Μαριάννα Κάλμπαρη: Θέλω να τα δώσω όλα στο Θέατρο Τέχνης

«Αιφνιδιάστηκα. Δεν το περίμενα καθόλου. Εγινε ξαφνικά» λέει η Μαριάννα Κάλμπαρη, η ηθοποιός, σκηνοθέτρια και συγγραφέας που από την 1η του προσεχούς Σεπτεμβρίου αναλαμβάνει την καλλιτεχνική διεύθυνση του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν. Μια νέα γυναίκα στο τιμόνι του ιστορικού θεάτρου σε δύσκολες εποχές…

«Αιφνιδιάστηκα. Δεν το περίμενα καθόλου. Εγινε ξαφνικά» λέει η Μαριάννα Κάλμπαρη, η ηθοποιός, σκηνοθέτρια και συγγραφέας που από την 1η του προσεχούς Σεπτεμβρίου αναλαμβάνει την καλλιτεχνική διεύθυνση του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν. Μια νέα γυναίκα στο τιμόνι του ιστορικού θεάτρου σε δύσκολες εποχές…
Κι όμως, έπειτα από σκέψη δέχτηκε με χαρά την πρόταση που της έκανε ο Διαγόρας Χρονόπουλος και με ακόμη μεγαλύτερη ικανοποίηση έμαθε ότι ομοφώνως την ψήφισε και το ΔΣ του θεάτρου. «Και γι’ αυτό ευχαριστώ ιδιαίτερα τον Διαγόρα Χρονόπουλο», τον οποίο και θα διαδεχθεί μετά τη δεκαετή του θητεία.

«Η πρόταση ήρθε σε μια στιγμή που είχα πολλά δημιουργικά πράγματα στο μυαλό μου και έφερε τα πάνω κάτω, αλλά με την καλή έννοια»
εξηγεί ενώ τονίζει τη «μεγάλη ευθύνη» που νιώθει, μαζί με την «τρομερή πρόκληση για μένα αλλά και για όλους».
Δεν φοβήθηκε καθόλου; «Ναι, ένιωσα και φόβο, γι’ αυτό και δεν απάντησα αμέσως. Ωστόσο δεν είμαι από τους ανθρώπους που φοβούνται. Ζυγίζω τα πράγματα για να δω αν μπορώ να τα δώσω όλα…».
Απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης, η Μαριάννα Κάλμπαρη έχει κάνει σπουδές Φιλολογίας και Επικοινωνίας στη Σορβόννη, ενώ παράλληλα έχει διδαχτεί υποκριτική στο στούντιο του Ανδρέα Βουτσινά και σκηνοθεσία στο Charpentier Art Studio – και τα δύο στο Παρίσι. Μπορεί να μη γνώρισε τον Κάρολο Κουν αλλά πρόλαβε να δει παραστάσεις με τη δική του υπογραφή. Θήτευσε κοντά στους αγαπημένους μαθητές του Δασκάλου, τον Μίμη Κουγιουμτζή και τον Γιώργο Λαζάνη, έπαιξε από μαθήτρια στο Υπόγειο, και σήμερα διδάσκει στη σχολή του. Είναι παντρεμένη με τον ηθοποιό Διαμαντή Καραναστάση και έχει δύο μικρά παιδιά.
Στις αποσκευές της κουβαλά έργα που έχει γράψει, άλλα που έχει σκηνοθετήσει και ερμηνείες. Συνήθως στο Υπόγειο και στη Φρυνίχου, αλλά και εκτός Τέχνης, η Μαριάννα Κάλμπαρη ξέρει ότι από τον Σεπτέμβριο θα πρέπει να μειώσει την καλλιτεχνική της δημιουργία και να στραφεί στην οργάνωση: «Ομολογώ ότι είναι κάτι πολύ μεγάλο όλο αυτό και πρέπει να ρίξω το βάρος μου. Δεν είμαι έμπειρη στη διοίκηση, έχω όμως κάνει αρκετές παραγωγές μόνη μου και έχω περάσει από όλα τα πόστα στο θέατρο. Από το Τέχνης δεν έφυγα ποτέ, αλλά ενίοτε πηγαινοερχόμουν».
Για το νέο της ξεκίνημα έχει όνειρα, σχέδια, φιλοδοξίες: «Νομίζω ότι κάθε άνθρωπος που ξεκινάει κάτι έχει την αίσθηση της αρχής, κρατώντας όμως τα καλύτερα στοιχεία αυτού που διαδέχεται. Αγαπώ πολύ αυτόν τον χώρο, υπάρχουν ισχυροί δεσμοί ανάμεσα σε όλους μας… Αλλωστε το βασικό που σου διδάσκει το Θέατρο Τέχνης είναι μια ματιά απέναντι στην τέχνη, στο θέατρο, στην ίδια τη ζωή. Η ιστορία του έχει φτιάξει τη φιλοσοφία του» και κάπου εκεί πάνω θα πορευθεί και εκείνη.

«Ναι, με ενδιαφέρει μια ένωση δυνάμεων, ένα κάλεσμα προς όλους. Πιστεύω πολύ στις αξίες που έθεσε ο Κουν για τη δημιουργία ενός ελληνικού θεάτρου με ελληνικό έργο. Πώς αλλιώς; Την ίδια στιγμή όμως»
, συνεχίζει, «ξέρω ότι οι εποχές έχουν αλλάξει και εμείς πρέπει να επαναπροσδιοριστούμε. Το κέρδος όλα αυτά τα χρόνια είναι ότι το θέατρο σώθηκε, και αυτό το οφείλουμε στον Διαγόρα. Οπως και το άνοιγμα που έγινε σε πολλούς σκηνοθέτες. Πριν ήταν πιο κλειστό». Είναι άλλωστε και η Σχολή, όπως προσθέτει η Μαριάννα Κάλμπαρη, που μπολιάζει με νέο αίμα το θέατρο. «Κλειδί για το μέλλον είναι η γνώση και η κατανόηση της ιστορίας του θεάτρου μαζί με την πίστη στο νέο, στο καινούργιο».
Μήπως όμως έχει μείνει μόνο το brand name χωρίς το περιεχόμενο του Θεάτρου Τέχνης; Δεν συμφωνεί. «Υπάρχουν επιμέρους πράγματα για να κάνεις κριτική, αλλά όχι, δεν έχει μείνει μόνον το brand name». Γι’ αυτό και θα προσπαθήσει να κάνει τη γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον. «Αυτός είναι ο βασικός άξονάς μου. Να ανοίξω το θέατρο σε ανθρώπους και ματιές… Το Θέατρο Τέχνης είναι το σπίτι του μισού ελληνικού θεάτρου, αν όχι όλου του θεάτρου».
Μου θυμίζει τα λόγια του Κουν και την περίφημη φράση του «»κάνουμε θέατρο για την ψυχή μας», με την ψυχή μας, από την ψυχή μας». Γιατί κάπως έτσι θέλει να πορευτεί και η ίδια. Μια γυναίκα στο Τέχνης ωστόσο μοιάζει με «μικρή επανάσταση». «Δεν νομίζω ότι προς τα έξω έχει μεγάλη σημασία αυτό» λέει. «Απλώς πιστεύω ότι μια γυναίκα χειρίζεται αλλιώς τα πράγματα από τους άνδρες, είναι λιγότερο συγκρουσιακή, πιο διπλωμάτισσα. Ισως να έχει και τη διάθεση να κινηθούν τα πράγματα σε πιο ήπιους τόνους. Δεν είναι θέμα φύλου, αλλά χειρισμού. Προσωπικά μπαίνω με δύναμη, με φόρα, και πιστεύω ότι πρέπει κανείς να πηγαίνει κυρίως με τον εαυτό του».
Από τώρα πάντως και ως τον Σεπτέμβριο που θα αναλάβει και επισήμως το πόστο της, η Μαριάννα Κάλμπαρη θα ασχοληθεί με δύο βασικά θέματα: τα οικονομικά και το ρεπερτόριο. «Το θετικό είναι ότι το θέατρο δεν χρωστάει, αλλά δεν έχει πια και επιχορήγηση. Γι’ αυτό και πρέπει να βρεθούν τρόποι… Οσο για το ρεπερτόριο, ξεκινάω από σήμερα κιόλας. Ο χρόνος πιέζει ήδη…». Και ο τελικός στόχος ποιος είναι; «Στο τέλος της τριετίας θα ήθελα να έχουν γίνει ωραία πράγματα στο θέατρο, να έχουν βγει καινούργια έργα και καινούργιοι καλλιτέχνες και μαζί να έχει έρθει και ένα καινούργιο κοινό». Μακάρι…

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk