Τη Ρώμη επισκέπτεται ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Μετά τη συνάντηση του με την Ιταλίδα ομόλογό του, Τζόρτζια Μελόνι, συνεδρίασε το 2ο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας.
Σε αυτό οριστικοποιήθηκαν συμφωνίες στα πεδία της ενέργειας και των επενδύσεων στις σιδηροδρομικές μεταφορές, όπως αναφέρθηκε και στις κοινές δηλώσεις που είχαν οι δυο ηγέτες
«Δεν είχαμε μία τυπική διπλωματική συνάντηση αλλά μία πραγματικά ουσιαστική ευκαιρία να συντονίσουμε το βηματισμό μας σε όλα τα επίπεδα με πολύ μεράκι» τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και πρόσθεσε: «Με πολύ καλή διάθεση να ανταλλάξαμε απόψεις για τα μείζονα ζητήματα, τις γεωπολιτικές ανακατατάξεις, την μετανάστευση, την ασφάλεια, την ενέργεια, την κλιματική κρίση».
«Το πλήθος των συμφωνιών που υπογράψαμε υποδηλώνει την ανάγκη να συνεδριάζει πολύ πιο τακτικά. Αντανακλούν τη βούληση να διευρύνουμε τη συνεργασία μας» σε κάθε επίπεδο.
Για την κοινή δήλωση που υπεγράφη, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στην ηλεκτρική διασύνδεση των δύο χωρών. Θέλουμε να τριπλασιάσουμε τη διασύνδεση, κάτι που έχει εξαιρετική σημασία. Η Ελλάδα είναι εξαγωγική χώρα ηλεκτρικής ενέργειας. «Η κατεύθυνση που δίνουμε στην ΤΕΡΝΑ και στον ΑΔΜΗΕ είναι να προχωρήσουν το συντομότερο δυνατόν στην υλοποίηση του έργου».
Επίσης, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στη συνεργασία μεταξύ της κρατικής εταιρείας κρατικών σιδηροδρομων της Ιταλίας με το υπουργείο Μεταφορών. «Οικοδομούμε νέα σχέση», είπε.
«Πραγματική ευκαιρία»
Από την πλευρά της η Τζόρτζια Μελόνι είπε ότι οι σημερινές συμφωνίες ήταν πολύ σημαντικές. Υιοθετήσαμε κοινή δήλωση που αντικατοπτρίζει τη συνεργασία Ελλάδας και Ιταλίας, σημείωσε η Ιταλίδα πρωθυπουργός.
Οι συμφωνίες για ενέργεια και μεταφορές
Υπογράφηκε Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του διαχειριστή δικτύου της Ιταλίας TERNA για την αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, ώστε να τριπλασιαστεί η υφιστάμενη δυνατότητα, από 500 MW σε 1.500 MW. Καθώς, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η Ελλάδα αυξάνει την εγκατεστημένη ηλεκτροπαραγωγική ισχύ, ειδικά μέσω επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές, αναβαθμίζει τη θέση της ως ενεργειακός κόμβος και πάροχος ενεργειακής ασφάλειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Πέρυσι, σημειώνεται, η Ελλάδα ήταν καθαρός εξαγωγέας ηλεκτρικής ενέργειας για πρώτη φορά μετά το 2000. Η Ιταλία, από την πλευρά της, εισάγει μεγάλες ποσότητες ενέργειας, άρα πρόκειται για μία αμοιβαία επωφελή συνεργασία.
Το έργο ευθυγραμμίζεται επίσης με τη σημασία που αποδίδει η ελληνική κυβέρνηση στην κατασκευή διακρατικών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, ώστε να αντιμετωπιστούν χρόνιες τιμολογιακές στρεβλώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας, αλλά και προκειμένου να διασφαλιστεί ο καλύτερος εφοδιασμός, μειώνοντας τον κίνδυνο μπλακ-άουτ, σαν αυτό που συνέβη πριν λίγες εβδομάδες στην Ισπανία.
Την ίδια ώρα, υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του ελληνικού Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ιταλικού κρατικού ομίλου Ferrovie dello Stato, στον οποίο ανήκει η Hellenic Train, για την αναβάθμιση των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.
Με δεδομένη τη σειρά επενδύσεων του ελληνικού κράτους για την υλικοτεχνική αναβάθμιση των σιδηροδρόμων, ο ιταλικός όμιλος δεσμεύτηκε να προβεί σε επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ για:
- Την αγορά συνολικά 23 τρένων, οκτώ υπεραστικών ταχείας κυκλοφορίας και 15 προαστιακού τύπου
- Τη διαμόρφωση σύγχρονων αμαξοστασίων ώστε να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια συντήρηση των αμαξοστοιχιών
Οι δεσμεύσεις του ομίλου Ferrovie dello Stato θα αποτυπωθούν ξεκάθαρα στη νέα αναθεωρημένη σύμβαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την Hellenic Train, με ρήτρες για τα χρονοδιαγράμματα. Τα δύο παραπάνω Μνημόνια περιλαμβάνονται στις συνολικά 12+2 συμφωνίες και MoUs’ τα οποία υπεγράφησαν στο πλαίσιο του 2ου ΑΣΣ Ελλάδας – Ιταλίας και που περιγράφονται αναλυτικά στην Κοινή Διακήρυξη των δύο ηγετών.
