Έντυπη Έκδοση Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου του tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.
Αν είστε συνδρομητής μπορείτε να συνδεθείτε από εδώ: Σύνδεση μέλους Αν θέλετε να γίνετε συνδρομητής μπορείτε να αποκτήσετε τη συνδρομή σας εδώ:
Εγγραφή μέλους «Αφήνουμε πίσω μας τη δυσκολότερη ίσως χρονιά για όλους και πιστεύουμε ότι οι συνθήκες θα ξεκινήσουν να ομαλοποιούνται στα επόμενα τρίμηνα, χωρίς όμως να παραβλέπουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε στην πορεία αυτή». Τα παραπάνω δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Πετρελαίων κ. Ανδρέας Σιάμισιης με αφορμή τις οικονομικές επιδόσεις του ομίλου για το 2020.
Πέρυσι, η μεγάλη πτώση της ζήτησης για καύσιμα, η «βουτιά» των διεθνών περιθωρίων διύλισης αλλά και τα διαδοχικά lockdowns οδήγησαν τον όμιλο σε απώλεια λειτουργικών κερδών άνω των 350 εκατ. ενώ η υποτίμηση των αποθεμάτων λόγω της πτώσης τιμών ξεπέρασε τα 500 εκατ. ευρώ. Eπίσης, δεν βοήθησε και η ενίσχυση του ευρώ έναντι του δολαρίου.
Το μέρισμα
Παρ’ όλα αυτά, τα συγκρίσιμα κέρδη ebitda διαμορφώθηκαν στα 333 εκατ. και το τελικό αποτέλεσμα ήταν οριακά κερδοφόρο κατά 5 εκατ. ευρώ. Οι πωλήσεις υποχώρησαν κατά 35% στα 5,8 δισ. ευρώ.
Το θετικό για τον όμιλο είναι πως οι διεθνείς τιμές αργού σημείωσαν ανάκαμψη κατά τη διάρκεια του δ’ τριμήνου, αντανακλώντας κυρίως το αποτέλεσμα της συμφωνίας των κύριων χωρών παραγωγών πετρελαίου παγκοσμίως για σημαντική μείωση της παραγωγής και των εξαγωγών αργού. Το Διοικητικό Συμβούλιο, λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα αλλά και τις προοπτικές του ομίλου, θα προτείνει τη διανομή τελικού μερίσματος ύψους 0,10 ευρώ ανά μετοχή
Τα διυλιστήρια του ομίλου το 2020 διατήρησαν υψηλά επίπεδα παραγωγής, επιτυγχάνοντας νέα αύξηση εξαγωγών κατά 11% για το 2020, σε μια περίοδο που πολλά διυλιστήρια στη Μεσόγειο και παγκοσμίως εξαναγκάστηκαν σε προσωρινή ή και οριστική παύση δραστηριοτήτων.
Κατά τη διάρκεια του β’ εξαμήνου ολοκληρώθηκε το πρόγραμμα πενταετούς συντήρησης και αναβάθμισης του Διυλιστηρίου Ασπροπύργου. «Πέρα από την αυξημένη οικονομική απόδοση που αναμένεται μετά το πέρας ενός τέτοιου έργου, το διυλιστήριο θα ωφεληθεί και από τη βελτίωση των περιβαλλοντικών του επιδόσεων, με μείωση εκπομπών σωματιδίων (ΡΜs) κατά 50%, καθώς επενδύθηκαν άνω των 35 εκατ. σε περιβαλλοντικά έργα» αναφέρει ο όμιλος.
Εργα
Συνολικά, υλοποιήθηκαν επενδύσεις ύψους 295 εκατ. περίπου, που καλύπτουν όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων του ομίλου, με έμφαση σε έργα ενεργειακής μετάβασης και ψηφιακού μετασχηματισμού. Εντός του 2020 τα ΕΛΠΕ προχώρησαν στην εξαγορά και ξεκίνησε η κατασκευή του Φ/Β έργου 204 MW στην περιοχή της Κοζάνης, ενός έργου-οροσήμου αναφορικά με την υλοποίηση της στρατηγικής τους στον τομέα των ΑΠΕ.
Επίσης, το τέταρτο τρίμηνο του 2020 ολοκληρώθηκε η αναχρηματοδότηση πιστωτικών γραμμών ύψους 900 εκατ. που έληγαν το τελευταίο τρίμηνο του έτους και το α’ εξάμηνο του 2021. Τα παραπάνω οδήγησαν σε περαιτέρω σημαντική μείωση του χρηματοοικονομικού κόστους, που διαμορφώθηκε για το έτος στα 104 εκατ., παρουσιάζοντας μείωση της τάξεως του 10% σε σχέση με πέρυσι και σχεδόν 50% την τελευταία τετραετία. Ο καθαρός δανεισμός το 2020 διαμορφώθηκε στα 1,7 δισ., με τον Συντελεστή Μόχλευσης στο 47%.
Η ζήτηση
Η συνολική ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων για το 2020 παρουσίασε μείωση κατά 8%, στους 6,3 εκατ. τόνους, καθώς η κατανάλωση επίγειων καυσίμων κίνησης μειώθηκε κατά μέσο όρο 13% το 2020, ως αποτέλεσμα των περιορισμών στις μετακινήσεις λόγω της πανδημίας COVID-19, ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης σημείωσε αύξηση 15% λόγω καιρικών συνθηκών, καθώς και της επιβολής του lockdown.