Ο κ. Φίλης, όπως κάθε Υπουργός Παιδείας που σέβεται τον εαυτό του, έχει όραμα. Το αποκάλυψε στον λόγο του στη Βουλή κατά τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης. Το ονόμασε «όραμα μεταρρυθμιστικό». Κατόπιν, ως λογικός και μεθοδικός άνθρωπος που είναι, προέβη σε μια καταγραφή και ανάλυση των προβλημάτων της Παιδείας και το πρώτο που διέγνωσε είναι ότι η Παιδεία είναι ένας από τους μεγάλους ασθενείς μας. Πρόκειται για μια παλαιά λογοτεχνική μεταφορά που μέσα στη δικτατορία είχε μεγάλη πέραση. Γύψοι, ναρκώσεις, εγχειρήσεις, φάρμακα κ.λπ. Μάλιστα για να δείξει πόσο άρρωστη είναι αυτή η Παιδεία, ο κ. Υπουργός έθεσε ένα ερώτημα: «Τι είναι αυτό που κάνει ένα παιδί εξ ορισμού ικανό να κατακτήσει το σύμπαν ολόκληρο, να απορρίπτει τη γνώση, αρνούμενο –συχνά πεισματικά –να χρησιμοποιήσει ακόμα και το ελάχιστο της τεράστιας εξυπνάδας του για να χαράξει τη μεγάλη θριαμβευτική του πορεία σ’ αυτόν τον κόσμο, τον μικρό τον μέγα;». Το ρητορικό ερώτημα δεν απαντήθηκε. Ομως έδειξε πόσο βαθυστόχαστος, πόσο καλλιεργημένος είναι ο κ. Υπουργός. «Και τέτοια πράγματα θαμπώνουν τους βαρβάρους».
Ακολούθως ο κ. Υπουργός αποτιμά τις εκπαιδευτικές παρεμβάσεις της πρώτης συριζοανελικής διακυβέρνησης, καταγγέλλει τις ιαχές του «συντηρητικού μπλοκ» και αποφαίνεται ότι το κυβερνητικό έργο στο πρώτο εξάμηνο «παρά το ασφυκτικό πλαίσιο και τους εκβιασμούς(;)» υπήρξε σημαντικό. Αποκαλύπτει τα ψεύδη και τις παραλείψεις των προηγούμενων κυβερνήσεων (κάτι που όντως αγνοούσαμε) και, με την ιατρική ιδιότητά του, καταγράφει κάποιες από τις παθογένειες της Μέσης Παιδείας. Πρώτη οι αποσπάσεις των εκπαιδευτικών και τα «κενά», δεύτερη η ανυπαρξία μόνιμων προσλήψεων. Τζίνιους! Οπως θα έλεγε και ο ακατονόμαστος. Ακολούθως, αναφέρεται με τόνους μελοδραματικούς στα παιδιά της ειδικής αγωγής, στις δυσκολίες της «ύλης» και θέτει δύο σκοπούς: αναβάθμιση του Λυκείου, προώθηση ενός πολυδιάστατου πλαισίου «αντισταθμιστικής εκπαίδευσης»(;). Δεσμεύεται να θέσει «άμεσα» σε κοινωνική διαβούλευση ένα Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο και, τρία λεπτά προτού τελειώσει ο θεόπνευστος λόγος, ο κ. Υπουργός αναφέρεται και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Βρίσκει ότι κακοί, μοχθηροί και συντηρητικοί άνθρωποι έχουν βάλει στόχο τα πανεπιστήμιά μας. Ενας στόχος των αντιδραστικών είναι «η καθιέρωση μιας εργαλειακής και χρησιμοθηρικής αντίληψης για τη νέα γνώση»! Και το όραμά του για την Ανώτατη Παιδεία; Να αποκατασταθεί, πρώτα, το τραυματισμένο κύρος ΑΕΙ, ΤΕΙ κ.λπ. Πώς, πότε, πού; Θα μάθουμε. Δεύτερον, να γίνει «η ακαδημαϊκή και δημοκρατική επανεκκίνηση των Ιδρυμάτων». Παράδειγμα αυτής της «επανεκκίνησης» είναι η κατάργηση των Συμβουλίων των Ιδρυμάτων, με Νομοθετικό Διάταγμα.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ