Η όπερα αγαπά το… μιούζικαλ

Πενία τέχνας κατεργάζεται. Οταν μάλιστα μιλάμε για μια τέχνη πανάκριβη όπως η όπερα, η ανάγκη επιβίωσης σε εποχές ισχνών αγελάδων επιβάλλει την εξεύρεση αποτελεσματικών λύσεων. Στο πλαίσιο αυτό η Εθνική Οπερα της Αγγλίας στρέφεται στην παραγωγή μιούζικαλ.

Πενία τέχνας κατεργάζεται. Οταν μάλιστα μιλάμε για μια τέχνη πανάκριβη όπως η όπερα, η ανάγκη επιβίωσης σε εποχές ισχνών αγελάδων επιβάλλει την εξεύρεση αποτελεσματικών λύσεων. Στο πλαίσιο αυτό η Εθνική Οπερα της Αγγλίας στρέφεται στην παραγωγή μιούζικαλ. Και αν η απόφαση αυτή ξενίζει τους παραδοσιακούς φίλους του λυρικού θεάτρου – ειδικά όσους ταυτίζουν την εν λόγω σκηνή με την πρωτοπορία -, οι ιθύνοντες σπεύδουν να τους καθησυχάσουν. Οι παραγωγές όπερας, λένε, όχι μόνο δεν θα επηρεαστούν αρνητικά αλλά θα επωφεληθούν. Με ποιον τρόπο;
Οπως προβλέπει η συμφωνία η οποία υπεγράφη με ιδιώτες παραγωγούς, τα μιούζικαλ θα παίζονται για περιορισμένο διάστημα στο Coliseum του Λονδίνου, την «έδρα» της ΕΝΟ, και κατόπιν θα ταξιδεύουν για μεγαλύτερη περίοδο στο West End. Το βρετανικό θέατρο θα λαμβάνει μερίδιο από τα κέρδη, τα οποία εν συνεχεία θα επενδύει στις… παραγωγές όπερας! Πρόκειται, όπως άλλωστε οι υπεύθυνοι της ΕΝΟ ομολογούν ευθαρσώς, για μια καθαρά εμπορική κίνηση αποφασιστικής αύξησης των πόρων του θεάτρου, στα βήματα του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας και της Royal Shakespeare Company. Ο τίτλος της πρώτης παραγωγής μιούζικαλ θα ανακοινωθεί τους επόμενους μήνες και η παράσταση θα ανεβεί στη διάρκεια της σεζόν 2014-2015.

«Δεν πιστεύω πραγματικά ότι οι σημερινοί θεατές κάνουν διάκριση ανάμεσα στην όπερα και στο μιούζικαλ. Αν ο Πουτσίνι ζούσε σήμερα, θα έγραφε κι αυτός για το μουσικό θέατρο»
δήλωσε προ ημερών υψηλόβαθμο στέλεχος της Εθνικής Οπερας της Αγγλίας. Ο ίδιος συνέχισε εκτιμώντας πως ο κόσμος παρακολουθεί τα μιούζικαλ προκειμένου να ψυχαγωγηθεί και να συγκινηθεί: για τους ίδιους λόγους, δηλαδή, που πηγαίνει και στην όπερα. «Πιστεύω πως οι διαχωριστικές γραμμές έχουν πλέον ξεπεραστεί» είπε παρακάτω, εκτιμώντας ότι η απόφαση αυτή είναι μια «φυσική εξέλιξη» για την ΕΝΟ.
Λόγος και αντίλογος


Οι ιθύνοντες της Εθνικής Οπερας της Αγγλίας δεν φαίνεται να πτοούνται από πρόσφατες αποτυχίες πολυαναμενόμενων παραγωγών μιούζικαλ που ανέβηκαν εκεί το τελευταίο διάστημα. Ανάμεσά τους ο «Stephen Ward» του πάλαι ποτέ «μετρ» του είδους Αντριου Λόιντ Γουέμπερ. «Το κλειδί είναι να ανεβάζει κανείς μιούζικαλ που δημιουργούν ευφορία στο κοινό» δηλώνουν οι ίδιοι στον βρετανικό Τύπο. «Εχει να κάνει με τη διάθεση του θεατή. Σε μια περίοδο λιτότητας οι άνθρωποι έχουν ανάγκη να ξεφύγουν».
Το εγχείρημα θα αρχίσει με αναβιώσεις γνωστών τίτλων και, αν πετύχει, πιθανότατα θα επεκταθεί στην ανάθεση νέων έργων, πράγμα το οποίο όμως ενδεχομένως να μην αποβεί τόσο εύκολο. Ο Αντριου Λόιντ Γουέμπερ, π.χ., φάνηκε μάλλον απογοητευμένος από τη χλιαρή υποδοχή του «Stephen Ward». «Δεν κατόρθωσα να κάνω ούτε μία πραγματικά μεγάλη επιτυχία τα τελευταία 20 χρόνια» δήλωνε τον Δεκέμβριο του 2013 στην «Daily Telegraph». «Κι όμως σ’ αυτό το διάστημα έγραψα έξι μιούζικαλ». Στην ίδια συνέντευξη ο συνθέτης μεγάλων επιτυχιών όπως «Το φάντασμα της όπερας» και οι «Γάτες» έλεγε πως ενδεχομένως να μην είναι σε θέση να συνεχίσει να γράφει μιούζικαλ. «Το κόστος της σύνθεσής τους έχει αυξηθεί τρομερά και δεν νομίζω ότι έχω τόσα χρήματα ώστε να γράψω πολλά ακόμη».
Η στροφή στα μιούζικαλ πάντως δεν είναι η μοναδική πρωτοβουλία της ΕΝΟ για την εξεύρεση πόρων. Ηδη ανακοινώθηκε η 24ωρη αξιοποίηση του Coliseum με την κατασκευή ρεστοράν, καφέ και μπαρ την οποία θα χρηματοδοτήσει ιδιώτης. Οσο για την κρατική επιχορήγηση της τάξεως των 17 εκατ. στερλινών ετησίως, οι ιθύνοντες τη βλέπουν «σαν μια «μαγιά» προκειμένου να προχωρήσουν σε νέες συμφωνίες στο μέλλον οι οποίες θα οδηγήσουν στην οικονομική ευρωστία. Αυτό σημαίνει ότι ο φορολογούμενος θα επιβαρύνεται λιγότερο».

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk