60 οικοδομικά τετράγωνα ελεύθερης μετακίνησης

Περισσότερους περιορισμούς στην κίνηση των αυτοκινήτων και των μηχανών και μεγαλύτερη ελευθερία για τους

Περισσότερους περιορισμούς στην κίνηση των αυτοκινήτων και των μηχανών και μεγαλύτερη ελευθερία για τους πεζούς και τους ποδηλάτες απαιτούν πολλοί κάτοικοι των μεγαλουπόλεων παγκοσμίως. Αυτή ήταν και η ιδέα πίσω από την πρωτοβουλία Shared Streets στη Νέα Υόρκη, μια εκδήλωση διάρκειας πέντε ωρών που έδωσε ρυθμό και άνοιξε προοπτικές για μια «νέα Νέα Υόρκη» το περασμένο Σαββατοκύριακο. «Εξήντα τετράγωνα στην παλαιότερη γειτονιά του Μανχάταν συμμετείχαν σε ένα αστικό γεωγραφικό πείραμα με στόχο την αλλαγή της δυναμικής στην κίνηση των οχημάτων και των πεζών που υπακούει στους νόμους της τσιμεντένιας ζούγκλας» αναφέρει σχετικό δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας «Guardian».
Μέσα σε αυτά τα 60 οικοδομικά τετράγωνα οι πεζοί ενθαρρύνονταν να κυκλοφορούν στους δρόμους σαν να ήταν πεζοδρόμια και τα αυτοκίνητα έπρεπε να διατηρούν ταχύτητες το πολύ ως 10 χιλιόμετρα την ώρα. Σε κεντρικές οδικές αρτηρίες οργανώθηκαν παιχνίδια ανοιχτού χώρου υπό την αιγίδα του Δήμου της Νέας Υόρκης, πλανόδιοι πουλούσαν από κοσμήματα και δίσκους ως τρόφιμα και μικροαντικείμενα, ενώ αρκετοί κάτοικοι και επισκέπτες παρακολούθησαν προτεινόμενες ξεναγήσεις στην πόλη.
Αφορμή για τη συγκεκριμένη δράση υπήρξαν αντίστοιχες πρωτοβουλίες στο Παρίσι και στην Μπογκοτά, όπου διοργανώθηκαν ημέρες χωρίς αυτοκίνητο.

«Συνυπήρχαμε όλοι και προτού εμφανιστούν τα αυτοκίνητα»

Επίσης την Ημέρα της Γης, στις 22 Απριλίου, η Νέα Υόρκη απαγόρευσε την κυκλοφορία αυτοκινήτων σε τρεις γειτονιές του Μανχάταν. «Είναι η πρώτη φορά που γίνεται κάτι τέτοιο σε αυτή την κλίμακα και αυτό το μέγεθος στη Νέα Υόρκη ή οποιαδήποτε άλλη αμερικανική πόλη» δήλωσε ανακοινώνοντας το γεγονός η αντιδήμαρχος Συγκοινωνιών της Νέας Υόρκης Πόλι Τρότενμπεργκ. «Οι δρόμοι μας είναι για όλους. Και προτού εμφανιστούν τα αυτοκίνητα συνυπήρχαμε όλοι, ποδηλάτες, πεζοί, άτομα που πήγαιναν στη δουλειά τους και επισκέπτες, σε αυτή την υπέροχη πόλη» δήλωσε η Συνήγορος του Πολίτη της Νέας Υόρκης Λετίσια Τζέιμς.
Το Αμβούργο, το Ελσίνκι, η Μαδρίτη και το Οσλο επίσης μελετούν το ενδεχόμενο να καθορίσουν μεγάλες ζώνες χωρίς αυτοκίνητα στα κέντρα των πόλεων. Οι υποστηρικτές αυτών των πρωτοβουλιών λένε ότι ο περιορισμός της χρήσης των αυτοκινήτων μέσα στις πόλεις όχι μόνο θα βοηθήσει στο φαινόμενο του θερμοκηπίου αλλά θα διευκολύνει και την κίνηση των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Η συμμετοχή των Νεοϋορκέζων στη δράση του περασμένου Σαββατοκύριακου ήταν μεγάλη, παρά τον καύσωνα, με το θερμόμετρο να αγγίζει τους 38 βαθμούς Κελσίου. «Πιστεύω ότι είναι πολύ ωραίο να μπορείς να κυκλοφορείς στον δρόμο με το ποδήλατό σου χωρίς να φοβάσαι τα αυτοκίνητα» είπε η Ιβ Γουλ, κάτοικος της Νέας Υόρκης. «Δεν ξέρω πόσος κόσμος γνωρίζει για την πρωτοβουλία Shared Streets, είναι νέα και συνεχώς κερδίζει έδαφος» προσέθεσε.
Μια παρόμοια δράση, η Citi Summer Streets, η οποία λαμβάνει χώρα για τρία διαδοχικά Σάββατα τον Αύγουστο, είναι περισσότερο γνωστή και ξεκίνησε πριν από εννέα χρόνια. Εφέτος συνέπεσε με τη Shared Streets και έτσι περιορίστηκε η κίνηση των αυτοκινήτων από την Παρκ Αβενιου ως το Σέντραλ Παρκ επιτρέποντας σε πεζούς, καροτσάκια και ποδήλατα να χρησιμοποιούν τους δρόμους της Νέας Υόρκης χωρίς κίνδυνο επί πέντε ώρες. Ωστόσο κάτοικοι ανέφεραν ότι δεν υπήρξε επαρκής ενημέρωση γύρω από τη δράση, με αποτέλεσμα πολλοί να μη γνωρίζουν γιατί είχαν κλείσει οι δρόμοι.

Περισσότεροι από 750.000 ποδηλάτες

Αλλοι είπαν ότι δεν καταλάβαιναν τον σκοπό της αφού η κίνηση των αυτοκινήτων επιτρεπόταν έστω και με μικρή ταχύτητα. «Θέλω να είμαστε μόνο οι πεζοί και οι ποδηλάτες. Δεν θέλω να μοιράζομαι τον δρόμο με ένα μηχανοκίνητο όχημα, έστω και αν πηγαίνει αργά» είπε ο Κέισι Λέβι, κάτοικος του Μανχάταν. Την ιδέα της απομάκρυνσης των αυτοκινήτων από τη Νέα Υόρκη στηρίζουν πολλοί νεοϋορκέζοι ποδηλάτες, ο αριθμός των οποίων ξεπερνά τις 750.000. Είναι συνηθισμένο εργαζόμενοι και εργαζόμενες να χρησιμοποιούν τα ποδήλατα ως μέσο μεταφοράς από και προς τη δουλειά τους.
Οι Αρχές της Νέας Υόρκης δεν έχουν ανακοινώσει αν θα υπάρξει επανάληψη της δράσης Shared Streets. Προς το παρόν οι αρμόδιοι λένε ότι θα γίνει μια αρχική εκτίμηση από την εμπειρία των επιχειρηματιών και των κατοίκων της περιοχής, καθώς και των στοιχείων από την κίνηση των αυτοκινήτων και των πεζών στη διάρκεια της δράσης. «Σίγουρα μια νομοθετική απαγόρευση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων θα ήταν προτιμότερη και θα λειτουργούσε καλύτερα» είπε ο Πολ Στίλεϊ Γουάιτ, διευθυντής της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Transportation Alternatives.

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κόσμος
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk