Μια νέα διάσταση στη ζωή της Αγκαθα Κρίστι, αυτή της «συντηρήτριας» αρχαιοτήτων, έστω και με παράδοξες μεθόδους, όπως ήταν η χρήση κρέμας προσώπου για τον καθαρισμό μικρών ανάγλυφων αντικειμένων από ελεφαντόδοντο, δίνεται με την έκθεση που εγκαινιάζεται τη Δευτέρα στο Βρετανικό Μουσείο και είναι αφιερωμένη στον σύζυγό της Μαξ Μαλόουαν, διαπρεπή αρχαιολόγο του πρώτου μισού του 20ού αιώνα και στα ευρήματά του στην Μέση Ανατολή. Γιατί όσο κι αν ο τιμώμενος σ΄ αυτήν την έκθεση είναι άλλος, η διάσημη συγγραφέας διεκδικεί και εδώ μεγάλη μερίδα δημοσιότητας χάρη στην ενασχόλησή της με την αρχαιολογία.

«Η συμβολή της Αγκαθα Κρίστι στην αρχαιολογία είναι μεγαλύτερη από ό,τι θα φανταζόταν κανείς, αν την τοποθετούσε απλώς στη θέση της συζύγου ενός αρχαιολόγου. Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες της από τις ανασκαφές εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ακόμη και σήμερα από τους αρχαιολόγους και τους ερευνητές», λέει η αρχαιολόγος Σάρλοτ Τράμπλερ συνεπιμελήτρια της έκθεσης «Αγκάθα Κρίστι και Αρχαιολογία: Μυστήριο στη Μεσοποταμία», που είχε παρουσιασθεί το 2001 _ 2002.

Πράγματι, παντρεμένη από το 1930 με τον Μάξ Μαλόουαν, η Αγκαθα Κρίστι πέρασε δύο δεκαετίες σε ανασκαφές στη Μέση Ανατολή, γράφοντας αστυνομικά μυθιστορήματα, βοηθώντας το σύζυγό της και ταξιδεύοντας σε μέρη όπως το Κάιρο, η Δαμασκός και η Βαγδάτη που την ενέπνευσαν για κάποια από τα πιο γνωστά έργα της: «Θάνατος στο Νείλο» και «Φόνος στη Μεσοποταμία». Δεν ήταν αυτή όμως η μόνη της ασχολία, όπως αποδεικνύεται τώρα, καθώς τα ελεφαντουργήματα, ηλικίας 3.000 ετών, που ανακαλύφθηκαν από τον Μαλόουαν μεταξύ 1949 και1963 στην αρχαία ασσυριακή πόλη Νεμρούδ (στο σημερινό Ιράκ) είχαν καθαριστεί από την Αγκαθα Κρίστι με μπατονέτες καλυμμένες με υδρόφιλο βαμβάκι και κρέμα προσώπου. Και όπως φαίνεται από την καλή διατήρησή τους ως σήμερα, η συγγραφέας σκέφθηκε πολύ σωστά να καθαρίσει τα εύθραυστα αλλά βρώμικα αρχαία με την κρέμα της. Πρόκειται μάλιστα, σύμφωνα με τους ειδικούς για την καλύτερη συλλογή από αρχαία σκαλιστά ελεφαντουργήματα που έχουν βρεθεί σε ανασκαφές.

«Η Αγκαθα που ήταν δεκαπέντε χρόνια μεγαλύτερη από τον σύζυγό της, ταξίδεψε παντού με την ενυδατική κρέμα της, που είχε ακριβώς τη σωστή σύνθεση για τον καθαρισμό των αντικειμένων», είπε η Ενριέτα Μακ Κολ, συγγραφέας του βιβλίου «Η ζωή του Μαξ Μαλόουαν: Αρχαιολογία και Αγκάθα Κρίστι». Το ενδιαφέρον της Κρίστι για την αρχαιολογία, σύμφωνα με την Μακ Κολ πήγαινε πιο βαθιά από την απλή υποστήριξη του συζύγου της στο έργο του, ενώ ακόμη και όταν διαμόρφωνε το σκηνικό για έργα όπως το «Φόνος στη Μεσοποταμία», ο ένοχος ήταν ένας αρχαιολόγος. Αρκετοί από τους χαρακτήρες του βιβλίου άλλωστε μπορεί να αποδοθούν στους ανθρώπους που γνώρισε η Κρίστι κατά τις ανασκαφές στην Ουρ (Ιράκ) συμπεριλαμβανομένου και του θύματος της δολοφονίας, που η Μακ Κολ θεωρεί όταν ήταν η σύζυγος του αρχαιολόγου Λέοναρντ Γουόλεϊ.

«Η Αγκαθα Κρίστι έκανε παραλληλία της αρχαιολογίας με τα αστυνομικά μυστήρια θεωρώντας ότι είναι πολύ παρόμοια μεταξύ τους αφού και στις δύο περιπτώσεις πρέπει να αποβάλεις τα περιττά για να αποκαλυφθεί η αλήθεια», δήλωσε η Μακ Κολ. Να σημειωθεί ότι η Κρίστι ήταν πολύ περήφανη για τον σύζυγό της και διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στο έργο του, αφού ακόμη και αποστολές του χρηματοδοτούσε. «Ο καθένας σκέφτεται την Αγκάθα Κρίστι λίγο σαν το χαρακτήρα της Μις Μαρπλ, που έζησε στην Αγγλία και ασχολιόταν με το πλέξιμο και τη φροντίδα του κήπου της αλλά στην πραγματικότητα είχε μια συναρπαστική ζωή εκτός από το να είναι συγγραφέας», λέει η Σάρλοτ Τράμπλερ.