«Στην αρχή της ελληνικής κρίσης, ισχυρές φωνές ζητούσαν την έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ» αποκαλύπτει ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Σιμ Κάλας και δηλώνει πεπεισμένος ότι η χώρα μας διάλεξε τον σωστό δρόμο. Μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής», εκτιμά ότι το Grexit θα είχε πενταπλάσιες συνέπειες για την οικονομία και τον ελληνικό λαό «ο οποίος υπέφερε πολλά»… Oχι όμως χωρίς αντίκρισμα: «Τα μέτρα που λάβατε τα προηγούμενα χρόνια αρχίζουν να αποδίδουν, η βελτίωση της κατάστασης γίνεται αισθητή» τονίζει ο αντικαταστάτης του Ολι Ρεν.

Φως στην άκρη του τούνελ


Ο επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων αλλά και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ενωσης αναφέρεται στη συζήτηση που έγινε στο Eurogroup της Δευτέρας για την ανάπτυξη και το ελληνικό χρέος και περιγράφει το κλίμα ως ιδιαίτερα θετικό. Παράλληλα τονίζει ότι η χώρα μας πρέπει να πάρει πολύ σοβαρά τη συλλογή των φόρων και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Στον τομέα της αξιοποίησης των μεταφορικών υποδομών, ο εσθονός πρώην πρωθυπουργός τονίζει τον κομβικό ρόλο που θα έχουν τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης (σε συνδυασμό με τα επίγεια δίκτυα) για τη μεταφορά των προϊόντων από την Κίνα στην καρδιά της Ευρώπης.
Ως επίτροπος Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων συμμετείχατε στο Eurogroup της Δευτέρας, όπου ετέθη το θέμα της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους. Ποιο ήταν το κλίμα για την Ελλάδα;
«Είχα την τύχη, αντικαθιστώντας τον Ολι Ρεν στο χαρτοφυλάκιο των Οικονομικών Υποθέσεων, να παρουσιάσω βελτιωμένες προβλέψεις τόσο για την ευρωπαϊκή όσο και για την ελληνική οικονομία. Στην Ελλάδα υπάρχει φως στην άκρη του τούνελ. Τα μέτρα που λάβατε τα προηγούμενα χρόνια αρχίζουν να αποφέρουν αποτελέσματα, η βελτίωση της κατάστασης γίνεται αισθητή. Ετσι, λοιπόν, το κλίμα στο Eurogroup και το Eco/fin ήταν θετικό για τη χώρα σας. Αυτό που θέλω οπωσδήποτε να σας πω είναι ότι θυμάμαι πολύ καλά πώς άρχισε αυτή η ιστορία πριν από λίγα χρόνια και ποιες ήταν τότε οι συζητήσεις. Ισχυρές φωνές ζητούσαν τότε να αφήσουμε την Ελλάδα να φύγει, να βγει από την ευρωζώνη. Γνωρίζοντας αυτό το προηγούμενο, πρέπει να τονίσω ότι η ελληνική κυβέρνηση και οι έλληνες πολίτες έκαναν τεράστιες προσπάθειες –και αυτό το αναγνωρίζουν πλέον οι πάντες.
Μην ξεχνάτε ότι η επιλογή ήταν στα χέρια σας. Αν είχατε αποφασίσει να φύγετε από το ευρώ, αυτό θα σήμαινε πενταπλάσια υποχώρηση της ευημερίας από αυτή που υπέστη η Ελλάδα, αν συνυπολογίσετε το οικονομικό σοκ, την υποτίμηση του νομίσματος και τελικά τη χρεοκοπία. Ηταν μια πολύ σημαντική απόφαση των κρατών – μελών να μην αφήσουν την Ελλάδα να αποχωρήσει από το ευρώ και να τη στηρίξουν με 215 δισ. ευρώ. Θέλω να υπογραμμίσω όμως ότι όλα ήταν και παραμένουν στα δικά σας χέρια, στα χέρια του ελληνικού λαού, ο οποίος υπέφερε πολλά, και της κυβέρνησης, η οποία αφοσιώθηκε σε αυτόν τον στόχο. Τώρα έχετε το πρωτογενές πλεόνασμα και κυρίως την προοπτική επιστροφής στην ανάπτυξη που θα φτάσει το 2,9% του ΑΕΠ το 2015, πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης».

Τα περιθώρια στενεύουν


Τι συζητήσατε στο Eurogroup για το θέμα της βιωσιμότητας του χρέους;
«Το Eurogroup επανέλαβε τη δήλωση της 27ης Νοεμβρίου του 2012. Η απόφασή μας, σύμφωνα και με την ξεκάθαρη δήλωση του κ. Ντεϊσελμπλούμ (σ.σ.: του προέδρου του Eurogroup), ήταν ότι το Συμβούλιο των Υπουργών της ευρωζώνης είναι έτοιμο να συζητήσει περαιτέρω για το θέμα αμέσως μετά τη διακοπή του καλοκαιριού, λαμβάνοντας υπόψη την εφαρμογή του προγράμματος και τις διαθέσεις των αγορών μετά την έκδοση του ελληνικού ομολόγου. Και αναλόγως θα αποφασίσει. Πρέπει βέβαια να καταλάβετε ότι τα περιθώρια δεν είναι πολύ μεγάλα. Είχαμε ήδη τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα (Private Sector Involvement – PSI) στη μείωση του χρέους, ωστόσο η πλευρά του θεσμικού τομέα (Official Sector Involvement – OSI) αφορά τα χρήματα των φορολογούμενων.
Οι φορολογούμενοι θα υφίσταντο ζημιά αν προχωρούσε κανείς σε μια περικοπή που θα αφορούσε το κεφάλαιο. Επίσης, ο χρόνος ωρίμασης του χρέους είναι πολύ μεγάλος και τα επιτόκια σχετικά χαμηλά. Επομένως, δεν πιστεύω ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα για μια ριζική αναδιάταξη. Βέβαια, όπως ανέφερε το Eurogroup, τα κράτη – μέλη θα εξετάσουν εκ νέου το θέμα, όμως το μήνυμα ήταν ότι δεν πρέπει να έχετε υπερβολικές προσδοκίες».

Ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής

Ποιοι είναι οι τομείς της οικονομίας που θα «οδηγήσουν» την ανάκαμψη;

«Προφανώς, ένας από τους βασικούς τομείς είναι ο τουρισμός, ο οποίος παρουσιάζει ήδη αύξηση άνω του 15%. Ωστόσο, γνωρίζετε ότι είναι ένας κλάδος με διακυμάνσεις και ότι έχετε ισχυρό ανταγωνισμό από την Τουρκία. Επομένως χρειάζεται διαρκής προσπάθεια, η επιτυχία δεν πρέπει να θωρείται δεδομένη. Ο προβληματισμός της Κομισιόν αφορά κυρίως άλλους κλάδους, οι οποίοι δεν έχουν δείξει ακόμη σημάδια βελτίωσης παρά τις μεγάλες δυνατότητες που υπάρχουν. Μιλάω για τομείς όπως η ναυτιλία και η αγροτική παραγωγή. Στις 2 Ιουνίου θα ακούσετε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τις συγκεκριμένες συστάσεις πολιτικής για κάθε χώρα. Στην Ελλάδα υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει. Για παράδειγμα, η χώρα σας πρέπει να πάρει πολύ σοβαρά τη συλλογή των φόρων και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Η κατάσταση ως έχει δεν είναι βιώσιμη».
Πύλες για την Ασία τα ελληνικά λιμάνια
Ανοίγονται σημαντικές επιχειρηματικές δυνατότητες για Πειραιά και Θεσσαλονίκη

Ποιος θεωρείτε ότι θα είναι ο ρόλος της Ελλάδας στο γιγάντιο εγχείρημα των Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών; Θα αποτελέσουν τα ελληνικά λιμάνια πύλες εισόδου της Ευρώπης για τα προϊόντα από την Ασία;

«Πρόκειται για το μεγαλύτερο αναπτυξιακό εγχείρημα που έχουμε δει έως τώρα. Συνολικά 28 δισ. ευρώ θα επενδυθούν στις μεταφορικές υποδομές της Ευρώπης. Είμαι ευτυχής που συμμετείχα στην κατάρτιση αυτού του σχεδίου, το οποίο προβλέπει έργα σε βασικούς Διαδρόμους. Τα ελληνικά λιμάνια βρίσκονται τόσο στον κεντρικό πυρήνα του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (σ.σ.: ο Διάδρομος 4 συνδέει τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης με το Αμβούργο) όσο και στο εκτεταμένο δίκτυο. Το ζήτημα των λιμανιών είναι πολύ σημαντικό. Εχουμε, για παράδειγμα, τα λιμάνια της Βόρειας Θάλασσας, όπως το Αμβούργο και το Ρότερνταμ, που έχουν σήμερα ενισχυμένο μερίδιο. Αυτό είναι καλό για τις χώρες όπου λετουργούν αυτά τα εμπορικά λιμάνια, αλλά όχι και για το σύνολο της Ευρώπης. Διότι ένα πλοίο που έρχεται από την Κίνα θα ξεφορτώσει το φορτίο του στο Ρότερνταμ και αυτό θα καταλήξει στην Πράγα και ακόμη στη Βόρεια Ιταλία με τρένα και φορτηγά. Η ανάπτυξη των μεσογειακών λιμανιών, όπως της Ελλάδας, πρέπει να συνδυαστεί με την ενίσχυση των αδύναμων επίγειων οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων. Σε βάθος χρόνου ανοίγονται σημαντικές επιχειρηματικές δυνατότητες».
Πιστεύετε ότι είναι οικονομικά αποδοτική η μέθοδος των συμβάσεων παραχώρησης των υποδομών στον τομέα των μεταφορών;
«Δεν θέλω να σχολιάσω αυτές καθαυτές τις ιδιωτικοποιήσεις. Οι αποφάσεις μας σε ευρωπαϊκό επίπεδο διέπονται από την αρχή της ουδετερότητας απέναντι στην ιδιοκτησία (ownership newtral). Αυτό είναι θεμελιώδες στις Συνθήκες. Η επιλογή της ιδιωτικοποίησης ή μη είναι στο χέρι των κρατών – μελών. Ανεξαρτήτως του δημόσιου ή του ιδιωτικού χαρακτήρα των επιχειρήσεων, ισχύουν οι ίδιοι κανόνες της διαφάνειας, του ελεύθερου ανταγωνισμού και η απαγόρευση των κρατικών ενισχύσεων. Σε ορισμένες χώρες, όπως για παράδειγμα στην Εσθονία, οι ιδιωτικοποιήσεις που άρχισαν τη δεκαετία του 1990 ήταν πολύ πετυχημένες καθώς οι κρατικά ελεγχόμενες επιχειρήσεις δεν κατέληξαν σε ολιγάρχες, ούτε στα χέρια μιας διεφθαρμένης ελίτ. Συνέβαλαν πραγματικά στην ανάπτυξη. Βέβαια, σε κάποιες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης η ιστορία ήταν διαφορετική…»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ