• Αναζήτηση
  • Αγώνας δρόμου για ιδιωτικοποιήσεις

    «Ελ. Βενιζέλος», ΕΛΠΕ και λιμάνια οι πρώτοι στόχοι – Το πρόγραμμα εφέτος μπορεί να ξεπεράσει και το 1 δισ. ευρώ

    Η ολοκλήρωση της συμφωνίας επέκτασης της παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος» που έχει ήδη συμφωνηθεί αναμένεται ότι θα είναι η πρώτη αποκρατικοποίηση του 2019.

    Μόλις στις αρχές του περασμένου Δεκεμβρίου ήρθε και το πράσινο φως από την Κομισιόν για 20ετή επέκταση της παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Τα έσοδα ύψους 1,115 δισ. ευρώ θα εγγραφούν στα έσοδα του προγράμματος για το 2018.

    Τη σκυτάλη παίρνει τώρα η πώληση του 30% των μετοχών του «Ελευθέριος Βενιζέλος» που ανήκουν στο Ταμείο, διαδικασία την οποία ξεκλειδώνει η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης. Με στόχο να ξεκινήσει η διαδικασία στα τέλη Ιανουαρίου, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη προκηρύξει διαγωνισμό για την επιλογή οικονομικού, τεχνικού, νομικού και ασφαλιστικού συμβούλου.

    Εκτιμάται ότι το όφελος για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων μπορεί να ξεπεράσει εφέτος και το ένα δισ. ευρώ, δεδομένου ότι η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης έδειξε τον δρόμο, ενώ η επιβατική κίνηση σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2018 έκλεισε για το σύνολο των ελληνικών αεροδρομίων με πάνω από 61 εκατ. επιβάτες.

    Το κομβικό τρίμηνο

    Οι ρυθμοί με τους οποίους θα προχωρήσουν τα πράγματα κατά το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς θα κρίνουν και την πορεία του προγράμματος του Ταμείου, καθώς μεγάλα πρότζεκτ βρίσκονται στην τελική ευθεία. Οσο πιο σύντομα ωριμάσουν δεν υπάρχει και η ανησυχία ότι θα εκτροχιαστούν λόγω της συνήθους εκλογικής ραστώνης. Πολλά θα φανούν και από τις αποφάσεις του ΚΥΣΟΙΠ, καθώς θα κληθεί σύντομα να εγκρίνει το αναθεωρημένο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ.

    Χαρακτηριστική περίπτωση είναι ο διαγωνισμός για τα ΕΛΠΕ, τον οποίο η ισχυροποίηση των σχημάτων που αναμένεται να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές φέρνει προς ολοκλήρωση κατά το πρώτο τρίμηνο. Πάντως από την κούρσα για το 50,1% των ΕΛΠΕ, της οποίας ηγούνται οι Glencore και Vitol, εξαρτάται εκτός από την ενίσχυση του ομίλου στη διεθνή αγορά, και η πορεία του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ. Κατέχοντας σήμερα ποσοστό 35% της ΔΕΠΑ, δεν είναι υπερβολή η εκτίμηση ότι το μέλλον της «ΔΕΠΑ Εμπορίας» που θα προκύψει από το σπλιτ της μητρικής βρίσκεται στα χέρια του αυριανού αγοραστή των ΕΛΠΕ.

    Σε κάθε περίπτωση, ο χρόνος που θα γίνει το επόμενο βήμα εξαρτάται από την προώθηση του νέου θεσμικού πλαισίου που θα κάνει τον διαχωρισμό της εταιρείας σε δύο τμήματα: της διαχείρισης του δικτύου, που θα παραμείνει στο Δημόσιο, και της εμπορίας που θα ιδιωτικοποιηθεί σε ποσοστό το οποίο δεν έχει οριστικοποιηθεί.

    Υποπαραχωρήσεις

    Σε γραμμή προτεραιότητας για τη νέα χρόνια μπαίνουν τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, όμως η όποια εξέλιξη είναι στην αναμονή για τη νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Ναυτιλίας που θα ανοίξει τον δρόμο για τις λεγόμενες υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι οι δυο γειτονικοί λιμένες «αλληλοσυμπληρώνονται» σε βαθμό που θα μπορούσαν να καταλήξουν στον ίδιο επενδυτή με τη μορφή ενός ιδιότυπου cluster.

    Ειδικά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που υπολειτουργεί, συγκεντρώνει ήδη, όπως φαίνεται από δημόσιες δηλώσεις, το ενδιαφέρον του αμερικανικού παράγοντα, δεδομένου ότι η ευρύτερη περιοχή αναμένεται να εξελιχθεί σε ενεργειακό κόμβο.

    Σε δεύτερη φάση, εντός του 2019, θα ακολουθήσουν τα λιμάνια Κέρκυρας, Βόλου και Ελευσίνας, ενώ εξελίξεις θα έχουμε και στις μαρίνες. Μετά τη θετική απόφαση και πάλι στα τέλη της χρονιάς για συνέχιση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη Μαρίνα Αλίμου, οι δεσμευτικές προσφορές αναμένονται στα τέλη Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου, ενώ ήδη ανακηρύχθηκε ο προτιμητέος επενδυτής για τη μαρίνα Χίου υπό το σχήμα που ηγείται ο όμιλος Τσάκου. Θα ακολουθήσουν διαγωνισμοί για τις μαρίνες στα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας.

    Το Ελληνικό η εμβληματικότερη σελίδα

    Η καθυστέρηση στην οριστικοποίηση των όρων του διαγωνισμού για την άδεια του καζίνου στέλνει τις σημαντικές εξελίξεις για την εμβληματική επένδυση στο Ελληνικό κοντά στο Πάσχα του 2019. Εφόσον η ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή γίνει (κατά το αισιόδοξο σενάριο) στα τέλη του πρώτου τριμήνου της νέας χρονιάς, τότε εκτιμάται ότι οι πρώτες μπουλντόζες μπορούν να πατήσουν στο παλιό αεροδρόμιο στο δεύτερο τρίμηνο του έτους. Η μεταβίβαση των μετοχών θα φέρει στα ταμεία την πρώτη δόση, ύψους 300 εκατ. ευρώ από τα συνολικά 915 εκατ. ευρώ του τιμήματος.

    Οικονομία
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk