμήσεων.
Οπως και να έχει το ζήτημα, το μήνυμα που έστειλε την περασμένη Κυριακή η κυβέρνηση του Πεκίνου στις κινεζικές εταιρείες το έπιασαν οι διεθνείς αγορές εμπορευμάτων. Και στο Λονδίνο η τιμή του χαλκού υποχώρησε τη Δευτέρα κατά 1,6% στα 9.881 δολάρια ο μετρικός τόνος, ενώ η τιμή του αλουμινίου υποχώρησε κατά 1,09% στα 2.370 δολάρια ο μετρικός τόνος. Αν και έωλη, είναι κι αυτή μια μέθοδος αντιπληθωριστικής πολιτικής…

