Πλήρη ανατροπή στη φορολογία των αυτοκινήτων επιδιώκει να επιφέρει το υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με παράγοντες της αγοράς ώστε ως βάση υπολογισμού των τεκμηρίων, των τελών ταξινόμησης, των τελών κυκλοφορίας και μιας σειράς άλλων βαρών να είναι η τιμή λιανικής του οχήματος και όχι ο κυβισμός του.
Την περασμένη Παρασκευή πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση εκπροσώπων του κλάδου αυτοκινήτου με την αναπληρώτρια υπουργό Οικονομικών κυρία Νάντια Βαλαβάνη προκειμένου να βρεθεί η χρυσή τομή ώστε και τα έσοδα του κράτους να αυξηθούν και η εν λόγω αγορά να μην πληγεί περαιτέρω, ούτε η πλειοψηφία των πολιτών.
Οπως αναφέρει στο «Βήμα της Κυριακής» γενικός διευθυντής μεγάλης εισαγωγικής εταιρείας αυτοκινήτων «οι αλλαγές θα έπρεπε να είχαν γίνει εδώ και 15 χρόνια και μάλιστα έχουν εξαγγελθεί από τέσσερις διαφορετικούς υπουργούς Οικονομικών διαφορετικών κυβερνήσεων. Ωστόσο, μέχρι στιγμής το μόνο που συμβαίνει είναι τα αυτοκίνητα να επιβαρύνονται με φόρο, τέλη και τεκμήρια».
Το νέο σχέδιο, όπως αποτυπώνεται στις πρόσφατες εξαγγελίες κυβερνητικών στελεχών, θα έχει «κερδισμένους» αλλά και «χαμένους». Μεγάλα αγκάθια αποτελούν οι αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας και στα τεκμήρια. Μάλιστα, η κυρία Βαλαβάνη δήλωσε πρόσφατα στη Βουλή ότι «δεν είναι ακόμη έτοιμο το νέο πλαίσιο για τα τέλη κυκλοφορίας στα αυτοκίνητα. Οταν ωριμάσει το θέμα για νομοθετική ρύθμιση τότε θα γίνουν και αντίστοιχες δηλώσεις».
Κερδισμένοι – χαμένοι


Ειδικότερα, σύμφωνα με τα ως τώρα στοιχεία «κερδισμένοι» από τις αλλαγές που σχεδιάζονται θα είναι οι ιδιοκτήτες ΙΧ μικρής εμπορικής αξίας αλλά μεγάλου κυβισμού καθώς για αυτούς θα προκύψουν χαμηλότερα τεκμήρια σε σύγκριση με τα ισχύοντα. Επίσης, θα εφαρμοστούν χαμηλότερα τέλη ταξινόμησης για την παραπάνω κατηγορία οχημάτων, ενώ σχεδιάζεται να επιβάλλεται μικρότερος φόρος πολυτελείας για φθηνά ΙΧ ανεξαρτήτως κυβικών. Ακόμη σχεδιάζεται να επιβάλλονται χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας για φθηνά αυτοκίνητα μεγαλύτερων κυβικών.
Αντίθετα στους «χαμένους» αναμένεται να περιληφθούν οι ιδιοκτήτες νέων πετρελαιοκίνητων οχημάτων που σήμερα εξαιρούνται από τα τέλη κυκλοφορίας. Για αυτούς το σχέδιο είναι από το 2016 να ξεκινήσουν να πληρώνουν. Επίσης, μεγαλύτερα τεκμήρια θα προκύψουν για οχήματα χαμηλού κυβισμού αλλά μεγάλης αξίας, ενώ θα επιβληθεί ένα τέλος «περιβάλλοντος» για ΙΧ 20ετίας και άνω.
Σήμερα τα τεκμήρια υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό και τα έτη παλαιότητας. Αυτό σημαίνει ότι ένα ΙΧ 1.800 κ.ε. εμπορικής αξίας 20.000 ευρώ έχει το ίδιο τεκμήριο (7.600 ευρώ) με ένα ΙΧ ίδιου κυβισμού και εμπορικής αξίας 35.000 ευρώ.
Υψηλότερος φόρος πολυτελείας θα προκύψει σε οχήματα χαμηλού κυβισμού αλλά μεγάλης αξίας, ενώ αναμένεται να επιβληθούν τέλη κυκλοφορίας σε ΙΧ με χαμηλούς ρύπους που σήμερα απαλλάσσονται.
Παράλληλα, το μέτρο της απόσυρσης αναμένεται να αποτελέσει παρελθόν. Το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει να δώσει μια μορφή «μπόνους» σε όσους αποκτήσουν όχημα νέα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας χαμηλής αξίας.
Με τιμή προ φόρων


Στα τέλη ταξινόμησης για πρώτη φορά θα καταργηθεί το κριτήριο του κυβισμού των οχημάτων ως βάση για τη φορολόγησή τους. Ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης θα γίνεται με βάση τη λιανική τιμή (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης. Δηλαδή η φορολόγηση των καινούργιων αλλά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα προκύπτει από την αξία λιανικής του κάθε μοντέλου που θα δηλώνει ο κάθε εισαγωγέας στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου. Σήμερα τα καινούργια αυτοκίνητα κατά την εισαγωγή τους φορολογούνται βάσει της εργοστασιακής τους αξίας αλλά και του κυβισμού του κινητήρα με συντελεστές 5% ως 50%. Στην τελική τιμή επιβάλλεται και συντελεστής ΦΠΑ 23%. Μια μείωση του ΦΠΑ κατά 1 ή 2 ποσοστιαίες μονάδες θα δώσει σημαντική ανάσα στους ενδιαφερόμενους αγοραστές.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ