• Αναζήτηση
  • Αυτισμός χωρίς ψέματα

    Συγκρινόμενη με την παράσταση του Λονδίνου που είναι της τάξεως της υπερπαραγωγής, η ελληνική εκδοχή του δημοφιλέστατου θεατρικού έργου «Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα» του Μαρκ Χάντον, δείχνει εντυπωσιακά μινιμαλιστική.

    Συγκρινόμενη με την παράσταση του Λονδίνου που είναι της τάξεως της υπερπαραγωγής, η ελληνική εκδοχή του δημοφιλέστατου θεατρικού έργου «Ποιος σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα» του Μαρκ Χάντον, δείχνει εντυπωσιακά μινιμαλιστική.

    Στη μικρή σκηνή του Αγγέλων Βήμα της Σατωβριάνδου, πίσω από το Εθνικό Θέατρο, δεν θα δούμε ούτε τις κυλιόμενες σκάλες, ούτε το βαγόνι του τρένου, ούτε το πραγματικό σκυλί, ούτε το πραγματικό ποντίκι, ούτε και όλα τα άλλα εφέ που χρησιμοποιήθηκαν στην παράσταση του Λονδίνου.

    Ομως με τα ελάχιστα μέσα και κυρίως το σθένος των ηθοποιών του, ο σκηνοθέτης Τάκης Τζαμαριάς κατάφερε να ξεπεράσει το εμπόδιο των στενών ορίων του χώρου και να φτιάξει μια πλούσια σε συναισθήματα παράσταση που πολύ απλά χαράσσεται στη μνήμη. Σε αυτό, αναπόφευκτα συμβάλλει το ίδιο το θέμα του έργου, η επίδραση που ασκεί ένας αυτιστικός με σύνδρομο Ασπεργκερ (Μάνος Καρατζογιάννης) πάνω στους ανθρώπους που τον περιστοιχίζουν. Τους υποδύονται οι Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους, Πηνελόπη Μαρκοπούλου, Χρήστος Ευθυμίου, Γιάννης Γιαννούλης, Θεοδώρα Μαστρομηνά.
    «Το έργο ανέβηκε σε μια πειραματική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου στο Λονδίνο και επειδή είχε μεγάλη ανταπόκριση μετατέθηκε στο πολύ μεγαλύτερο Απόλλων ,του οποίου μάλιστα η στέγη τα Χριστούγεννα έπεσε» είπε ο σκηνοθέτης το περασμένο Σάββατο σε μια ειδική εκδήλωση για τους ακροατές του ΒΗΜΑ FM μετά την παράσταση (την διοργάνωσε ο δημοσιογράφος Μάκης Προβατάς). «Εμείς όμως δεν πήραμε το μυθιστόρημα αλλά την παράσταση του Λονδίνου μεταγραμμένη, άρα ένα παραστασιολογικό υλικό το οποίο έπρεπε να ανεβεί με μια διαφορετική ματιά» συνέχισε αναφερόμενος στην συνεργασία του με την Μαργαρίτα Δαλαμάγκα – Καλογήρου που έκανε την μερτάφραση.
    Για τον Μάνο Καρατζογιάννη που στην παράσταση δίνει μια συναρπαστική, σωματική ερμηνεία, το ίδιο το κείμενο έχει «από μόνο του έναν λόγο που αν τον αφουγκραστείς σε οδηγεί σε αυτήν την ψυχοσύνθεση του ήρωα.» Φυσικά, ο ηθοποιός συμβουλεύθηκε επιστήμονες όπως οι παιδοψυχίατροι Γιώργος Καραντάνος με χρόνια εμπειρία στον αυτισμό και Ηρακλής Φοβάκης, ο πρόεδρος της Εταιρίας Αυστιστικών Χρήστος Αλεξίου, η Πέρλα Μεσίνα, Πρόεδρος των Ασπεργκερ και η Μαρίνα Ηλιοπούλου πρόεδρο της εταιρίας Ανηλίκων με Ασπεργκερ.
    Τον ηθοποιό βοήθησε επίσης η παρακολούθηση πολλών βίντεο στο Youtube και κάποιες ταινίες. Οχι μόνον ο (προβλέψιμος) «Ανθρωπος της βροχής» του Μπάρι Λέβινσον αλλά και το «Εξαιρετικά δυνατά απίστευτα κοντά» του Στίβεν Ντάλντρεϊ στο οποίο ένα παιδί με σύνδρομο Ασπεργκερ μαθαίνει από τα μηνύματα στον τηλεφωνητή του σπιτιού του ότι ο πατέρας του σκοτώθηκε στους Διδύμους Πύργους την 11η Σεπτεμβρίου 2001. Πολύτιμο βοήθημα για τον Μ. Καρατζογιάννη ήταν επίσης το βιβλίο του Κρίστοφερ Γκίλμπερτ «Οδηγός για το σύνδρομο Ασπεργκερ» αλλά και μια επίσκεψη στο πλανητάριο το οποίο επισκέπτονται μια φορά την εβδομάδα παιδιά με το σύνδρομο Ασπεργκερ.
    «Μιλώντας με τα παιδιά κατάλαβα ότι είναι σαν να είναι εγκλωβισμένα σε έναν ρυθμό διαφορετικό από αυτόν που έχουν · την συχνότητα ενός διαφορετικού μικρόκοσμου» είπε ο ηθοποιός για την επαφή του με τα αυτιστικά παιδιά που συνάντησε. «Συχνά κάνουν πράξεις που εμείς δεν μπορούμε να καταλάβουμε. Εχουν αυτό το απρόβλεπτο που όμως τηρείται με συνέπεια.»

    Ανάμεσα στους θεατές που παρακολούθησαν την συζήτηση ήταν και ο κ. Δρακούλης Γιαννουκάκος, διευθυντής ερευνών στο Εργαστήριο Μοριακής Διαγνωστικής του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ», ο οποίος είπε ότι «τα όρια του αυτισμού δεν είναι πλήρως ξεκαθαρισμένα. Όπως κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός, έτσι και στα παιδιά αυτά υπάρχουν διαβαθμίσεις. Υπάρχουν διαφορές στη νοητική στέρηση, αλλού είναι μικρή, άλλού μεγαλύτερη κ.ο.κ.» Το εντυπωσιακό πάντως είναι ότι όπως είπε ο κ. Γιαννουκάκος «το Ασπεργκερ είναι μια από τις καλύτερες περιπτώσεις αυτισμού.»

    Ο κ. Τζαμαριάς ξεκαθάρισε πάντως ότι η νευροφυσιολογία ορίζει ότι υπάρχει μια βλάβη, ίσως μια διαφορά στον εγκέφαλο των παιδιών αυτών που έχουν μαθηματική σκέψη όπως συμβαίνει με τον Κρίστοφερ. «Επομένως αυτό το απρόβλεπτο είναι απολύτως φυσιολογικό για τα ίδια τα παιδιά.» Και δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι κάθε εποχή ορίζει τα πράγματα με διαφορετικό τρόπο.
    Πέραν όλων των παραπάνω πάντως, το γεγονός ότι η κυρία Χριστίνα Βαρβέρη, ψυχολόγος το επάγγελμα, ένιωσε απέραντη συγκίνηση _ως και βούρκωσε_ παρακολουθώντας την παράσταση, σημαίνει ότι ο στόχος όσων έχουν συμμετάσχει για την δημιουργία της, επιτεύχθηκε. Ισως το μεγαλύτερο προτέρημα της παράστασης να είναι τελικά ότι δεν λέει ψέματα. Οπως ακριβώς συμβαίνει με τον Κρίστοφερ. «Μου αρέσει που δεν λέει ποτέ ψέματα» κατέληξε ο Μάνος Καρατζογιάννης. «Γιατί σήμερα, το πρόβλημά μας είναι ότι ο ιδιωτικός εαυτός μας δεν συνάδει με τον δημόσιο. Ολοι μας, σαν κοινωνία, άλλο λέμε άλλο κάνουμε και άλλο λέμε ότι κάνουμε. Οχι όμως ο Κρίστοφερ.»
    Αγγέλων Βήμα, Σατωβριάνδου 36, τηλ. 210 5242211-13
    Μέρες και ώρες παραστάσεων
    Παρασκευή 20:00, Σαββατο 18:00, Κυριακη 20:30
    Πολιτισμός
    One Channel
    Ο νέος ενημερωτικός τηλεοπτικός σταθμός της Ελλάδας
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk