Βαρβιτσιώτης:Δεν συμφέρει κανέναν η αλλαγή του νόμου για τα πληρώματα

Ανοικτός σε διάλογο με την ΠΝΟ και τους ακτοπλόους σχετικά με την επάνδρωση των πλοίων δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης μιλώντας σε ημερίδα παρουσίασης – συζήτησης.

Ανοικτός σε διάλογο με την ΠΝΟ και τους ακτοπλόους σχετικά με την επάνδρωση των πλοίων δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης μιλώντας στην ημερίδα παρουσίασης – συζήτησης με θέμα «Κρίσιμες ώρες για την Ακτοπλοΐα και τις συγκοινωνίες των ελληνικών νησιών: το πρόβλημα και οι πιθανές λύσεις», η οποία συνδιοργανώθηκε από τον Ελληνικό Επιμελητηριακό Σύνδεσμο Μεταφορών και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς.
Όπως είπε ο κ. Βαρβιτσιώτης «με ευθύνη των φορέων και ιδιαίτερα των εφοπλιστών της ακτοπλοΐας αλλά και του Ναυτικού Επιμελητηρίου, και το λέω υπεύθυνα, διότι αυτοί υπέγραψαν τις ανάλογες προτάσεις, τις δημόσια κατατεθειμένες και έχει ανοίξει ένα πάρα πολύ σοβαρό θέμα σε ό,τι αφορά τα θέματα επάνδρωσης των πλοίων της ακτοπλοΐας. Για το οποίο θα σας πω ότι και από τους δύο φορείς δεν έχει εκτιμηθεί σωστά. Ζητούν την εφαρμογή των κανόνων της συνθήκης STCW στην ακτοπλοΐα και με ορισμένα «τσιτάτα», τα οποία τα έχουμε ακούσει πολλές φορές, όπως: «το πώς μπορώ να έχω τόσους θαλαμηπόλους, όταν πολλές φορές το καράβι μου πηγαίνει με περισσότερους θαλαμηπόλους απ’ ό,τι επιβάτες. Γιατί χρειάζεται να έχω μάγειρες πάνω στο καράβι;».
Ο υπουργός Ναυτιλίας πρόσθεσε ότι ζήτησε από τις αρμόδιες υπηρεσίες «οι οποίες αν εφαρμοστεί η συνθήκη θα είναι αποκλειστικά αρμόδιες για το σχέδιο επάνδρωσης των πλοίων της ακτοπλοΐας, να μου βγάλουν ποιες θα ήταν οι διαφορές στις συνθέσεις σε πάρα πολλά ακτοπλοϊκά δρομολόγια στη χώρα. Το ξέρετε ότι στις περισσότερες περιπτώσεις θα χρειαζόταν περισσότερο προσωπικό και μάλιστα αξιωματικοί μηχανής και καταστρώματος, που είναι πολύ πιο ακριβοί απ’ ό,τι οι καμαρότοι;»

Και συμπλήρωσε: «Είμαι διατεθειμένος να ανοίξω αυτό τον διάλογο και με την ΠΝΟ και με τους εφοπλιστές και να αποδείξω ότι σήμερα ο τρόπος που λειτουργεί η ακτοπλοΐα με το προεδρικό διάταγμα εν ισχύι είναι πολύ πιο επωφελής προς όλους και λιγότερο γραφειοκρατικός».

Επεσήμανε ακόμη πως πέρυσι ενέκρινε 890 αλλαγές δρομολογίων στη διάρκεια της χρονιάς, από την ώρα που ανέλαβε υπουργός και αυτό σήμαινε ότι αυτοδικαίως θα έπρεπε να είχαν αλλάξει 890 φορές οι συνθέσεις.
«Μία έκτακτη προσέγγιση στο Αιγαίο πολλές φορές μπορεί να απαιτήσει έξτρα πλοία. Να απαιτήσει πολύ περισσότερο ναυτικό προσωπικό απ’ ό,τι απαιτείται σήμερα. Για αυτό το θέτω δημόσια διότι ξέρετε είναι πολύ ωραίο να καλλιεργούμε μύθους, να καλλιεργούμε προσδοκίες, όταν στην πραγματικότητα δεν έχουμε καθίσει να βγάλουμε χαρτί και μολύβι ποια είναι τα πραγματικά νούμερα και ποιες οι πραγματικές συνθήκες» σημείωσε.
Τόνισε ότι η τρόικα προτείνει στις συζητήσεις να έχουμε μια χαμηλού κόστους ακτοπλοΐα -όπως συμβαίνει στις αεροπορικές εταιρείες- και μια ακριβή υψηλών υπηρεσιών. «Δεν είμαι σε καμία περίπτωση διατεθειμένος να πάμε πίσω. Μέχρι σήμερα έχουμε αντισταθεί απέναντι σ’ αυτή την πίεση της τρόικας. Γι» αυτό είχα και την αγωνία να γυρίσω από το ταξίδι μου στη Μάνη ώστε να σας μεταφέρω αυτές τις συζητήσεις που γίνονται αυτό το τελευταίο διάστημα».
Επιπλέον στην ομιλία του ο κ. Βαρβιτσιώτης παραδέχθηκε πως «η ακτοπλοΐα, η οποία εξυπηρετεί 1,6 εκατομμύρια νησιωτών, επιδοτείται με πολύ μικρότερα ποσά απ’ ό,τι επιδοτούνται όλες οι άλλες μορφές συγκοινωνίας στη χώρα. Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, στις οποίες δεν μπορείς να φτιάξεις μεγάλες υποδομές, γιατί χρειάζεται κάθε μήνα να πληρώνεις το καράβι που πηγαίνει, το οποίο έχει «running expenses», έχει πετρέλαιο, έχει πληρώματα, έχει «λιμανιάτικα», τα οποία πρέπει να συνεισφέρεις και δεν χωρούν μεγάλες επιδοτήσεις, δυστυχώς, επιδοτούνται σήμερα το 2014, με τα μισά περίπου χρήματα που επιδοτούνταν το 2008 ή το 2009. Τότε οι επιδοτήσεις άγγιζαν τα 130 εκατομμύρια στην ακτοπλοΐα, σήμερα μετά βίας ξεπερνούν τα 70. Παρ’ όλα αυτά στόχος μας, προσπάθειά μας είναι να μη μειωθεί το δίκτυο των ακτοπλοϊκών συνδέσεων στη χώρα».

Μίλησε για τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, ωστόσο ανέφερε πως «σαν υπουργείο δεν πρόκειται να συνεχίσουμε να είμαστε ανεκτικοί σε οποιαδήποτε εταιρία οφείλει προς τα πληρώματα της. Θεωρώ πως κανένας δεν πρέπει να δουλεύει για την «πλάκα». Θεωρώ ότι πρέπει οι απολαβές των εργαζομένων να δίνονται έγκαιρα και να καταβάλλονται πλήρως. Δεν μπορούμε να δεχτούμε ούτε «εργασιακούς μεσαίωνες» ούτε εργασία προς χάριν τρίτων. Είναι πάνω απ’ όλα ανθρώπινη και κοινωνική υποχρέωση».

Πρόσθεσε πως πάρα πολλά από τα πλοία που εκτελούν δρομολόγια δεν είναι τα οικονομικότερα και τα καταλληλότερα για την αντιμετώπιση των αναγκών και γι’ αυτό σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο των ακτοπλόων εξετάζουν «τη χρήση του LNG που είναι φθηνότερο, ιδιαίτερα για κάποια δρομολόγια, να βρούμε χρήματα, επιδοτήσεις μέσα από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ, που ολοκληρώνεται μέχρι τα τέλη του 2015. Διότι, πρέπει να σημειώσω ότι αντίστοιχα προγράμματα ισχύουν στις Βόρειες θάλασσες και η αντικατάσταση του καυσίμου επιδοτείται και οι μετασκευές επιδοτούνται κατά 50%».
H απάντηση των ακτοπλόων

Σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) σημειώνεται ότι «έχει επανειλημμένως τονίσει την ανάγκη προσαρμογής της νομοθεσίας περί επάνδρωσης των πλοίων στις σύγχρονες συνθήκες λειτουργίας του πλοίου και στα διεθνή δεδομένα. Ουδέποτε έχουμε αμφισβητήσει την εφαρμογή διεθνών συνθηκών συμπεριλαμβανομένης και της STCW, που αποτελούν νομοθετική επιταγή και την οποία τιμούμε και σεβόμαστε και εφαρμόζουμε πιστά».

Σημειώνει επίσης πως «δυστυχώς, φαίνεται ότι έχει δημιουργηθεί σύγχυση στις υπηρεσίες του ΥΝΑ σχετικά με τα αιτήματά μας σε ό,τι αφορά τον αριθμό μελών του πληρώματος ακτοπλοϊκών πλοίων. Διευκρινίζουμε επομένως για πολλοστή φορά ότι ο αριθμός αυτός πρέπει να ρυθμίζεται και να βασίζεται στην κάλυψη των αναγκών για την ασφάλεια και διάσωση των επιβατών και του πλοίου, με λίγα λόγια να ισχύει ό,τι ακριβώς ισχύει και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και ό,τι ισχύει πλέον και στη χώρα μας για τα πλοία διεθνών πλόων. Πέραν τούτου οι εταιρείες πρέπει να έχουν την ελευθερία καθορισμού των μελών του πληρώματος με γνώμονα το επίπεδο των υπηρεσιών που κάθε μία από αυτές επιθυμεί να προσφέρει».

Και αναφέρει ότι «το σημερινό απαρχαιωμένο καθεστώς δεν βοηθάει, αντίθετα ενισχύει την ανεργία, αφού υπάρχουν πλοία τα οποία διακόπτουν τις δραστηριότητές τους ή αναγκάζονται να μειώσουν τα δρομολόγιά τους αδυνατώντας να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους, με αποτέλεσμα μεγάλος αριθμός ναυτικών να μην απασχολούνται».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk