Στη βάση της τελευταίας συμφωνίας με την Τρόικα έρχεται «νέα κινητικότητα» 6.000 δημοσίων υπαλλήλων μέσα στο 2014, η οποία, όμως, κατά το κυβερνητικό επιτελείο, δεν θα συνδέεται με τη διαθεσιμότητα και τις απολύσεις, αλλά με υποχρεωτικές ή εθελοντικές μετατάξεις.

Μαζί επελαύνουν και 2000 νέες απολύσεις ως το πρώτο τρίμηνο του 2015, οι οποίες θα προέρχονται από πειθαρχικά υπόλογους υπαλλήλους και από τους ελέγχους μετατροπής συμβάσεων σε αορίστου χρόνου. Οι αριθμοί αυτοί καταγράφονται ως «ενδεικτικοί» στο κείμενο της νέας συμφωνίας με την τρόικα όσον αφορά στον τομέα των αναδιαρθρώσεων στο δημόσιο. Ωστόσο, πάντα οι διατυπώσεις επί των κειμένων έχουν σημασία…

Όλα αυτά, προστίθενται στον κύκλο της διαθεσιμότητας των 25.000 δημοσίων υπαλλήλων που κλείνει το επόμενο χρονικό διάστημα και των 15.000 απολύσεων (περιλαμβανομένων των 4.000 που έγιναν το περασμένο χρόνο) εντός του τρέχοντος έτους που αποτελούν ήδη μνημονιακές δεσμεύσεις. Σημειωτέον ότι στο πολυνομοσχέδιο, το οποίο ψηφίσθηκε στη Βουλή την περασμένη εβδομάδα, περιελήφθη διάταξη με την οποία ορίζεται ότι υπάλληλοι που δεν αποδέχονται την τοποθέτησή τους στο πλαίσιο της υποχρεωτικής μετάταξης, δεν έχουν το δικαίωμα να υποβάλλουν αίτηση για εκούσια μετάταξή τους και παραμένουν σε διαθεσιμότητα μέχρι τη λήξη του καθεστώτος.
Η εφαρμογή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων στη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης χαρακτηρίζει την στρατηγική για την επόμενη ημέρα στο δημόσιο, που κτίζεται από το κυβερνητικό επιτελείο με προοπτική υλοποίησης τα επτά χρόνια, από το 2014 ως το 2020. Το νέο τοπίο που διαμορφώνεται στο δημόσιο έχει τους εξής, μεταξύ άλλων, βασικούς πυλώνες:
Ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών του δημοσίου, αλλαγή στο μισθολογικό καθεστώς, με πριμ αποδοτικότητας στους παραγωγικούς και μειώσεις απολαβών στους μη επαρκείς υπαλλήλους, κατάργηση ή συγχώνευση Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου, συρρίκνωση δομών και προσωπικού στους δημόσιους φορείς και μόνιμος μηχανισμός κινητικότητας εργαζομένων.
Εν τω μεταξύ, έχει ενδιαφέρον η κυβερνητική ορολογία για τις αλλαγές στη δημόσια διοίκηση. Ενδεικτικές λέξεις –κλειδιά που ανέφεραν την Τρίτη, κατά την παρουσίαση των αλλαγών στη δημόσια διοίκηση, ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Κυριάκος Μητσοτάκης και η υφυπουργός Δημόσιας Διοίκησης κυρία Εύη Χριστοφιλοπούλου:
-«εσωτερική αγορά εργασίας». Χρησιμοποιείται πλέον για να προσδιορίσει το εργασιακό πεδίο στο δημόσιο , όπου το σύστημα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού λειτουργεί στη βάση ενός μόνιμου μηχανισμού κινητικότητας.
-«πελατοκεντρικό κράτος», σαν αντιπαράθεση στο πελατειακό κράτος. Όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, στόχος των αλλαγών είναι η μετάβαση από ένα μεγάλο αλλά αδύναμο κράτος προς ένα ισχυρό επιτελικό κράτος με κεντρικό στόχο να συμβάλλει στην ανάπτυξη και στη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής.

Η κίνηση της ….κινητικότητας

«Άλλο οι απολύσεις, άλλο η κινητικότητα». Σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη αυτή η διάκριση «αποτυπώνεται πλέον ρητά και στη συμφωνία με την τρόικα». Εμφανίστηκε μάλιστά ικανοποιημένος, θεωρώντας ότι η δημόσια διοίκηση γυρνάει σελίδα, καθώς όπως είπε, δεν υπάρχουν πλέον ποσοτικοί στόχοι αλλά η ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας διοίκησης για την πιο αποτελεσματική εξυπηρέτηση των πολιτών.
Διευκρίνισε ότι ο κύκλος των 25.000 της διαθεσιμότητας κλείνει με τις τελικές ρυθμίσεις, οι οποίες ψηφίστηκαν στο πολυνομοσχέδιο την περασμένη Κυριακή και αφορούν «στοχευμένη κινητικότητα στα Υπουργεία Εργασίας και Υγείας και κλείνει επίσης με την αναγνώριση από πλευράς της τρόικας και την προσμέτρηση στους στόχους των 25.000 μιας κατηγορίας υποχρεωτικών μετακινήσεων που έγιναν στο Υπουργείο Οικονομικών και αφορούν μετακινήσεις κυρίως εφοριακών υπαλλήλων, οι οποίες έγιναν στο πλαίσιο διοικητικής αναδιάρθρωσης του Υπουργείου Οικονομικών και οι οποίες θα προσμετρηθούν στον τελικό στόχο της διαθεσιμότητας».
Σημείωσε με έμφαση ότι όταν ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις για τη νέα συμφωνία, το πρώτο νούμερο το οποίο έπεσε στο τραπέζι από τους εκπροσώπους των δανειστών ήταν για 16.000 υπαλλήλους σε διαθεσιμότητα για το 2014 και για 8.000 απολύσεις από τη διαθεσιμότητα το 2015. «Αυτά τα νούμερα δεν υπάρχουν στη τελική συμφωνία. Υπάρχει μόνο ένας ενδεικτικός αριθμός για απολύσεις οι οποίες θα προέλθουν αποκλειστικά και μόνο από πειθαρχικά υπόλογους υπαλλήλους ή υπαλλήλους οι οποίοι θα εντοπιστούν με παράνομες μετατροπές συμβάσεων, ο οποίος ορίζεται περίπου στις 2.000 και τονίζω ότι είναι ενδεικτικός αριθμός», διευκρίνισε.
Στο «μικροσκόπιο» οι συμβασιούχοι που μονιμοποιήθηκαν

Εντός των επομένων δυο εβδομάδων, θα εκδοθεί υπουργική απόφαση, με πρόταση ΑΣΕΠ, για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει ο επανέλεγχος μετατροπής συμβάσεων ορισμένου χρόνου ή έργου σε συμβάσεις αορίστου χρόνου. Με βάση το νέο θεσμικό πλαίσιο, μετά την πρόσφατη ψήφιση του νόμου 4250/2014, απολύεται όποιος διαπιστωθεί ότι μονιμοποιήθηκε ενώ δεν συνέτρεχαν οι προβλεπόμενες κατά περίπτωση νόμιμες προϋποθέσεις«με υπαιτιότητα του υπαλλήλου».Το πώς θα σταθμιστούν τα περί υπαιτιότητας ή μη του υπαλλήλου είναι ένα φλέγον ζήτημα. Ο επανέλεγχος μπορεί να απλωθεί σε μεγάλη έκταση και να αφορά πολύ περισσότερους από 50.000 εργαζόμενους, εκ των οποίων περί 35.000 υπολογίζεται ότι μονιμοποιήθηκαν με το διάταγμα Παυλόπουλου.
Προτεραιότητα στους ελέγχους θα δοθεί στους φορείς όπου υπάρχουν ενδείξεις, ότι δεν τηρήθηκε ούτε το γράμμα, αλλά ούτε και το πνεύμα του διατάγματος Παυλόπουλου, αλλά και εκεί που εντοπίστηκαν το Σώμα Επιθεωρητών-Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ) περιπτώσεις υπαλλήλων που μεθόδευσαν με χρήση πλαστών βεβαιώσεων ή ψευδών στοιχείων τη μονιμοποίησή τους. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο επίκεντρο των επανελέγχων θα βρεθούν κατά προτεραιότητα το υπουργείο Πολιτισμού, οι δήμοι και τα πανεπιστήμια.
Καταργήσεις/συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου

Πρόσω ολοταχώς οδεύει η κυβέρνηση για καταργήσεις –συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ), αναδεικνύοντας ότι η αξιολόγησή τους θα συνυπολογίσει αν υπάρχουν επικαλύψεις αρμοδιοτήτων ή δεν έχουν λόγο ύπαρξης αλλά και στο πλαίσιο της περικοπής δαπανών, με δεδομένο ότι έχει μειωθεί δραστικά η κρατική επιχορήγηση.
Η κυβέρνηση προχωρά στην ολοκλήρωση της καταγραφής στο Μητρώο Μισθοδοτούμενων Ελληνικού Δημοσίου, για πρώτη φορά, των Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ).
Συνδέεται η καταγραφή -απογραφή με την Ενιαία Αρχή Πληρωμών για έλεγχο του κόστους μισθοδοσίας των ΝΠΙΔ. Μάλιστα, όπως έγραψε αναλυτικά το «Βήμα» (2.4.2014) θεσμοθετήθηκε ήδη ότι αναστέλλεται η κρατική χρηματοδότηση αλλά και επιβάλλονται κυρώσεις στα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων όχι μόνο των νομικών προσώπων που δεν εντάσσονται στο σύστημα πληρωμών της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών (ΕΑΠ), αλλά και σε αυτά που δεν απογράφουν το προσωπικό και τους λοιπούς υπόχρεους στο Μητρώο Μισθοδοτούμενων Ελληνικού Δημοσίου.
Η κυβέρνηση προωθεί μελέτη για τον τρόπο με τον οποίο υπηρεσίες που παρέχονται από το Δημόσιο «με υψηλό κόστος και χαμηλή αποτελεσματικότητα» μπορούν να ανατεθούν στον ιδιωτικό τομέα ή σε σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού (outsourcing).
Πέρα από τον τομέα της καθαριότητας, αλλά και τη φύλαξη, αναζητούνται και άλλες υποστηρικτικές υπηρεσίες του δημοσίου που θα δοθούν σε ιδιώτες. Σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη, η μελέτη στοχεύει σε ένα συγκροτημένο πλαίσιο και μεθοδολογία , που θα περιλαμβάνει και κοστολογημένα στοιχεία, για την εκχώρηση δημοσίων υπηρεσιών σε ιδιώτες.
Το μισθολόγιο στη ζυγαριά της αποδοτικότητας

Η κυβέρνηση φιλοδοξεί , ως το τέλος του 2014 να υλοποιηθεί και από το 2015 να εφαρμοστεί το νέο σύστημα αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων με την καθιέρωση ποσόστωσης στη βαθμολόγησή τους, που ήδη θεσμοθετήθηκε. Έχουν οριστεί ανώτατα ποσοστά υπαλλήλων που είναι δυνατόν να αξιολογούνται στην κλίμακα βαθμών (με τους βαθμούς 9 ως 10 αξιολογείται ποσοστό έως και 25% των υπαλλήλων, με τους βαθμούς 7 ως 8 αξιολογείται ποσοστό έως και 60% των υπαλλήλων και με τους βαθμούς 1 ως 6 αξιολογείται ποσοστό έως και 15% των υπαλλήλων). Μάλιστα, στον κυβερνητικό σχεδιασμό είναι η εισαγωγή κινήτρων στον αξιολογούμενο για να βελτιώσει την απόδοσή του. Εμφανίζεται ως στόχος οι απολαβές κάθε υπαλλήλου να είναι ανάλογες με τα προσόντα του, την απόδοσή του και τη θέση ευθύνης που κατέχει.
Από το κυβερνητικό επιτελείο μιλούν για «βέλτιστη και πιο ορθολογική αξιοποίηση» των δημόσιων πόρων- χωρίς μείωση –της συνολικής ετήσιας μισθολογικής δαπάνης του Δημοσίου, η οποία μεταξύ 2009 και 2013 έχει μειωθεί κατά 8,75 δις ευρώ (από 24,5 δις ευρώ το 2009 σε 15,75 δις ευρώ σήμερα).
Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσουν το νέο σύστημα επιλογής Γενικών Διευθυντών, Διευθυντών και Προϊσταμένων Τμημάτων. Η κυβέρνηση ενεργοποιεί, με τη μεσολάβηση του ΑΣΕΠ, τις γραπτές εξετάσεις και τις δομημένες συνεντεύξεις.
Το νέο «στάτους» στα υπουργεία

Στις προτεραιότητες του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης είναι η σύνταξη των Προεδρικών Διαταγμάτων με τους νέους οργανισμούς των υπουργείων, που ολοκληρώνεται. Τα προεδρικά Διατάγματα έχουν τεθεί ως προαπαιτούμενο από την Τρόικα, γεγονός το οποίο, όπως σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης, είναι καλοδεχούμενο, αφού έτσι επιτυγχάνεται η χρονική συμμόρφωση της διοίκησης. Οι μειώσεις δομών αγγίζουν το 40% ενώ προβλέπεται δίμηνη ή τρίμηνη διαδικασία μετάβασης στο νέο σχήμα λειτουργίας των υπουργείων, με συρρίκνωση οργανικών μονάδων.