Την ίδια βαρύτητα που μπορεί να έχουν οι δημοσκοπήσεις για τα επιτελεία των κομμάτων έχουν και τα στοιχεία της Nielsen για τους τηλεοπτικούς σταθμούς και τους παράγοντες της διαφημιστικής αγοράς, καθώς είναι αυτά, ας μη γελιόμαστε, που καθορίζουν το μέλλον ενός προγράμματος. Οι συζητήσεις όμως συνήθως μένουν στην ανάλυση των δεδομένων που αφορούν το λεγόμενο «δυναμικό κοινό» 18-54, το οποίο πρόσφατα αντικατέστησε το 15-44. Τη δική τους θέση στους πίνακες της Nielsen όμως έχουν και τα παιδιά ηλικίας 4-14 ετών, οι επιλογές των οποίων είναι ποικίλες και άκρως ενδιαφέρουσες. Παιδικές σειρές και ταινίες, σίριαλ και ριάλιτι συμπληρώνουν τη δεκάδα με τα δημοφιλέστερα προγράμματα που παρακολούθησαν οι μικροί τηλεθεατές το διάστημα 1.9.2010 – 28.3.2018, με σίγουρο νικητή τον τηλεοπτικό σταθμό Mega, αφού έξι στα δέκα προγράμματα είναι δικά του.

Τι προτιμά το νεανικό κοινό

Η 13χρονη Πατρίτσια Κάστρο, γνωστή και ως Πάττυ, εισέβαλε στη μικρή οθόνη το καλοκαίρι του 2010 και για δύο χρόνια κρατούσε συντροφιά στα έφηβα κορίτσια. Η αργεντίνικης παραγωγής τηλενουβέλα «Patty: η πιο όμορφη ιστορία» (Mega) προβλήθηκε για πρώτη φορά στη Λατινική Αμερική τον Απρίλιο του 2007 και γνώρισε την επιτυχία σε συνολικά 32 χώρες. Η ιστορία του «ασχημόπαπου» που ονειρευόταν να ανέβει στο παλκοσένικο αγαπήθηκε ιδιαίτερα και στην Ελλάδα, με αποκορύφωμα την επίσκεψη της 16χρονης πρωταγωνίστριας Ναταλία Εσκιβέλ στη χώρα μας τον Δεκέμβριο του 2010. Οι θαυμαστές της –μικροί και μεγάλοι –έκαναν ουρές έξω από τους χώρους όπου θα εμφανιζόταν για ένα της αυτόγραφο. Πάντως είναι γεγονός πως μια χαμηλής ποιότητας και αισθητικής λατινοαμερικανική παραγωγή έκανε, για ακόμα μία φορά, πάταγο. Το 25,9% των τηλεθεατών του επεισοδίου που προβλήθηκε στις 23 Σεπτεμβρίου 2010 ήταν παιδιά. Αν ανατρέξει κανείς στο ποσοστό ως προς τη συνολική τηλεθέαση (μερίδιο), εκεί όπου οι αριθμοί είναι πιο εντυπωσιακοί, θα δει ότι το 66,6% των παιδιών που είχαν ανοιχτή την τηλεόρασή τους τη δεδομένη στιγμή παρακολουθούσε το συγκεκριμένο επεισόδιο.
Τη δεύτερη θέση του πίνακα με τα δημοφιλέστερα προγράμματα των παιδιών την οκταετία αυτή κατακτούν οι «Βασιλιάδες», επίσης του Mega, και συγκεκριμένα το επεισόδιο που προβλήθηκε στις 2.2.2012. Η ιστορία του Μάρκου Βασιλιά, που υποδύθηκε ο Κώστας Κόκλας, ο οποίος μέσα σε μία ημέρα βρέθηκε από τα αλώνια στα σαλόνια και απέκτησε πολύ γρήγορα τους δικούς του υπηκόους.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Nielsen, τη σειρά παρακολουθούσαν καθημερινά περισσότεροι από 2 εκατομμύρια τηλεθεατές, με το ένα τέταρτο να είναι ηλικίας 4-14 ετών. Οσον αφορά το συγκεκριμένο επεισόδιο, το ποσοστό των παιδιών ως προς το σύνολο του πληθυσμού έφτασε το 24,2%, ενώ το μερίδιο των παιδιών ανάμεσα στα προγράμματα που προβάλλονταν την ίδια ώρα έφτασε το 73,1%. Η σειρά διακόπηκε ύστερα από μία και κάτι σεζόν, λόγω προβλημάτων ανάμεσα στην εταιρεία παραγωγής και στο κανάλι, και παρ’ όλο που υπήρχαν συζητήσεις για τη μετάδοση των επεισοδίων που είχαν ήδη γυριστεί από το κανάλι του Αμαρουσίου, η οικογενειακή σειρά δεν επανήλθε ποτέ στους δέκτες μας.

Survivors ακόμα και στο… προαύλιο

Η επέλαση του τυφώνα από τον Αγιο Δομίνικο δεν έφερε τα πάνω κάτω μόνο στην τηλεόραση αλλά και στα προαύλια. Με το που χτυπούσε το κουδούνι για διάλειμμα οι μαχητές και οι διάσημοι έπαιρναν θέση μάχης με μόνο στόχο τη νίκη για την ομάδα τους. Φυσικά οι μικροί τηλεθεατές δεν αγωνίζονταν για ένα πιάτο λαχταριστά κεφτεδάκια ή για μία βραδιά σε πολυτελή βίλα όπου θα έκαναν βουτιές στη πισίνα υπό το φως του φεγγαριού, αλλά για να βρίσκονται, για λίγο, στη θέση του Ντάνου-Γιώργου Αγγελόπουλου, της Ευρυδίκης Βαλαβάνη, του Κωνσταντίνου Βασάλου και του Μάριου-Πρίαμου Ιωαννίδη. Τον τελικό παρακολουθήσαν 8 στα 10 (81,4%) παιδιά, δεν ξέρουμε ποιο πρόγραμμα ήταν εκείνο που μαγνήτισε το ενδιαφέρον των άλλων δύο παιδιών. Ως προς το σύνολο του πληθυσμού τον τελικό παρακολούθησαν 20,7% νεαροί survivors χαρίζοντας στο παιχνίδι την τρίτη θέση.
Θεωρήθηκε μία από πιο επιτυχημένες κωμικές σειρές της ελληνικής τηλεόρασης που έκανε τα μηχανάκια της Nielsen να χτυπούν κόκκινο κάθε Δευτέρα και τα παιδιά να προφασίζονται ότι είναι η αχτύπητη πεντάδα που περνούσε από τα σαράντα κύματα αλλά στο τέλος πάντα κατάφερνε να βγει αλώβητη. Ο Γιώργος Καπουτζίδης, μετά τις σπαρταριστές «Σαββατογεννημένες», έπλασε ένα παραμύθι δράσης προσφέροντας στιγμές γέλιου αλλά και συγκίνησης. Εντεκα χρόνια μετά το τελευταίο επεισόδιο η κωμική σειρά του Mega «Στο παρά 5» συνεχίζει να προσελκύει τηλεθεατές ακόμα και στις επαναλήψεις της. Μπορεί στο διάστημα που εξετάζουμε η σειρά να είχε ολοκληρώσει τον κύκλο της, όμως ανάμεσα στα δημοφιλέστερα προγράμματα συγκαταλέγεται το επεισόδιο που προβλήθηκε σε επανάληψη στις 7.9.2011 και σημείωσε ποσοστό 21,3% ως προς το σύνολο του πληθυσμού και 66% ως προς τη συνολική τηλεθέαση τη δεδομένη ώρα προβολής.
Από τη δεκάδα με τα δημοφιλέστερα τηλεοπτικά προγράμματα δεν θα μπορούσαν να λείπουν και παιδικά προγράμματα, όπως η τρίτη συνέχεια της ταινίας κινουμένων σχεδίων «Μαδαγασκάρη», που προβλήθηκε στις 29.11.2014 από τον ΑΝΤ1 και συγκέντρωσε ποσοστό 20,1% κερδίζοντας την 7η θέση, και η σειρά κινουμένων σχεδίων «Μπομπ ο Σφουγγαράκης». Συγκεκριμένα, το επεισόδιο που προβλήθηκε μέσα από τη συχνότητα του Star στις 5.2.2012 συγκέντρωσε ποσοστό 19,5% και την 9η θέση.

Και Eurovision αλλά και «Το νησί»

Στην πέμπτη θέση, με ποσοστό 20,8% στο σύνολο και μερίδιο 75,9%, βρίσκεται ο τελικός τραγουδιού της Eurovision του 2011 (14.5.2011) που πραγματοποιήθηκε στο Ντίσελντορφ της Γερμανίας, με τον Λούκα Γιώρκα και τον Stereo Mike να κατακτούν την 7η θέση. Την 6η θέση καταλαμβάνει το επεισόδιο του «Master Chef Junior» που προβλήθηκε στις 5.2.2012 (20,6% – 72,7%) και τη 10η θέση ο πρώτος κύκλος του «Master chef» από τον οποίο νικητής αναδείχθηκε ο Ακης Πετρετζίκης. Μάλιστα τον τελικό του παιχνιδιού μαγειρικής παρακολούθησε το 19,4% των παιδιών επί του συνολικού πληθυσμού, ενώ το μερίδιο ως προς τη συνολική τηλεθέαση της συγκεκριμένης ηλικιακής ομάδας άγγιξε το 63,4%.

Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι το πρόγραμμα που βρίσκεται στην 8η θέση. Η τηλεοπτική μεταφορά του best seller της Βικτόρια Χίσλοπ «Το νησί» (το σενάριο επιμελήθηκε η Μιρέλλα Παπαοικονόμου) τερμάτισε τα κοντέρ της Nielsen. Η σειρά-ύμνος στη ζωή και στη δύναμη του ανθρώπου συμπαρέσυρε στο ταξίδι της στην Κρήτη του 1939 και στη Σπιναλόγκα και τους νεαρούς τηλεθεατές. Συγκεκριμένα το τελευταίο επεισόδιο της σειράς που προβλήθηκε στις 23.5.2011 το παρακολούθησε το 68,5% των παιδιών, ποσοστό που επί του συνόλου ανάγεται στο 19,5%. Τελικά έχει μεγάλο ενδιαφέρον το τι παρακολουθούν τα παιδιά στην τηλεόραση.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ