Τεράστιες διαφορές καταγράφονται ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης σχετικά με την εκπαίδευση σε θέματα οδικής ασφάλειας και κυκλοφοριακής αγωγής που παρέχεται στους μαθητές, ιδιαίτερα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε πριν από λίγες ημέρες.

Οπως προκύπτει από την έρευνα, μόνο μία στις πέντε χώρες της ΕΕ παρέχει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση γνώσεις για την οδική ασφάλεια και την κυκλοφοριακή αγωγή.

Επιπροσθέτως οι περισσότερες από αυτές τις χώρες δεν έχουν νομοθετήσει την ελάχιστη απαραίτητη διδασκαλία που πρέπει να παρέχεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μόνο οι μισές από τις χώρες της ΕΕ που την παρέχουν θέτουν εκπαιδευτικούς στόχους για το τι πρέπει να διδάσκεται. Ουσιαστικά, η απόφαση για το τι και πόσο ή πόσες ώρες θα διδαχθεί ανήκει στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς και σε κάθε σχολείο ξεχωριστά.

Στην έκθεση σημειώνεται ότι η θνησιμότητα από τροχαία συμβάντα αυξάνεται απότομα μετά το 13ο έτος ζωής, όταν δηλαδή τα παιδιά αρχίζουν να μετακινούνται αυτόνομα και χωρίς συνοδεία. Για τους νέους ηλικίας 15-19 χρόνων, τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν την κύρια αιτία θανάτου.

Ωστόσο, καθώς δεν υπάρχουν σχετικές μελέτες που να έχουν καλύψει σφαιρικά το θέμα, δεν είναι γνωστό κατά πόσο οι πρακτικές που προτείνονται από την εκπαίδευση οδικής ασφάλειας είναι πραγματικά αποτελεσματικές όσον αφορά τη μείωση του αριθμού των θανάτων και των τραυματισμών.

Η έκθεση δόθηκε στη δημοσιότητα με την έναρξη συνεδρίου στη Μαδρίτη σχετικά τη δημιουργία μιας νέας πλατφόρμας για την οδική ασφάλεια και την κυκλοφοριακή αγωγή στην Ευρώπη. Τον συντονισμό της πλατφόρμας θα έχουν το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), το Φλαμανδικό Ιδρυμα για τη γνώση σε σχέση με θέματα κυκλοφορίας (VSV) και το Ιδρυμα MAPFRE, ενώ έχει οριστεί επιτροπή εμπειρογνωμόνων στην οποία συμμετέχει και η πρόεδρος του ΙΟΑΣ «Πάνος Μυλωνάς», κυρία Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά.

Η πρόεδρος του Ινστιτούτου παρουσίασε το καινοτόμο πρόγραμμα «Κάν’ το Σωστά» που παρέχεται σε μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με στόχο να προωθήσει σημαντικά μηνύματα για τους μελλοντικούς οδηγούς, αλλά και γενικότερα χρήστες της οδού, όσον αφορά την υιοθέτηση σωστής οδικής και οδηγικής συμπεριφοράς.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα επιλέχθηκε ανάμεσα σε όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιούνται στην Ευρώπη και διακρίθηκε ως καλή πρακτική με σημαντικά βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα. Ηδη το ΙΟΑΣ έχει πιστοποιημένη εμπειρία στο θέμα και ο αριθμός των εφήβων που έχει παρακολουθήσει τα εκπαιδευτικά του προγράμματα υπερβαίνει τους 75.000.

Παράλληλα το πρόγραμμα LEARN! (Leveraging Education to Advance Road safety Now!) στοχεύει στην προώθηση της εκπαίδευσης για την οδική ασφάλεια και την κυκλοφοριακή αγωγή σε όλη την Ευρώπη, ενισχύοντας τη διεθνή κοινότητα των ειδικών εκπαιδευτών της οδικής ασφάλειας και εγκαθιδρύοντας κατευθυντήριες γραμμές για καλές πρακτικές όσον αφορά τον σχεδιασμό, τον έλεγχο, την εφαρμογή και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων για την οδική ασφάλεια.

Στην ιστοσελίδα του έργου παρέχονται πηγές για τη διδασκαλία της οδικής ασφάλειας καθώς και η δυνατότητα εγγραφής για όποιον επιθυμεί να λαμβάνει ενημερώσεις για τα τελευταία νέα, τις δράσεις, τις καλές πρακτικές, καθώς και εκπαιδευτικό υλικό σχετικά με την οδική ασφάλεια και την κινητικότητα.

Η έκθεση είναι διαθέσιμη εδώ.

Οι δράσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Από την πλευρά της η ΕΛ.ΑΣ. πραγματοποιεί συχνά ημερίδες και συζητήσεις με παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς για την ευαισθητοποίησή τους σε ζητήματα οδικής ασφάλειας. Πριν από λίγο καιρό πραγματοποιήθηκε ημερίδα με θέμα «Οδηγώ με ασφάλεια: χθες – σήμερα – αύριο» από τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Κατά την έναρξη της ημερίδας ο αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας, Αριστείδης Ανδρικόπουλος, στον χαιρετισμό του σημείωσε ότι γίνεται μια συντονισμένη προσπάθεια «που θα εστιάζει, μεταξύ άλλων, στην κυκλοφοριακή αγωγή του ατόμου, από την προσχολική ακόμα ηλικία, μέσω κατάλληλων βιωματικών εκπαιδευτικών διαδικασιών, στην παραπέρα βελτίωση-αναβάθμιση των οδικών υποδομών όχι μόνο στο εθνικό οδικό δίκτυο αλλά και στον αστικό ιστό, στην ευαισθητοποίηση των πολιτών σε ό,τι αφορά την τήρηση των κανόνων οδικής συμπεριφοράς και την ενεργή μας συμμετοχή, στη διαμόρφωση σωστής και υπεύθυνης οδικής συνείδησης, στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας των υποψηφίων οδηγών και βεβαίως στην αναβάθμιση της οδικής αστυνόμευσης, με έμφαση στην πρόληψη του τροχαίου ατυχήματος και στην ενημέρωση-συνεργασία του πολίτη σε θέματα οδικής ασφάλειας».