Κ.Γ. Καρατζάς

Γιολάντα Ραγιά ή Ντένη Μαρκορά; Ποια από τις δύο κυρίες θα θέλατε – με την καρδιά σας – να βρίσκεται στο studio, στο τραπέζι του δελτίου ειδήσεων του Μεγάλου Καναλιού προσκαλεσμένη των δημοσιογράφων για ένα γρήγορο πινγκ πονγκ με πρώτη ύλη την τρέχουσα επικαιρότητα;

Και οι δυο τους, μεγαλοαστές Αθηναίες, υπεράνω των κομματικών αντιπαραθέσεων, με ελιτίστικη διάθεση και ισχυρή επιρροή σε πρόσωπα και καταστάσεις…

Σήμερα, με την άνεση του διαρρεύσαντος χρόνου γνωρίζω όπως όλοι μας ότι μια τέτοια επιλογή δεν θα ήταν καθόλου μια εύκολη υπόθεση. Πάντως, σε κάθε περίπτωση για να γίνει η επιλογή θα πρέπει αναγκαστικά να ταξιδέψουμε πίσω στον χρόνο – κάπου εκεί, στα χρόνια της διακυβέρνησης Σημίτη – και να συνθέσουμε εξ αρχής το μωσαϊκό των δεδομένων της τότε εποχής. Πολιτικών/οικονομικών αλλά και τηλεοπτικών…

Σύμφωνα με έναν διαδεδομένο αστικό μύθο, η ύπαρξη της Ντένης Μαρκορά – της τηλεοπτικής περσόνας που λάμπρυνε με την παρουσία και τις ατάκες της τις δύο σεζόν της σειράς «Δύο Ξένοι» των Αλέξανδρου Ρήγα και Δημήτρη Αποστόλου, τα επεισόδια της οποίας προβλήθηκαν από τον Οκτώβριο του 1997 έως και τον Ιούνιο του 1999 – οφείλεται σε μια άλλη περσόνα, προγενέστερης χρονικά σειράς του ίδιου καναλιού.

Η Ντένη Μαρκορά «πατάει» δίχως άλλο πάνω στα χνάρια της Γιολάντας Ραγιά, μετόχου του καναλιού Media Channel, σίριαλ «Δις Εξαμαρτείν» των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου, τα επεισόδια του οποίου προβλήθηκαν σε τρεις σεζόν – από τον Οκτώβριο του 1993 έως και τον Φεβρουάριο του 1996. Είναι το σίριαλ που μας περνά από την εποχή Ανδρέα Παπανδρέου (τελευταία περίοδος) στην εποχή Σημίτη.

Και όχι μόνο αυτό. Κατά τη διάρκεια της προβολής των επεισοδίων – Ιούλιος του 1994, στο διάλειμμα ανάμεσα στην πρώτη και στη δεύτερη σεζόν – οι μετοχές της ιδιοκτήτριας εταιρείας του Mega Channel, της Τηλέτυπος ΑΕ, περνούν για πρώτη φορά το κατώφλι της χρηματιστηριακής Σοφοκλέους.

Με την εισαγωγή των μετοχών αρχίζει να διαμορφώνεται το αναγκαίο και απαραίτητο περιβάλλον για την ένταξη και των εκδοτικών επιχειρήσεων των βασικών μετόχων του αλλά και μια νέα αγορά, εκείνη των media, που φεύγει από τη μικρομεσαία-βιοτεχνική της βάση και περνάει στην εποχή των πολυσχιδών δραστηριοτήτων όπου το «χαρτί» συνοδεύει η «εικόνα» σε όλες τις διαστάσεις – από την τηλεοπτική οθόνη έως τον προσωπικό υπολογιστή.

Νέες δραστηριότητες

Οι εκδοτικές επιχειρήσεις μεταμορφώνονται κατά τη διάρκεια του δεύτερου μισού της δεκαετίας του ’90 σε Ομίλους δίχως να έχουν πάρει σοβαρά υπόψη τους τα δεδομένα μιας ανοιχτής σε κινδύνους και αβεβαιότητες αγοράς. Πάντως, σε κάθε περίπτωση η συμμετοχή τους στο Mega δίνει στους εκδότες τη δυνατότητα να ενισχύσουν ή και να επεκτείνουν τις δραστηριότητές του.

Για παράδειγμα, δίπλα στην παραδοσιακή συμμετοχή του Δημοσιογραφικού Οργανισμού Λαμπράκη (ΔΟΛ), την εταιρεία Studio ATA της οικογένειας Ράλλη, «στήνονται» θυγατρικές ή και συγγενείς εταιρείες τηλεοπτικών παραγωγών όπως η Ανωση (συμφερόντων της Πήγασος, που ανήκε στην οικογένεια Μπόμπολα και «έτρεχε» ο Φώτης Μπόμπολας), η On Productions (συμφερόντων της οικογένειας Βαρδινογιάννη) κ.λπ.

Αλλά ας επιστρέψουμε στη Γιολάντα και στις φίλες της… Η Γιολάντα Ραγιά (την οποία υποδύεται η ηθοποιός Ντίνα Κώνστα) είναι σύμφωνα με όσα θέλει και απαιτεί το σενάριο των Ρέππα – Παπαθανασίου η πληθωρική και δυναμική μεγαλοαστή μητέρα της Αννας Ραγιά (Νένα Μεντή, γνωστή στους τηλεθεατές από τη θητεία της στις «Τρεις Χάριτες») που κρατά τον ρόλο της διευθύντριας ειδήσεων του Media Channel.

Αλλά το ζουμί της υπόθεσης βρίσκεται αλλού και αυτό έχει την αξία του. Η σειρά, πέρα από τα ερωτικά τρίγωνα και τα λογής-λογής γαϊτανάκια των σεξουαλικών επιθυμιών, είναι και η πρώτη απόπειρα στην ελληνική τηλεόραση να «περιγραφούν» όλα όσα συμβαίνουν πίσω από τις κάμερες και στα ενδότερα των γραφείων των ηγετικών διευθυντικών κλιμακίων. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν πως το Media Channel είναι μια μικρογραφία του Mega Channel και πιθανότατα δεν έχουν καθόλου άδικο ως προς αυτό.

Οι Δύο Ξένοι

Μια αίσθηση που θα παραμείνει και θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο όταν κάνει την εμφάνισή της η Ντένη Μαρκορά της Ντίνας Κώνστα. Στο σίριαλ «Δύο Ξένοι», η Ντένη, η μητέρα του σκηνοθέτη Κωνσταντίνου Μαρκορά, έχει τον τρόπο της να κουμαντάρει τον Νικηφόρο Κασιμάτη, τον διευθυντή του καναλιού, που αποτελεί και το διαχρονικό της φλερτ. Και αν η Ντένη Μαρκορά πατά πάνω στη Γιολάντα Ραγιά, ο Νικηφόρος Κασιμάτης θυμίζει ένα πραγματικό πρόσωπο της διοίκησης του Μega Channel.

Ενας διαδεδομένος αστικός μύθος «λέει» ότι ο Κασιμάτης (το φλερτ της Μαρκορά) θυμίζει τον ναύαρχο Θεοχάρη, πρόεδρο επί σειρά ετών του Διοικητικού Συμβουλίου της εισηγμένης εταιρείας Τηλέτυπος. Βεβαίως, ανάλογοι αστικοί μύθοι της ίδιας εποχής αναφέρουν ότι ο πρόεδρος-ναύαρχος Θεοχάρης ήταν εκ των φανατικών αναγνωστών της στήλης Σίβυλλα στο κυριακάτικο «Βήμα» καθώς μπορούσε και ο ίδιος να ενημερωθεί για το κόστος των στεφανιών που έστελνε σε κηδείες…

Ας επανέλθουμε όμως στο αρχικό ερώτημα. Ποια από τις δύο εμβληματικές περσόνες της ελληνικής τηλεόρασης και του «Μεγάλου Καναλιού»; Τη Γιολάντα Ραγιά ή την Ντένη Μαρκορά; Ενα δίλημμα που μπορεί και να μην είχε λειτουργήσει ποτέ ως τέτοιο. Οσοι γνωρίζουν καλά την ηθοποιό Ντίνα Κώνστα υποστηρίζουν ότι δεν υπήρχε περίπτωση να πάει στο studio ενδεδυμένη έναν από τους ρόλους της. Αλλωστε, η ίδια τα είχε ξεκάθαρα αυτά με τον εαυτό της.

Ηταν μια επιτυχημένη επαγγελματίας ηθοποιός με πολλά χρόνια στο θεατρικό σανίδι και πέραν τούτου ουδέν. Εκεί που τέλειωνε η περσόνα, εμφανιζόταν η Ντίνα Κώνστα ως μάχιμος και ενεργός πολίτης. Η ίδια, με καταγωγή από την ανανεωτική Αριστερά και το ΚΚΕ Εσωτερικού, δέχθηκε μετά τα σίριαλ να κατέβει ως υποψήφια βουλευτής και ευρωβουλευτής πρώτα του Συνασπισμού και έπειτα του ΣΥΡΙΖΑ. Το 1999 είναι σε μια από τις τελευταίες τιμητικές θέσεις του ευρωψηφοδελτίου του Συνασπισμού της Αριστεράς και της Προόδου, ενώ στις εκλογές του 2000 και του 2004 κατεβαίνει υποψήφια στην Α’ Αθηνών με τα ψηφοδέλτια του Συνασπισμού και του ΣΥΡΙΖΑ. Μάλιστα, την τελευταία φορά (εκλογές 2004) συγκατοικεί στο ψηφοδέλτιο με τον Αλέξη Τσίπρα.

Κανείς δεν ξέρει και δεν θα μάθει ποτέ αν η Γιολάντα Ραγιά και η Ντένη Μαρκορά μόνες τους πίσω από το παραβάν σε ένα από τα εκλογικά κέντρα του Κολωνακίου έβαλαν σταυρό στην Ντίνα Κώνστα στα ψηφοδέλτια με τα οποία κατέβαινε…

TO BHMAGAZINO ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟ ΒΗΜΑ