Ρεκόρ αναφορών καταγράφει η ετήσια έκθεση του Συνήγορου του Πολίτη για το 2013 που παραδόθηκε σήμερα Πέμπτη 27 Μαρτίου στον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων κ. Ευάγγελο Μεϊμαράκη από την Πρόεδρο της Ανεξάρτητης Αρχής κ. Καλλιόπη Σπανού.

Ολόκληρη η Έκθεση του Συνήγορου του Πολίτη για το 2013

Οι αναφορές των πολιτών για το 2013 εστιάζουν κατά κύριο λόγο σε ασφαλιστικά-συνταξιοδοτικά προβλήματα και σε άλλα οικονομικά ζητήματα, όπως τα φορολογικά, που φαίνεται ότι κυριαρχούν λόγω της οικονομικής συγκυρίας αλλά και της αναδιάρθρωσης των υπηρεσιών του δημόσιου τομέα.

Επίσης, η έκθεση παρουσιάζει με απτά παραδείγματα τον κίνδυνο οπισθοδρόμησης στην προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κυρίως των πιο ευάλωτων κοινωνικών ομάδων (φτωχοί, άνεργοι, ανάπηροι μετανάστες).

Τέλος και για τους ίδιους λόγους δημοσιονομικής πολιτικής, καταγράφεται η υποβάθμιση θεμάτων όπως η προστασία των παιδιών, η ισότητα φύλου στην εργασία, οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις έργωνκαι δραστηριοτήτων.

Πρωτοφανής αριθμός αναφορών

Οι 14.738 αναφορές πολιτών που κατατέθηκαν στον Συνήγορο τη χρονιά που πέρασε αποτελούν αριθμό-ρεκόρ από το ξεκίνημα της λειτουργίας του θεσμού. Γενικότερα οι αναφορές παρουσιάζουν εντυπωσιακό ρυθμό αύξησης τα δύο τελευταία χρόνια (26% περίπου σε σχέση το 2012, και 38% συγκριτικά με το 2011).

Η αυξητική τάση είναι ενδεικτική της εμπιστοσύνης με την οποία περιβάλλουν οι πολίτες τον θεσμό του Συνηγόρου αλλά φαίνεται επίσης να τελεί σε ευθεία αναλογία με τα εντεινόμενα προβλήματα διαχείρισης των επιπτώσεων της δημοσιονομικής κρίσης από τον κρατικό μηχανισμό.
Οι φορείς στους οποίους επικεντρώνονται οι αναφορές των πολιτών αποτυπώνουν τη διαπίστωση αυτή (γράφημα 7).
• Περισσότερο από το ένα τέταρτο (28%) των προβλημάτων κακοδιοίκησης -με αυξανόμενο ποσοστό-εντοπίζεται στα ασφαλιστικά ταμεία και σε ΝΠ,, που εποπτεύει το Υπουργείο Εργασίας.
• Ακολουθεί το Υπουργείο Οικονομικών με 17,4%, παρουσιάζοντας αυξητική τάση τα δύο τελευταία χρόνια.
• Αύξηση σημειώνεται και στα προβλήματα που αφορούν την Αυτοδιοίκηση, δηλαδή τους δήμους και τις περιφέρειες και το ποσοστό πλησιάζει το 16%. Ακολουθούν με 9% οι αποκεντρωμένες διοικήσεις (,ιευθύνσεις Αλλοδαπών και Μετανάστευσης).
• Άλλοι φορείς με προβλήματα κακοδιοίκησης είναι το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης σταθερά με 6%, το Υπουργείο Παιδείας με 3,7% και λοιπές υπηρεσίες (υπουργεία, ΝΠ,,, ΝΠΙ, του ευρύτερου δημόσιου τομέα) με μικρότερα ποσοστά
Εξυπηρέτηση πολιτών σε αριθμούς
• 14.738 νέες αναφορές στο Συνήγορο (οι 4.411 από αυτές μέσω διαδικτύου – πρώτη χρονιά πλήρους εφαρμογής της web αναφοράς)
• 9.000 πολίτες επισκέφθηκαν το Γραφείο Υποδοχής Κοινού στην Αθήνα
• 32.300 πολίτες απευθύνθηκαν για συμβουλή στο τηλεφωνικό κέντρο
• 4.000 ηλεκτρονικά μηνύματα πολιτών απαντήθηκαν.