Τα στοιχεία που δίνει εφέτος το ΓΕΕΘΑ σε περίοδο οικονομικής κρίσης σοκάρουν: Εκατοντάδες εκατ. ευρώ στοιχίζουν κάθε χρόνο στην χώρα μας, οι αναχαιτίσεις και αναγνωρίσεις τουρκικών αεροσκαφών και οι αναγνωρίσεις πολεμικών πλοίων που παραβιάζουν τα ελληνικά χωρικά ύδατα: «Αυτή η κατάσταση δεν πάει άλλο, πρέπει να σταματήσει, αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε και διαφορετικά όταν παραβιάζονται ή αμφισβητούνται εθνικά κυριαρχικά μας δικαιώματα», λένε ανώτατοι αξιωματικοί του ΓΕΕΘΑ.
Το τελευταίο διάστημα οι Τούρκοι άρχισαν ένα νέο τύπο προκλήσεων χρησιμοποιώντας σύγχρονα ελικοφόρα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας, τα οποία πετούν μάλιστα και σε χαμηλό ύψος. Πρόκειται για τα αεροσκάφη CN- 235 Meltem II, τα οποία μπορούν, κατά τους επιτελείς του ΓΕΕΘΑ, να κάνουν τα πάντα. Από ναυτικές περιπολίες, έως και ηλεκτρονικό πόλεμο. Τα αεροσκάφη αυτά τα έχουν προσφάτως αποκτήσει οι Τούρκοι (και το ναυτικό, αλλά και η ακτοφυλακή) και διασχίζουν καθημερινά το Αιγαίο, πετώντας πάνω από νησιά και βραχονησίδες, χωρίς βεβαίως οι πιλότοι τους να υποβάλουν (όπως υποχρεούνται) σχέδια πτήσεως, δημιουργώντας σημαντικά προβλήματα στις πτήσεις της πολιτικής αεροπορίας.
Κατά τους επιτελείς του ΓΕΕΘΑ που παρακολουθούν από κοντά την όλη κατάσταση, οι Τούρκοι εκπαιδεύουν τους πιλότους τους στο Αιγαίο στο νέο απόκτημά τους, εις βάρος της οικονομίας μας. Και τούτο γιατί, με την παραβίαση του εθνικού εναέριου χώρου ή με την παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας από πλευράς των Τούρκων, η Πολεμική Αεροπορία είναι υποχρεωμένη να «σηκώσει« αμέσως μαχητικά αεροσκάφη για να τα αναγνωρίσει ή να τα αναχαιτίσει και να τα εκδιώξει εκτός FIR Αθηνών.
Το γεγονός ότι τα τουρκικά CN235, εισέρχονται απροειδοποίητα στο FIR Αθηνών και συνήθως διασχίζουν όλο το Αιγαίο, βάζει σε προβληματισμούς τους επιτελείς του ΓΕΕΘΑ, εάν οι Τούρκοι καταγράφουν παράλληλα και τις αντιδράσεις της ελληνικής αεράμυνας, κυρίως πάνω από τα νησιά. Τα αεροσκάφη αυτά μπορούν ακόμα να χρησιμοποιηθούν και σε ανθυποβρυχιακές έρευνες. Με μία και μόνο πτήση ενός τέτοιου τουρκικού αεροσκάφος που τέμνει τα FIR Αθηνών, είναι δυνατόν να σημειωθούν καμιά δεκαριά παραβιάσεις ή παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας. Πετούν κυρίως στο ύψος που πετούν και τα αεροσκάφη της πολιτικής αεροπορίας και ο κίνδυνος είναι ορατός.
Πάντως θα πρέπει να σημειωθεί ότι η τουρκική αεροπορία δεν έχει σταματήσει, παρά τις απανωτές δηλώσεις περί ελληνοτουρκικής φιλίας τις παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου. Και τούτο γίνεται παρά το γεγονός ότι και οι δύο χώρες εισέρχονται πλέον σε τουριστική περίοδο και σύμφωνα με τη συνθήκη Παπούλια- Γιλμάζ, οι δύο χώρες πρέπει να απε΄χουν από προκλήσεις.
Πριν από λίγο καιρό τουρκικά μαχητικά (F-16 και F-4), καθώς και ένα CN-235 μπήκαν απροειδοποίητα στο FIR Αθηνών, σημειώνοντας 17 παραβάσεις και 14 παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου. Αλλά και στη θάλασσα οι Τούρκοι φαίνεται ότι επιμένουν στις προκλήσεις. Αυτές οι λεγόμενες αβλαβείς διελεύσεις τουρκικών πολεμικών πλοίων από τα ελληνικά χωρικά ύδατα δεν είναι και τόσο αβλαβείς, αφού πολλές φορές τουρκικές φρεγάτες έχουν «συλληφθεί» από ελληνικά πολεμικά (ή από σκάφη του Λιμενικού) να παρεκκλίνουν της πορείας τους και να βρίσκονται ( υποτίθεται καθ΄οδόν προς τη Σμύρνη) έξω από την Άνδρο ή από την Εύβοια. Μάλιστα σε μία περίπτωση, σύμφωνα με στοιχεία του ΓΕΕΘΑ, μία τουρκική κορβέτα πλησίασε σε απόσταση 100 γιαρδών μία ελληνική κανονιοφόρο που της ζητούσε να απομακρυνθεί από τα ελληνικά χωρικά ύδατα.
Πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Δ. Αβραμόπουλος είχε επικοινωνία με τον Τούρκο ομόλογο του με τον οποίο συζήτησε το θέμα των προκλήσεων. Μάλιστα ο κ. Αβραμόπουλος προσφέρθηκε να βοηθήσει στις έρευνες που διεξάγουν οι Τούρκοι, ανοικτά της Χίου (σε διεθνή ύδατα) για ένα τουρκικό F-16 που κατέπεσε το 1996.