Ο πρώτος άνθρωπος που άκουσε τη φωνή της Δήμητρας Γαλάνη (η οποία θα κάνει μια μοναδική συναυλία στο Mega την Παρασκευή) ήταν ο Δήμος Μούτσης και αμέσως μετά ο Νίκος Γκάτσος της εμπιστεύτηκε τα πολύτιμα λόγια των ποιημάτων του.

Σπουδαίοι άνθρωποι του πολιτισμού που βλέπουν στο νεαρό κορίτσι μια σπάνια δύναμη και φυσικά μια εξαιρετική χροιά.

Αυτός όμως που την μύησε στον μαγικό κόσμο του λαϊκού τραγουδιού ήταν ο Βασίλης Τσιτσάνης. Και μάλιστα χωρίς να χρειαστεί η ίδια να καταβάλει κάποια προσπάθεια.

Εκείνος είχε ακούσει τη φωνή της και της ζήτησε να πει σε δεύτερη εκτέλεση το «Ακρογιαλιές δειλινά» που είχε πρωτοτραγουδήσει η Στέλλα Χασκίλ.

Με την απλότητα που τον χαρακτήριζε πήρε στο τηλέφωνο την 21χρονη Γαλάνη και της πρότεινε να συνεργαστούν. Εκείνη τον ευχαρίστησε αλλά δήλωσε ότι δεν τραγουδάει λαϊκά. «Τραγουδάς αλλά δεν το ξέρεις» απάντησε ο συνθέτης και τα πράγματα πήραν το δρόμο τους.

Η πρώτη τους συνάντηση έγινε στο σπίτι του, στον χώρο που εργαζόταν. Εκεί αρνείται να της δώσει να ακούσει την πρώτη εκτέλεση του τραγουδιού θέλοντας να ακολουθήσει απλώς τις οδηγίες του. Το τραγούδι ηχογραφείται και περιλαμβάνει στον δίσκο «Τα Ωραία του Τσιτσάνη».

Η επόμενη φορά που δουλεύουν μαζί είναι πια κάτω από άλλες συνθήκες. Ο Τσιτσάνης το 1975 κάνει τον πρώτο του δίσκο στην μεταπολίτευση και γράφει για τη φωνή της Γαλάνη τη «Νοσταλγία» και το «Η σκιά μου κι εγώ».

«Από ό,τι φάνηκε τελικά έμεινε πολύ ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα της πρώτης μας συνάντησης και αυτό φαίνεται ότι τον ώθησε να γράψει καινούργια τραγούδια για τη φωνή μου» δηλώνει η ίδια και θυμάται τον ενθουσιασμό όλης της οικογένειας για την «κατάκτησή» της.

Δύο χρόνια μετά ο συνθέτης δηλώνει ότι η Γαλάνη είναι η πιο σημαντική φωνή από τη νέα γενιά, την καλεί να ανέβει στο πάλκο στο Χάραμα και έχει πια εδραιωθεί μια σχέση βαθιάς αγάπης.

«Ήταν μια σχέση βαθιά ειλικρινής, με σεβασμό και ευγένεια προ πάντων. Ο Τσιτσάνης ήταν πολύ ευγενικός άνθρωπος με ένα ιδιαίτερο χιούμορ και πάντα λίγο -ας μου επιτραπεί να πω- απόμακρος. Ήταν σε έναν δικό του κόσμο αλλά παρατηρούσε τα πάντα και σαν σφουγγάρι έπαιρνε κάθε καινούργια πληροφορία η οποία την κατάλληλη στιγμή «έμπαινε» στο έργο του χωρίς καμία ιδιαίτερη προσπάθεια. Έτσι απλά. Αφομοίωνε τα πάντα και τα έκανε δικά του» θυμάται η Γαλάνη.

Η στενή επαφή τους κρατάει μέχρι το τέλος. Μέχρι εκείνο το χειμώνα του 1984 που ο Τσιτσάνης φεύγει από τη ζωή στο Brompton του Λονδίνου μετά από επιπλοκές της εγχείρησης στους πνεύμονες σε ηλικία 69 ετών.

Λίγες μέρες πριν το μοιραίο τέλος στέλνει ένα μήνυμα μέσω του Κώστα Χατζηδουλή στην Δήμητρα Γαλάνη. Ένα πολύτιμο ενθύμιο που η ίδια φυλάει στην καρδιά σαν θησαυρό.

Γνωρίζοντας αυτή την στενή σχέση και την εκτίμηση του συνθέτη προς την τραγουδίστρια η οικογένεια του Βασίλη Τσιτσάνη την χρίζει πρώτη ερμηνεύτρια που ανέβηκε στη σκηνή με την Ορχήστρα Βασίλης Τσιτσάνης πριν από ένα περίπου χρόνο. Μαζί της η Νατάσα Μποφίλιου σε μια ιδιαίτερη σύμπραξη που ενθουσίασε κοινό και κριτικούς και συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Το ιστορικό Χάραμα

Το Χάραμα είναι συνυφασμένο με το όνομα του Βασίλη Τσιτσάνη παρόλο που δεν ήταν ο πρώτος που τραγούδησε εκεί.

Τον χώρο εγκαινίασε μεταπολεμικά ο Πάνος Γαβαλάς με άλλο όνομα και μετά το 1960 περνάει στον Κίμωνα Φαραντζή και γίνεται το θρυλικό Χάραμα από το τραγούδι του Παπαϊωάννου «Πριν το χάραμα μονάχος».

Στο μικρό χώρο της Καισαριανής, κοντά στο Σκοπευτήριον, ο Βασίλης Τσιτσάνης και ο Γιάννης Παπαϊωάννου αναβιώνουν την επιτυχία που είχαν σημειώσει το 1956 στο Φαληρικόν και καταφέρνουν να την ξεπεράσουν.

Τα χρόνια που ακολούθησαν το Χάραμα γίνεται σημείο αναφοράς της αθηναϊκής νύχτας και δεύτερο σπίτι του Βασίλη Τσιτσάνη. Εκεί δοκιμάζει τα νέα του τραγούδια, εκεί καταθέτει την ψυχή του εκεί συμπράττει με σπουδαίους ερμηνευτές που αναδείχθηκαν αργότερα.

Μετά το θάνατο του Παπαϊωάννου ο Τσιτσάνης αναλαμβάνει μόνος του το χώρο και για δέκα χρόνια συνεργάζεται με την Σωτηρία Μπέλλου με την οποία όμως μόνο μια φορά βρίσκεται μαζί στο πάλκο.

Ο χώρος εγκαταλείπεται μετά το θάνατο του Τσιτσάνη αλλά τη δεκαετία του 1990 ζει και πάλι μεγάλες στιγμές.

Η Δήμητρα Γαλάνη εμφανίζεται εκεί για τρεις χρονιά με την επιμέλεια της Λίνας Νικολακοπούλου και γράφει τη δική της ιστορία. Το πρόγραμμα που αγαπήθηκε όσο λίγα από το αθηναϊκό κοινό καταγράφηκε σε δύο δίσκους «Η Δήμητρα Γαλάνη στο Χάραμα» του 1994 και «Η Δήμητρα Γαλάνη στο Χάραμα – Μέρος Δεύτερο» το 1996.

Όπως αναφέρει η Λίνα Νικολακοπούλου στο σημείωμα του δίσκου:

Το ΧΑΡΑΜΑ ήταν πάντα εκεί. Δίπλα στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής, μέσα στα δέντρα. Ένα κέντρο μακριά απ’ το κέντρο, αλλά μέσα στη καρδιά όλων αυτών που πέρασαν μία νύχτα της ζωής τους σ’ αυτό το χώρο. Ακούγοντας τον Τσιτσάνη, τη Μπέλλου, τον Παπαϊωάννου, ήσουν παρών κι αυτόπτης μάρτυς της ιστορίας που γραφόταν κάθε λεπτό και που αργότερα έγινε μύθος κι απ’ αυτό το μύθο κρατιόμαστε ακόμα κάθε φορά που το παρόν δε μας αρκεί για μέλλον.

Στο Mega

Την Παρασκευή στις 11 το βράδυ στο Mega θα απολαύσουμε τη Δήμητρα Γαλάνη σε μοναδικές ερμηνείες.

Στο πλευρό της θα έχει δύο τραγουδοποιούς-ερμηνευτές της νεότερης γενιάς, την Ελληνοβραζιλιάνα Κατερίνα Πολέμη και τον συνθέτη Ευστάθιο Δράκο, με τους οποίους η Δήμητρα Γαλάνη δημιουργεί έναν υπέροχο ερωτικό «διάλογο» ανάμεσα σε τραγούδια που αποτελούν διεθνή διαχρονικά στάνταρντ (βραζιλιάνικα, ιταλικά, αγγλικά, γαλλικά και κυρίως ελληνικά) και μιλούν κατευθείαν στην καρδιά, στο σώμα, στο μυαλό, στις αισθήσεις μας: ερωτικά και ποπ –με την ευρύτερη έννοια του όρου.

Ειδική συμμετοχή θα έχει η Παυλίνα Βουλγαράκη και ο νεαρός ερμηνευτής Δημήτρης Κόψης ενώ προσκεκλημένος της θα είναι ο τραγουδιστής και συνθέτης Μιχάλης Χατζηγιάννης, με τον οποίο η Δήμητρα Γαλάνη έχει συνεργαστεί πολλές φορές στο παρελθόν, τόσο δισκογραφικά όσο και επί σκηνής.