Τον Ιούνιο η Τουρκία ανακοίνωσε περήφανα ότι αποφάσισε τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την παραγωγή ενός «100% τουρκικού» αεριωθούμενου, αλλά εμπειρογνώμονες της αεροπορίας και αξιωματούχοι της αμυντικής βιομηχανίας εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους όσον αφορά το κατά πόσο θα είναι πράγματι τουρκικό το πρώτο αεροσκάφος της Τουρκίας.
Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, το αεροσκάφος το οποίο θα μπορεί να αξιοποιηθεί τόσο από την πολιτική όσο και από την πολεμική αεροπορία πρόκειται να κατασκευαστεί από την TRJet, μια κοινοπραξία η οποία συστάθηκε από τη Sierra Nevada Corporation, μία εταιρεία που εδρεύει στις ΗΠΑ και ανήκει σε μία οικογένεια τουρκικής καταγωγής, και STM, μία εταιρεία αμυντικών τεχνολογιών που εδρεύει στην Άγκυρα.
Παρόλο που η τουρκική κυβέρνηση δεν αποκάλυψε το συνολικό κόστος αυτού του φιλόδοξου προγράμματος, αξιωματούχοι της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας αναμένουν ότι θα αγγίξει τα δύο δισεκατομμύρια δολάρια.
Με βάση τον υφιστάμενο προγραμματισμό πρόκειται να κατασκευαστούν τέσσερις τύποι αεροσκαφών: το αεριωθούμενο TRJ-328 και το στροβιλοελικοφόρο TR-328 χωρητικότητας 32 θέσεων και τα TRJ-628 (αεριωθούμενο) και TR-628 (στροβιλοελικοφόρο) χωρητικότητας 60 έως 70 θέσεων.
Στην πραγματικότητα είναι ένα Dornier
Αφαιρώντας όμως τo αρκτικόλεξο TRJ, αναφέρεται σε άρθρο της Hürriyet Daily News, αποδεικνύεται πως το πρώτο τουρκικό τζετ στην πραγματικότητα είναι ένα Dornier, τύπους αεροσκάφους που κατασκευάζεται ήδη από την Sierra Nevada Corporation. Σημειώνεται πάντως ότι η Τουρκία αγόρασε από τη συγκεκριμένη εταιρεία τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας για τα αεροσκάφη Dornier 328 και Dornier 628.
«Φοβόμαστε πως το εγχείρημα θα καταλήξει να αποτελεί ένα σχέδιο για μια γραμμή συναρμολόγησης», ανέφερε πηγή προσκείμενη στην τουρκική αεροπορική βιομηχανία, προσδιορίζοντας ταυτόχρονα ότι η πιστοποίηση των αεροσκαφών θα γίνεται στη Γερμανία, κάποια τμήματά του θα παράγονται στο εξωτερικό, ο κινητήρας τους θα κατασκευάζεται στις ΗΠΑ ενώ τα ηλεκτρονικά συστήματα των αεροσκαφών θα προέρχονται επίσης από ξένους προμηθευτές. «Κατά τα άλλα θα είναι ένα 100% τουρκικό τζετ», πρόσθεσε ειρωνικά.
Οι ενστάσεις, όμως, που εκφράζονται δεν αφορούν μόνο την πραγματική «καταγωγή» του πρώτου τουρκικού αεροσκάφους αλλά και τη βιωσιμότητα του όλου εγχειρήματος, με αρκετούς αναλυτές να υποστηρίζουν πως το μοναδικό κίνητρο για την προώθηση και την εφαρμογή του συγκεκριμένου προγράμματος είναι οι εθνικιστικές φιλοδοξίες του τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και η πρόθεση του να δώσει νέα ώθηση στην τουρκική βιομηχανία. Λαμβάνοντας υπόψη την αλλαγή του πολιτικού σκηνικού στην Τουρκία, δεν αποκλείεται το όλο πρόγραμμα να εγκαταλειφθεί σύντομα, ειδικά εάν περιοριστεί σημαντικά η εξουσία του τούρκου προέδρου.