Η παρατεταμένη οικονομική ύφεση που βιώνει η Ελλάδα χώρα η οποία έχει συρρικνώσει το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, έχει οδηγήσει στη μείωση των συνολικών πωλήσεων του κλάδου εμφαλιωμένων νερών των super markets, τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με σχετική μελέτη της Icap.
Σημειώνεται ότι οι καταναλωτές είτε περιορίζουν τις αγορές τους είτε στρέφονται σε οικονομικότερες λύσεις. Ως εκ τούτου, παρατηρείται αύξηση των πωλήσεων εμφιαλωμένων νερών ιδιωτικής ετικέτας (private label) εις βάρος των «branded» προϊόντων. Το ποσοστό συμμετοχής των προϊόντων p-l στις συνολικές πωλήσεις εμφιαλωμένων νερών (σε αξία) μέσω των super markets εκτιμάται μεταξύ 12%-15% παρουσιάζοντας ανοδικές τάσεις.
Ο κλάδος των εμφιαλωμένων νερών περιλαμβάνει αρκετές μικρομεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις και ολιγάριθμες μεγάλες εταιρείες, οι οποίες είτε ασχολούνται αποκλειστικά με την εμφιάλωση νερού, είτε δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο κλάδο των ειδών διατροφής και ποτών. Οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου διαθέτουν οργανωμένα και εκτεταμένα δίκτυα διανομής που καλύπτουν όλη σχεδόν την επικράτεια. Αντίθετα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι κυρίως τοπικής εμβέλειας. Η ζήτηση των εμφιαλωμένων νερών χαρακτηρίζεται από εποχικότητα και επηρεάζεται κυρίως από τις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών, την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης (αφίξεις αλλοδαπών), αλλά και την ανεπάρκεια του υδροδοτικού δικτύου σε διάφορες περιοχές της χώρας.
Σύμφωνα με στελέχη της Icap «η εγχώρια κατανάλωση εμφιαλωμένων νερών (σε λίτρα) αυξήθηκε την περίοδο 1990-2008 με μέσο ετήσιο ρυθμό ανόδου 12%. Το 2009 ο ρυθμός ανόδου επιβραδύνθηκε σημαντικά (αύξηση μόλις 2%), ενώ από το 2010 η αγορά παρουσιάζει πτωτική πορεία. Ειδικότερα, τα έτη 2011 και 2012 η κατανάλωση μειώθηκε κατά 8,1% και 6,5% αντίστοιχα. Η καθοδική πορεία εκτιμάται ότι συνεχίστηκε και το 2013, αλλά με μικρότερο ρυθμό. Η ζήτηση καλύπτεται ουσιαστικά από εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα, εφόσον τα εισαγόμενα καλύπτουν ελάχιστο ποσοστό της αγοράς, παρουσιάζοντας διαρκώς μείωση τα τελευταία έτη. Οι εξαγωγές κυμαίνονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα».
Η κατηγορία των φυσικών μεταλλικών νερών καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας παραγωγής εμφιαλωμένων νερών, αποσπώντας μερίδιο της τάξεως του 73%. Ακολουθεί με διαφορά η κατηγορία των επιτραπέζιων νερών με 23% και η κατηγορία των ανθρακούχων με 4% περίπου.
Στα πλαίσια της μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συνετάχθη ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος 20 επιχειρήσεων εμφιάλωσης νερού, για τη διετία 2012-2011.

Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού προκύπτουν τα εξής: Το σύνολο του ενεργητικού των εταιρειών του δείγματος μειώθηκε κατά 1,8% το 2012/2011, τα δε ίδια κεφάλαια αυξήθηκαν κατά 4,9%. Οι μεσο-μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις & προβλέψεις καθώς και οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις παρουσίασαν μείωση το 2012, κατά 12,3% και 7,3% αντίστοιχα.

Από την επεξεργασία των αποτελεσμάτων χρήσης φαίνεται ότι, οι συνολικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 3% το 2012/2011 ενώ, λόγω της συγκράτησης του κόστους, τα μικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 7,4%. Οι θετικές αυτές εξελίξεις είχαν σαν αποτέλεσμα τη βελτίωση των συνολικών λειτουργικών αποτελεσμάτων (αύξηση κατά 34,1%). Τελικά, το καθαρό αποτέλεσμα (προ φόρου εισοδήματος) ήταν κερδοφόρο και το 2012 αυξημένο μάλιστα κατά 48,7% την εξεταζόμενη περίοδο. Τα κέρδη EBITDA μειώθηκαν ελάχιστα (κατά 1%).