8+1 ερωτήματα για την πτήση MH370

Την ώρα που συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του Boeing 777 των Μαλαισιανών Αερογραμμών, το αμερικανικό δίκτυο CNN συνοψίζει τα εννέα κρίσιμα ερωτήματα που έχουν ανακύψει κατά τη διάρκεια της έρευνας.

Την ώρα που συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του Boeing 777 των Μαλαισιανών Αερογραμμών, το αμερικανικό δίκτυο CNN συνοψίζει τα εννέα κρίσιμα ερωτήματα που έχουν ανακύψει κατά τη διάρκεια της έρευνας.
1. Σε ποιο σημείο διενεργούνται οι έρευνες αυτή τη στιγμή;

Συνολικά 26 χώρες συμμετέχουν στις έρευνες στη θαλάσσια περιοχή αλλά και στο έδαφος 11 χωρών και σε μια αχανή επιφάνεια δεκάδων εκατομμυρίων τετραγωνικών χιλιομέτρων. Η Αρχή Ναυτικής Ασφαλείας της Αυστραλίας (AMSA) ανακοίνωσε ότι έχει περιορίσει δραστικά τη ζώνη όπου πραγματοποιεί έρευνες για το Μπόινγκ σε μια έκταση 600.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων στον Νότιο Ινδικό Ωκεανό, μια ζώνη τόσο μεγάλη που έχει το μέγεθος της Ισπανίας και της Πορτογαλίας μαζί, ενώ στο βόρειο ημισφαίριο οι έρευνες περιλαμβάνουν ένα τόξο που ξεκινά από τη Μαλαισία και εκτείνεται προς τη Βόρεια Ταϊλάνδη, τη Μιανμάρ, την Κίνα και το Καζακστάν. Αξιωματούχοι των Υπηρεσιών Πολιτικής Αεροπορίας του Πακιστάν λένε ότι δεν γνωρίζουν ακόμη τίποτε για την τύχη του αεροσκάφους αφότου οι έρευνες για την αναζήτηση της πτήσης MH370 επεκτάθηκαν στα δικά τους εδάφη, ενώ στελέχη του υπουργείου Αμυνας της Ινδίας απέρριψαν το ενδεχόμενο ένα αεροπλάνο να πετούσε επί ώρες πάνω από τη χώρα χωρίς να γίνει αντιληπτό από τα ινδικά ραντάρ.
Οι ίδιοι οι πιλότοι. Μετά τη δήλωση του πρωθυπουργού της Μαλαισίας Νατζίμπ Ραζάκ ότι το Μπόινγκ εξετράπη σκόπιμα από την πορεία του, οι αστυνομικές αρχές της Μαλαισίας πραγματοποίησαν έρευνα τόσο στο σπίτι του 53χρονου κυβερνήτη Ζάχαρι Αχμαντ Σαχ όσο και σε αυτό του συγκυβερνήτη του αεροσκάφους, του 27χρονου Φαρίκ Αμπντούλ Χαμίντ. Η αστυνομία εξετάζει πολύ προσεκτικά τον προσομοιωτή πτήσεων που είχε ο Ζάχαρι στο σπίτι του. «Οχι, δεν πιστεύω πως [ο Ζάχαρι] ευθύνεται για το τι συνέβη στο αεροσκάφος. Είναι ένας πολύ καλός επαγγελματίας πιλότος που απολαμβάνει τη ζωή και λατρεύει να πετά» δήλωσε ο φίλος του, Πίτερ Τσονγκ. Οι έρευνες επικεντρώνονται περαιτέρω στο πλήρωμα και στους επιβάτες του αεροσκάφους αφού επιβεβαιώθηκε ότι ανθρώπινο χέρι απενεργοποίησε τα συστήματα επικοινωνιών του Μπόινγκ λίγη ώρα αφότου είχε απογειωθεί από την Κουάλα Λουμπούρ με προορισμό το Πεκίνο. Γι’ αυτό εξετάζεται ενδελεχώς και ο φάκελος ενός ιπτάμενου μηχανικού που ήταν μεταξύ των επιβατών στο αεροσκάφος. Ο 29χρονος μηχανικός, ονόματι Μοχντ Καϊρούλ Αμρί Σελαμάτ, εργάζεται για μια ιδιωτική εταιρεία αεροσκαφών τζετ, με τον πατέρα του να λέει πως «η αστυνομία είναι ελεύθερη να κάνει έλεγχο στο σπίτι και στην οικογένειά μου όποτε το θελήσει. Ο γιος μου δεν έχει απολύτως καμία σχέση με την εξαφάνιση του αεροσκάφους».
3. Τι γνωρίζουµε για κάποιες σηµαντικές στιγµές της πτήσης;

Οπως ανακοίνωσε ο υπουργός Μεταφορών της Μαλαισίας Χισαμουντίν Χουσεΐν, ο συγκυβερνήτης Χαμίντ ήταν εκείνος που διαβεβαίωσε ότι «όλα βαίνουν καλώς» και καληνύχτισε τον πύργο ελέγχου στη 1.19 π.μ. (τοπική ώρα), μόλις δύο λεπτά προτού ο αναμεταδότης του αεροσκάφους απενεργοποιηθεί. Ωστόσο ο υπουργός διευκρίνισε ότι δεν είναι σαφές αν το ACARS έσβησε πριν ή μετά την τελευταία επικοινωνία. «Το τελευταίο σήμα από το συγκεκριμένο σύστημα ήταν στη 1.07 π.μ. Δεν γνωρίζουμε όμως πότε απενεργοποιήθηκε. Κανονικά το επόμενο αυτοματοποιημένο σήμα έπρεπε να σταλεί έπειτα από μισή ώρα αλλά αυτό δεν έγινε ποτέ» δήλωσε συγκεκριμένα ο Χουσεΐν. Σύμφωνα με τα νέα στοιχεία, η τελευταία επικοινωνία ανάμεσα στο αεροσκάφος και στους δορυφόρους σημειώθηκε στις 8.11 τοπική ώρα, σχεδόν επτά ώρες μετά την αλλαγή πορείας του. Αυτό που δεν διευκρινίστηκε είναι αν το σήμα που έλαβαν οι δορυφόροι σημαίνει ότι επτά ώρες μετά το αεροσκάφος είχε ακόμη καύσιμα και πετούσε ή αν βρισκόταν στο έδαφος.
4. Πού βρίσκεται το αεροσκάφος;

Τα σήματα που «έπιασαν» τα ραντάρ και οι δορυφόροι στέλνουν τους ερευνητές σε δύο μεγάλες περιοχές: η μία, το λεγόμενο «βόρειο τόξο», ξεκινά από την Ταϊλάνδη και φτάνει ως τα σύνορα του Καζακστάν και του Τουρκμενιστάν, δηλαδή στην Κασπία Θάλασσα, και η άλλη περιοχή, το λεγόμενο «νότιο τόξο», αρχίζει από την Ινδονησία και φτάνει ως τον Νότιο Ινδικό Ωκεανό. Η Ινδία ερευνούσε δύο περιοχές, μία γύρω από τα νησιά Ανταμάν και Νικομπάρ και μία πιο δυτικά στον κόλπο της Βεγγάλης, ωστόσο πριν από λίγες ώρες ανέστειλε τις έρευνες που διεξήγαγε κατόπιν αιτήσεως της κυβέρνησης της Μαλαισίας, οι Αρχές της οποίας εικάζουν πως το εξαφανισμένο Μπόινγκ άλλαξε πορεία λίγο προτού εξαφανιστεί και κατευθύνθηκε δυτικά κοντά στο νησί Πουλάου Περάκ και τα Στενά της Μάλακα.
5. Ποιος θα µπορούσε να το εκτρέψει ηθεληµένα από την πορεία του;

Το προφίλ των επιβατών διερευνάται προσεκτικά μήπως βρεθεί κάποιος με ιστορικό γνώσης πλοήγησης αεροσκάφους. Οπως λένε οι ερευνητές, όποιος κι αν το εξέτρεψε από την πορεία του, ήξερε πολύ καλά τι έκανε. «Υπάρχουν ακόμη κάποιες χώρες που δεν έχουν ανταποκριθεί στο αίτημά μας να ερευνήσουν τους φακέλους των επιβατών του αεροσκάφους, αλλά ήδη κάποια κράτη έχουν διαλευκάνει το ποιόν αρκετών υπηκόων τους που είναι ανάμεσα στους επιβάτες» τόνισε ο αρχηγός της αστυνομίας της Μαλαισίας, γενικός επιθεωρητής Καλίντ Αμπού Μπακάρ.
6. Γιατί θα έκαναν κάτι τέτοιο;

Η μαλαισιανή αστυνομία ερευνά το παρελθόν των πιλότων, του προσωπικού πτήσης και του προσωπικού εδάφους για να εντοπίσει οποιοδήποτε πιθανό κίνητρο. Αλλά δεν έχουν καταλήξει σε κάποιο συμπέρασμα μέχρι στιγμής. Εκτός του δυστυχήματος, εξετάζονται επίσης τα σενάρια περί τρομοκρατίας, αεροπειρατείας ή αυτοκτονίας.
7. Υπάρχουν ελπίδες να έχουν διασωθεί οι επιβάτες του;

Ο Αζαρουντίν Αμπντούλ Ραχμάν, γενικός διευθυντής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της Μαλαισίας, θεωρεί πως «είναι πιθανό το τελευταίο σήμα του αεροσκάφους που έπιασε ο δορυφόρος να εστάλη από το έδαφος, αρκεί το Μπόινγκ να είχε ακόμη ηλεκτρικό ρεύμα». Στο σενάριο της αεροπειρατείας εναποθέτουν τις ελπίδες τους και οι συγγενείς των επιβατών καθώς είναι η μοναδική ίσως περίπτωση οι επιβάτες να είναι ακόμη ζωντανοί.
8. Υπάρχει πιθανότητα το αεροσκάφος να έχει προσγειωθεί κάπου;

Σύμφωνα με το CNN, το αεροσκάφος ενδέχεται να προσγειώθηκε σε ένα από τα 535 μη κατοικημένα νησάκια του συμπλέγματος Ανταμάν, στα οποία κυριαρχεί η πυκνή βλάστηση. Η θεωρία αυτή βασίζεται στις τελευταίες πληροφορίες που θέλουν κάποιον να οδήγησε εσκεμμένα το αεροσκάφος προς τα νησιά αυτά αλλά και στα στοιχεία που αφορούν τη μετάδοση στίγματος του αεροπλάνου λίγη ώρα από τότε που χάθηκε το σήμα του από το Κέντρο Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, γεγονός που οδηγεί αρκετούς αναλυτές να πιστεύουν ότι συνέχισε να πετάει για αρκετές ώρες προτού πραγματικά εξαφανιστεί. «Αν όντως συμβαίνει αυτό, τότε είναι ακόμη πιο επιτακτική η ανάγκη εύρεσής του καθώς το Μπόινγκ θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως όπλο για την τέλεση μιας εγκληματικής πράξης» τονίζει ο Σον Προυτσνίκι, ειδικός επί της ασφαλείας πτήσεων στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο Στέιτ.
9. Εχει βάση το δηµοσίευµα των «New Straits Times» ότι το αεροσκάφος πετούσε πολύ χαµηλά ώστε να αποφύγει τα ραντάρ;

Είναι παράξενο αλλά όχι και απίθανο. Η εφημερίδα της Μαλαισίας «New Straits Times» σε πρωτοσέλιδό της πριν από λίγα 24ωρα ισχυρίζεται ότι οι ερευνητές εξετάζουν και την πιθανότητα το αεροσκάφος να πετούσε στα 5.000 πόδια ή και πιο χαμηλά προκειμένου να μην ανιχνεύεται από τα ραντάρ. «Η εφημερίδα μίλησε με πηγές που εμπλέκονται στην έρευνα και ρώτησε πώς είναι δυνατόν ένα τέτοιο αεροπλάνο να πετάει τόσο χαμηλά. Οι ερευνητές οφείλουν να εξετάσουν και αυτή την πιθανότητα» λέει η αρχισυντάκτρια των «New Straits Times» Φαράχ Ναζ Καρίμ. Ο διευθύνων σύμβουλος των Malaysia Airlines Αχμάντ Τζιχάρι Γιαχία τόνισε πως «δεν είμαστε ενήμεροι για το συγκεκριμένο ρεπορτάζ και δεν διαρρεύσαμε εμείς την είδηση αυτή, οπότε το ζήτημα χρήζει περαιτέρω έρευνας».


Δημοσιεύτηκε στο Helios Plus στις 18 Μαρτίου 2014

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Δείτε επίσης
Κόσμος
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk