Ο ήλιος ήταν καυτός το μεσημέρι της Τετάρτης 29 Απριλίου στα Τουρκοβούνια, λίγο πιο πάνω από το πρώην Zeppelin -πασίγνωστη καφετέρια περασμένων εποχών –που τώρα λέγεται Zafiro. Και ο νοτιάς που φυσούσε είχε ως αποτέλεσμα ο ιδρώτας να λούζει το μέτωπο του σκηνοθέτη Τάσου Μπουλμέτη, αρκετών ηθοποιών που βρίσκονταν γύρω του και βεβαίως των μελών του συνεργείου της πολλά υποσχόμενης νέας ταινίας του, η οποία συμπτωματικά τιτλοφορείται «Νοτιάς».
Εκείνο το μεσημέρι όλοι ενδεχομένως να αναζητούσαν λίγη δροσιά ενώ γυριζόταν ξανά και ξανά η σκηνή στην οποία ο ηθοποιός Γιάννης Αναστασάκης με φόντο την Αθήνα πιάτο φώναζε κάτι για τη Ζωζώ Σαπουντζάκη (η οποία μάλιστα κάνει ένα πέρασμα στην ταινία), για τον Φώτη Μεταξόπουλο και τη Φοντάνα. «Το παρελθόν στο σινεμά κοστίζει!» κατέληγε ο Αναστασάκης στην ίδια σκηνή. Οπως μάθαμε, στον «Νοτιά» ο ηθοποιός υποδύεται έναν κατασκευαστή σκηνικών για τον κινηματογράφο, όπως π.χ. ο μικρός Δούρειος Ιππος δίπλα του.
Είναι πιθανόν στη φράση του Αναστασάκη να αντανακλάται μια αλήθεια για τον ίδιο τον «Νοτιά». Η ταινία του Μπουλμέτη τοποθετείται και αυτή στο παρελθόν. Για την ακρίβεια, η βασική δραματουργική περίοδος της ιστορίας αρχίζει το 1973 και τελειώνει το 1976 με τη Μεταπολίτευση. «Μια νοσταλγική κωμωδία ενηλικίωσης, η ταινία αφηγείται την ιστορία ενός επινοητικού μυαλού καθώς αναζητεί την ταυτότητά του μέσα από τη φαντασία και την τέχνη» διαβάζουμε σε ανακοίνωση από την παραγωγή του «Νοτιά» που γυρίζεται από τον Μάρτιο με στόχο την ολοκλήρωση των γυρισμάτων σε επτά εβδομάδες –όταν βρεθήκαμε στο σετ, διένυαν την έκτη. Κεντρικό πρόσωπο στον «Νοτιά» είναι ο Σταύρος και «σώμα» της ταινίας το ταξίδι του από την εφηβεία προς την ενηλικίωση και την κατάκτηση όσων ποθεί. Στη σκηνή στα Τουρκοβούνια ο Σταύρος ως μέλος της Θεατρικής Λέσχης του Πανεπιστημίου ασχολείται με μια κινηματογραφική παραγωγή.
Βιωματική, όχι αυτοβιογραφική


«Είναι μια ιδέα που ξεκίνησε πολύ παλαιά, την εποχή περίπου της «ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ κουζίνας»» μας είπε σε ένα διάλειμμα γυρισμάτων ο σκηνοθέτης μιας από τις πιο επιτυχημένες ταινίες στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. «Ωστόσο η ιδέα πήρε σάρκα και οστά μόνον όταν την περικύκλωσα με βιωματικά μου στοιχεία». Πολλοί ίσως σκεφτούν ότι ο «Νοτιάς» είναι αυτοβιογραφική υπόθεση του Μπουλμέτη.
Στα χρόνια που ακολούθησαν τη χούντα των συνταγματαρχών, ο γεννημένος στην Κωνσταντινούπολη το 1957 Τάσος Μπουλμέτης (ήρθε στην Ελλάδα το 1964) σπούδαζε Φυσική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, προτού αργότερα με υποτροφία του Ιδρύματος Ωνάση φύγει για την Αμερική προκειμένου να σπουδάσει σκηνοθεσία και παραγωγή κινηματογράφου και τηλεόρασης στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Λος Αντζελες (UCLA). «Οχι απαραίτητα αυτοβιογραφική, επιμένω στο βιωματική» είπε ο σκηνοθέτης, για τον οποίο σε πρώτο επίπεδο ο «Νοτιάς» είναι μια ιστορία ενηλικίωσης ενός πιτσιρικά της εποχής εκείνης και σε ένα δεύτερο επίπεδο παρακολουθεί τον τρόπο με τον οποίο ο νεαρός δρα στο πολιτικό περιβάλλον του αλλά και το πώς επηρεάζεται από αυτό. «Για μένα ο «Noτιάς» είναι σαρκαστική νοσταλγία, μια κωμωδία σε πρώτο επίπεδο, μέσα από την οποία όμως ο θεατής νομίζω ότι θα διακρίνει και κάποια σημάδια επικαιρότητας σχετικά με το τώρα».
Αυτοκαταστροφικό κουσούρι


Στον πρώτο πραγματικά φιλόδοξο κινηματογραφικό ρόλο στη σύντομη ως τώρα φιλμογραφία του (ενδεικτικά στον «Εχθρό μου» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και στην «Electra» του Πέτρου Σεβαστίκογλου), ο νεαρός ηθοποιός Γιάννης Νιάρρος υποδύεται τον Σταύρο. «Τον υποδύομαι στα 20 περίπου» μας είπε ο ηθοποιός που ό,τι ξέρει για την εποχή της Μεταπολίτευσης το ξέρει από γονείς και παππούδες. «Οταν ο Σταύρος αρχίζει και ανακαλύπτει τον κόσμο των γυναικών, των φίλων, όταν γίνεται μαχητικός και πολιτικά δραστήριος, όταν την ίδια ώρα ανακαλύπτει κάτι –δεν θα πω τι –που θα τον απασχολήσει όλη την υπόλοιπη ζωή του».
Το καλλιτεχνικό και δημιουργικό παιχνίδι που βρίσκεται επίσης μέσα στον «Νοτιά» σχετίζεται με το μυαλό του Σταύρου, ο οποίος σύμφωνα με τον Νιάρρο έχει ένα παράξενο κουσούρι. «Με το μυαλό του φτιάχνει ιστορίες που έχουν άμεση σχέση με την πραγματικότητα και τα όσα τού συμβαίνουν» είπε. «Αυτό είναι ένα δημιουργικό ως και αυτοκαταστροφικό κουσούρι, γιατί ενώ ο Σταύρος έχει την ανάγκη να δει την κοπέλα που του αρέσει ως Ελένη ή ως Πηνελόπη, όταν συμβαίνουν διάφορα πράγματα που αλλάζουν την αρχέτυπη ιστορία του Οδυσσέα ή του Πάρη, τότε ο Σταύρος αρχίζει και μεταβάλλει αυτές τις ιστορίες μέσα στο μυαλό του ώστε να ταιριάζουν σε αυτό που νιώθει».
«Κάθε ταινία πρέπει να είναι λίγο πειραγμένη»
Κάθε ταινία εποχής σημαίνει παρελθόν και το παρελθόν στο σινεμά, όπως ο Γιάννης Αναστασάκης αναφέρει στη σκηνή του, κοστίζει. Είναι όμως και φοβερή πρόκληση, γεμάτη ευχάριστες δυσκολίες, για τους σκηνογράφους και τους ενδυματολόγους. «Εμένα μου αρέσουν τα δύσκολα» μας είπε η γνωστή ενδυματολόγος Εύα Νάθενα (φωτογραφία), παρούσα σε όλα τα γυρίσματα του «Νοτιά» (έχουν επίσης γίνει στο μικρό Χόλιγουντ της πλατείας Κάνιγγος, στο Γηροκομείο, σε σπίτια που έχουν μείνει αναλλοίωτα από τα χρόνια του ’60, στην Ιριδα, έναν παλιό κινηματογράφο που παραμένει ζωντανό μουσείο, και αλλού). «Ομως για μένα» συνέχισε η ενδυματολόγος «η σύγχρονη ταινία είναι πολλές φορές πολύ πιο δύσκολη ενδυματολογικά από τις ταινίες εποχής». Η έρευνα που έκανε για να δει τι ακριβώς φορούσε ο κόσμος την εποχή της ταινίας ήταν όπως πάντα μια απόλαυση για τη Νάθενα: «Οταν γνωρίσω απόλυτα την εποχή και τις λεπτομέρειές της, αποφασίζω να κάνω τις δικές μου ελευθεριότητες» είπε. Οπως για παράδειγμα ένα παιχνίδι με τις χρωματικές παλέτες, κάτι που έκανε ακόμη και στις «Νύφες» του Παντελή Βούλγαρη, όπου σε κάποια σκηνή τις έντυσε όλες ροζ ή πράσινες. «Κάθε ταινία πρέπει να είναι λίγο «πειραγμένη» για να έχει τον δικό της χαρακτήρα και το δικό της στίγμα. Αλλιώς κάνεις ένα ντοκιμαντέρ».
Ας σημειωθεί τέλος ότι στον «Νοτιά» τη διεύθυνση φωτογραφίας κάνει ο Σίμος Σακερτζής, τη σκηνογραφία ο Σπύρος Λάσκαρης, τη μουσική γράφει η Ευανθία Ρεμπούτσικα και το μοντάζ είναι του Γιώργου Μαυροψαρίδη. Εκτός άλλων (και πέρα από τους προαναφερθέντες) στην ταινία παίζουν οι Μαρία Καλλιμάνη, Θέμης Πάνου, Ερρίκος Λίτσης, Μελισσάνθη Μάχουτ, Δημήτρης Ημελλος και ο μικρός Φοίβος Ταραμπίκος.

πότε & πού:

Η διανομή του «Νοτιά» στους κινηματογράφους είναι προγραμματισμένη για τις αρχές του 2016 από τη Feelgood Entertainment

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ