Ο ρόλος της ποντοπόρου ναυτιλίας – και ιδιαιτέρως της ελληνικής – καθώς και η ασφάλεια των θαλασσίων μεταφορών, ειδικά στους τομείς της ενέργειας και των τροφίμων, ήταν το κύριο αντικείμενο της συζήτησης ανάμεσα στον κ. Πομπέο, την πρόεδρο και διευθύνουσα σύμβουλο του Ομίλου Navios Αγγελική Φράγκου και τον πρόεδρο της Capital Maritime & Trading Corp. Βαγγέλη Μαρινάκη, με συντονιστή τον Daniel Franklin, Executive Editor του Economist.

«Εγγύηση ασφάλειας και σταθερότητας»

Στην παρέμβασή του ο κ. Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε τον σημαντικό ρόλο της διεθνούς – και ειδικότερα της ελληνικής – ναυτιλίας εν μέσω του πολέμου. Οπως σημείωσε χαρακτηριστικά, οι έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν ποσοστό μεγαλύτερο από το 32% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων (τάνκερ) και πάνω από το 22% του στόλου των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου (LNG). Εάν μάλιστα, όπως υπογράμμισε, «αναλύσουμε τις θέσεις που έχουμε στη Δύση, ίσως να υπερβαίνουμε το 50% της διαθέσιμης χωρητικότητας (τονάζ) που μεταφέρει πετρέλαιο σε αυτή την πλευρά του πλανήτη».

Συνεχίζοντας, τόνισε ότι «η ελληνική ναυτιλία εγγυάται ασφάλεια και σταθερότητα, καθώς η μεταφορά της ενέργειας με τα πλοία μας δεν επηρεάζεται από τον πολιτικό κίνδυνο που διατρέχει ένας αγωγός σε περίπτωση πολέμου και επίσης δεν απαιτείται όλος αυτός ο χρόνος που θα χρειαζόταν για να κατασκευαστεί ένας αγωγός αντιμετωπίζοντας παράλληλα γεωπολιτικούς κινδύνους».

Μπένι Γκαντζ, Βαγγέλης Μαρινάκης και Μάικ Πομπέο στο δείπνο μετά το πέρας των εργασιών του συνεδρίου του Economist

Κληθείς να σχολιάσει τα όσα είχε πει νωρίτερα στο ίδιο συνέδριο ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι για τις ποσότητες ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρονται από ελληνικά πλοία, ο κ. Μαρινάκης απάντησε ως εξής: «Οπως είπα νωρίτερα, εάν αναλύσετε το διαθέσιμο τονάζ για τη μεταφορά πετρελαίου στη Δύση αυτή τη στιγμή, το ελληνικό τονάζ είναι περισσότερο από 50%-60% στην περιοχή. Αρα, όλο το πετρέλαιο που έρχεται από τη Ρωσία στις ευρωπαϊκές χώρες είναι νόμιμο, διότι υπάρχουν προθεσμίες που έχουν ορίσει οι πολιτικοί μας και η Ευρωπαϊκή Ενωση μέχρι το τέλος του έτους, διότι η ανεξαρτησία από το ρωσικό πετρέλαιο δεν μπορεί να επιτευχθεί εν μιά νυκτί. Συνεπώς, αυτό που μεταφέρουν τα ελληνικά πλοία είναι πετρέλαιο που καλύπτεται ήδη από συμβόλαια και έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Και επίσης είναι κάτι που οι χώρες μας χρειάζονται απεγνωσμένα. Αρα, δεν παραβιάζουμε κάποιον νόμο ή κάποιο εμπάργκο. Είναι κάτι απαραίτητο και, δόξα τω Θεώ, είμαστε εδώ για να εξασφαλίσουμε αυτή τη σταθερότητα».

Ερωτηθείς τέλος για το πόσο γρήγορα ο ναυτιλιακός τομέας μπορεί να συμβάλει στη μεταφορά ουκρανικών σιτηρών, εάν το επιτρέψει η κατάσταση, ο κ. Μαρινάκης απάντησε πως όταν ανοίξουν τα λιμάνια «μπορούμε να προχωρήσουμε αμέσως».

Από την άλλη, ωστόσο, αναφέρθηκε και στα προβλήματα με τα πληρώματα εξαιτίας των πολλών Ουκρανών οι οποίοι αντιστοιχούν σε περίπου 12%-13% των πληρωμάτων στην παγκόσμια ναυτιλία και τόνισε πως έπρεπε να ληφθεί μέριμνα για την προστασία τόσο των ιδίων όσο και των οικογενειών τους.

Ερωτηθείς για τις σχέσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας με την Κίνα, απάντησε: «Νομίζω ότι οι πλοιοκτήτες ενώνουν τον κόσμο. Συνεργαζόμαστε με  την Κίνα, επισκευάζουμε τα πλοία μας εκεί, ναυπηγούμε ακόμη και πλοία στην Κίνα». Κατά τον κ. Μαρινάκη αυτό είναι εποικοδομητικό, καθώς ενισχύει τους εμπορικούς δεσμούς. «Είδαμε τα τελευταία 15 χρόνια την αλλαγή που επηρέασε όλες τις αγορές. Η Κίνα και η ευρύτερη περιοχή είναι σημαντική διότι πλέον δεν εισάγει μόνο, αλλά και εξάγει όλο και περισσότερο». Αναφερόμενος στη μεγάλη συζήτηση για τα περιβαλλοντικά θέματα, υπογράμμισε πως, αν αθροίσουμε όλα τα φορτία που μεταφέρονται καθημερινά σε όλο τον κόσμο, τα πλοία είναι υπεύθυνα μόλις για το 3% της παγκόσμιας ρύπανσης.

«Χρειάζονται περισσότερες πρωτοβουλίες για εξεύρεση ειρηνευτικής λύσης»

Ο Μάικ Πομπέο ανταλλάσσει χειραψία με τον Βαγγέλη Μαρινάκη στο συνέδριο του Economist

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα  προς τον πολιτικό κόσμο ότι «οι οικονομίες μας δεν θα μπορέσουν να αντέξουν για πολύ ακόμη, όσο έχουμε τιμές-ρεκόρ στο φυσικό αέριο και στο πετρέλαιο».

Αναφερόμενος στα όσα συμβαίνουν αυτή την περίοδο στην Ευρώπη, ο κ. Μαρινάκης τόνισε πως είναι πολύ σημαντικό να υπάρξει σταθερότητα στον κόσμο και στην Ευρώπη. Γι’ αυτόν τον λόγο, όπως είπε, «πρέπει να δούμε τους πολιτικούς στην Ευρώπη να αναλαμβάνουν περισσότερες πρωτοβουλίες για την εξεύρεση ειρηνευτικής λύσης». «Οπως βλέπουμε σήμερα, η οικονομία υποφέρει, βλέπουμε τις τιμές-ρεκόρ στο φυσικό αέριο και στο πετρέλαιο, και οι οικονομίες μας δεν μπορούν να αντέξουν για πολύ ακόμα» τόνισε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε πως είναι απαραίτητο να ληφθούν άμεσα δραστικά μέτρα για να ξεκινήσει η ειρηνευτική διαδικασία.

Στην παρέμβασή του ο κ. Μαρινάκης υπογράμμισε τον σημαντικό ρόλο της διεθνούς – και ειδικότερα της ελληνικής – ναυτιλίας εν μέσω του πολέμου. Οπως σημείωσε χαρακτηριστικά, οι έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν ποσοστό μεγαλύτερο από το 32% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων (τάνκερ) και πάνω από το 22% του στόλου των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου (LNG). Εάν μάλιστα, όπως υπογράμμισε, «αναλύσουμε τις θέσεις που έχουμε στη Δύση, ίσως να υπερβαίνουμε το 50% της διαθέσιμης χωρητικότητας (τονάζ) που μεταφέρει πετρέλαιο σε αυτή την πλευρά του πλανήτη».

Ο κ. Μαρινάκης προέβη στην εκτίμηση ότι σε αυτή την περίοδο είναι πολύ σημαντικό για μία ευρωπαϊκή χώρα όπως η Ελλάδα, που είναι και μέλος του ΝΑΤΟ, να διαθέτει την ισχύ που της παρέχει το τονάζ, το οποίο αποτελεί καταλύτη των εξελίξεων σε αυτή τη νέα εποχή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, όπως εξήγησε, ότι «εξαρτόμαστε πολύ λιγότερο – ή ίσως και καθόλου – από το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο από τη Ρωσία».

«Φτιάξτε κανόνες και θα ακολουθήσουμε»

«Φτιάξτε κανόνες και εμείς θα ακολουθήσουμε» είπε η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του Ομίλου Navios Αγγελική Φράγκου, αναφερόμενη στην αντιμετώπιση των κρίσεων. Τόνισε δε ότι πρέπει να δούμε τη μεγάλη εικόνα καθώς «το 1/3 των προμηθειών σε τρόφιμα προέρχεται από την εμπόλεμη περιοχή. Είναι σημαντική η διασφάλιση της επάρκειας των τροφίμων. Εχουν αλλάξει πολλά. Κάθε κυβέρνηση πρέπει να πληρώσει ακριβά για να εξασφαλίσει ότι τα εμπορεύματα και τα προϊόντα θα φθάσουν σε αυτή με ασφάλεια για να έχει πρόσβαση ο κόσμος. Το 40% του φυσικού αερίου και το 20% του πετρελαίου τα προμηθευόταν η Ευρώπη από τη Ρωσία. Τώρα στο πλαίσιο της προσπάθειας απεξάρτησης οι προμήθειες γίνονται από άλλες χώρες πιο μακρινές, που σημαίνει ότι αυξάνονται τα μίλια, η απόσταση που καλύπτουν τα πλοία μεγαλώνει, η μεταφορά κοστίζει περισσότερο και άρα το προϊόν που μεταφέρεται είναι  ακριβότερο». Αναφερόμενη στις δηλώσεις Ζελένσκι, επεσήμανε ότι «το 95% του παγκόσμιου στόλου ακολουθεί τις κυρώσεις. Εχουμε νομική ομάδα που μας συμβουλεύει τι να κάνουμε. Δεν παραβιάζονται οι κυρώσεις. Αυτό που θέλουμε να πούμε είναι φτιάξτε κανόνες και εμείς θα ακολουθήσουμε».