ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Ο Βασίλης Μπισμπίκης με κόκκινες γόβες και δικτυωτές κάλτσες, σε μια φωτογράφιση που παραλίγο να μη δούμε ποτέ

Ο Βασίλης Μπισμπίκης με κόκκινες γόβες και δικτυωτές κάλτσες, σε μια φωτογράφιση που παραλίγο να μη δούμε ποτέ 1
Instagram @aspakoulira

Το παρασκήνιο μιας φωτογράφισης που κυκλοφόρησε δύο χρόνια μετά, η συζήτηση για την ανδρική ταυτότητα και τη συμπερίληψη και τα αρνητικά σχόλια.

ΑΠΟ GRACE TEAM

Ο Βασίλης Μπισμπίκης ανήκει σε εκείνο το σπάνιο είδος αντρών που δεν κουβαλούν την αρρενωπότητα τους σαν θώρακα αλλά, μάλλον, σαν πρόκληση. Όχι απέναντι στους άλλους, αλλά απέναντι στον εαυτό τους. Ανάμεσα σε παλιές λαϊκές φωνές, καπνούς τσιγάρων, εκρήξεις, εξομολογήσεις και μια εικόνα που φλερτάρει συχνά με την επιτελεστικότητα του «παλιού αρσενικού», ο Μπισμπίκης μοιάζει διαρκώς να ψάχνει την αλήθεια του. Όχι μέσα σε ρόλους, αλλά πίσω από αυτούς.

Αυτή η αλήθεια ήρθε ξανά στο φως μέσα από ένα άγνωστο έως τώρα φωτογραφικό υλικό, που ανέβασε πρόσφατα στον λογαριασμό της στο Instagram η φωτογράφος Άσπα Κουλύρα. Οι φωτογραφίες είχαν τραβηχτεί δύο χρόνια πριν, την άνοιξη του 2023 στα Εξάρχεια, για ένα ανδρικό περιοδικό το οποίο δεν έφτασε ποτέ στα περίπτερα. Επρόκειτο για μια σειρά φωτογραφίσεων αφιερωμένων στη συμπερίληψη, συνοδευόμενες από συνεντεύξεις, μια εκ των οποίων είχε πραγματοποιήσει η δημοσιογράφος Γεωργία Δρακάκη με τον Βασίλη Μπισμπίκη. Το υλικό, για πολλούς λόγους, δεν δημοσιεύτηκε ποτέ. Μέχρι τώρα.

Ο Βασίλης Μπισμπίκης με κόκκινες γόβες και δικτυωτές κάλτσες, σε μια φωτογράφιση που παραλίγο να μη δούμε ποτέ 2
Instagram @aspakoulira

Η σειρά φωτογραφιών είναι καίρια. Όχι μόνο αισθητικά, αλλά και συμβολικά. Ο Μπισμπίκης, ψηλός, ογκώδης, με τη γνώριμη σωματικότητα που έχει ταυτιστεί με τη "λαϊκή αρρενωπότητα", φοράει ρόμπα, κόκκινες γόβες και δικτυωτές κάλτσες και ποζάρει για τον φακό της Άσπας Κουλύρα. Δεν μασκαρεύεται. Δεν ειρωνεύεται. Δεν κάνει drag. Στέκεται απέναντι στον φακό όπως στέκεται πάντα: με μια καθαρότητα σχεδόν ενοχλητική, που δεν αφήνει περιθώριο για ερμηνείες-ασφαλείας. Δεν ξέρεις αν αυτό που βλέπεις είναι «ρόλος» ή «αποκάλυψη». Ξέρεις μόνο ότι είναι αλήθεια.

Ο Βασίλης Μπισμπίκης με κόκκινες γόβες και δικτυωτές κάλτσες, σε μια φωτογράφιση που παραλίγο να μη δούμε ποτέ 3
Instagram @aspakoulira

Η παραγωγή συνάντησε και τα τεχνικά της προβλήματα: όπως γνωρίζουμε, για το νούμερο παπουτσιού του ηθοποιού ήταν σχεδόν αδύνατο να βρεθεί το κατάλληλο ζευγάρι. Άλλωστε ο Βασίλης Μπισμπίκης είναι ένας αρκετά ψηλός άνδρας. Έτσι, οι υπεύθυνοι κατέφυγαν σε drag performers που παραχώρησαν τις κόκκινες γόβες στιλέτο που βλέπουμε στην φωτογραφία. Κι έτσι, η queer κουλτούρα μπήκε στην καρδιά μιας εικονογραφίας που μέχρι πρόσφατα φάνταζε ασύμβατη με τα συμφραζόμενα του «αρσενικού». Και όμως. Δεν υπάρχει τίποτα πιο αρρενωπό από έναν άνδρα που δεν φοβάται να δοκιμαστεί εκτός ρόλου.

Ο Βασίλης Μπισμπίκης με κόκκινες γόβες και δικτυωτές κάλτσες, σε μια φωτογράφιση που παραλίγο να μη δούμε ποτέ 4
Instagram @aspakoulira

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Μπισμπίκης «χαλάει» την εικόνα του. Το κάνει χρόνια, σταθερά, κυρίως μέσα από το θέατρο, είτε ως σκηνοθέτης είτε ως ηθοποιός. Την «αρρενωπότητά» του δεν την παρουσιάζει ποτέ ως κάτι θέσφατο κι απόλυτο. Αντιθέτως, παραμένει εύθραυστος και εύπλαστος. Μοιάζει να θέλει διαρκώς να σπάσει το περίγραμμα. Και να πει, με πράξεις, όχι δηλώσεις: «Δεν είμαι αυτό που νομίζετε».

Η επανεμφάνιση αυτών των φωτογραφιών το 2025 δεν είναι απλώς μια "στιγμή αρχείου". Είναι μια διαρκής υπενθύμιση πως ο πολιτισμός αλλάζει όχι μόνο με θεσμικές μεταρρυθμίσεις ή viral memes, αλλά και με πράξεις αισθητικής ανυπακοής. Με άντρες που φοράνε γόβες, όχι για να σοκάρουν, αλλά για να ενσαρκώσουν ένα άλλο αφήγημα, σύμφωνα με το οποίο η ταυτότητα είναι πορώδης, η εικόνα ρευστή κι ο ανδρισμός δεν μετριέται με το πόσο τον προστατεύεις, αλλά με το πόσο τον ανοίγεις στο φως.

Η δημοσίευση των φωτογραφιών στα social media προκάλεσε, όπως ήταν αναμενόμενο, αντιδράσεις. Κάτω από το post της Άσπας Κουλύρα, άλλοι στάθηκαν με θαυμασμό απέναντι στο αποτέλεσμα, μιλώντας για έναν τολμηρό άνδρα που δεν φοβάται να τσαλακώσει την εικόνα του, για μια δουλειά καλλιτεχνικά στιβαρή και οπτικά ειλικρινή. Δεν έλειψαν, όμως, και οι επικριτικές φωνές. Κάποιοι υποστήριξαν πως για ακόμη μία φορά, straight άτομα καπηλεύονται την queer αισθητική και κουλτούρα, όχι για να συμμετάσχουν ουσιαστικά στον διάλογο, αλλά για να σοκάρουν και να μονοπωλήσουν τον δημόσιο λόγο με όρους προβοκάτσιας.

Το ερώτημα δεν είναι απλό. Πότε μια εικόνα είναι συμμετοχή και πότε είναι εκμετάλλευση; Πού τελειώνει η αλληλεγγύη και πού αρχίζει η ιδιοποίηση; Οι απαντήσεις δεν δίνονται με hashtags και σίγουρα δεν είναι ομοιόμορφες. Όμως η αξία αυτών των αντιδράσεων βρίσκεται ακριβώς εκεί: στο ότι ανοίγουν έναν διάλογο που παραμένει αναγκαίος.


Γυναικεία ζήλια: Όταν γίνεται τοξική + πώς να ζηλέψεις σωστά

Παρασκευή σημαίνει νέο επεισόδιο "Έχεις Δυο Λεπτά;" και αυτή τη φορά, η συζήτηση ξεκινά από τη ζήλια - όχι ως κατινιά, αλλά ως σύνθετο ανθρώπινο συναίσθημα.


ΑΠΟΡΡΗΤΟ