Η χαμένη πτήση: Καμιά φορά τα συντρίμμια δεν βρίσκονται ποτέ

Καμιά φορά τα συντρίμμια από την πτώση ενός αεροπλάνου δεν εντοπίζονται ποτέ. Αυτό υποστηρίζει στο CNN η Σίλβια Αντκοκ, ειδική στην ασφάλεια πτήσεων. Και φέρνει το παράδειγμα του αεροπλάνου της Pan Alaska Airways που απογειώθηκε το 1972 με ένα πιλότο και τρεις επιβάτες από το Ανκορατζ για το Τζούνο στην Αλάσκα.

Καμιά φορά τα συντρίμμια από την πτώση ενός αεροπλάνου δεν εντοπίζονται ποτέ. Αυτό υποστηρίζει στο CNN η Σίλβια Αντκοκ, ειδική στην ασφάλεια πτήσεων. Και φέρνει το παράδειγμα του αεροπλάνου της Pan Alaska Airways που απογειώθηκε το 1972 με ένα πιλότο και τρεις επιβάτες από το Ανκορατζ για το Τζούνο στην Αλάσκα.
Παρά τις άσχημες καιρικές συνθήκες, ο πιλότος απογείωσε το Cessna με στόχο να φθάσει στον προορισμό του πετώντας με το μάτι (και όχι με όργανα). Το αεροπλάνο δεν έφθασε ποτέ στο Τζούνο. Ανάμεσα στους επιβάτες ήταν δύο μέλη του Κογκρέσου, ο Χέιλ Μπογκς από τη Λουιζιάνα και ο Νίκολας Μπέγκιτς από την Αλάσκα.
Οι έρευνες για το εντοπισμό του Cessna ήταν εκτεταμένες – καλύπτοντας 523.000 τετρ. χλμ. γης και θάλασσας με 3.600 ώρες πτήσης – αλλά ύστερα από 39 ημέρες σταμάτησαν. Εκθεση της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας των Μεταφορών (NTSB) κατέληξε ότι τα αίτια του δυστυχήματος ίσως να μη βρεθούν ποτέ.
Στην περίπτωση της πτήσης 370 της Malaysia Airlines απέβησαν άκαρπες οι έρευνες στην περιοχή που υπέδειξε κινεζικός δορυφόρος ως πιθανό σημείο πτώσης. Συνήθως όταν ένα αεροπλάνο συντρίβεται σε απομονωμένη περιοχή, από τα πιο κρίσιμα εργαλεία των ερευνητών είναι το ραντάρ. Αλλωστε, όπως λένε οι ειδικοί, δύο είναι οι τρόποι για να εντοπιστεί ένα αεροπλάνο: το ραντάρ και η επικοινωνία με τον πιλότο.
Το ραντάρ έχει δύο μορφές. Το πρωτεύον ραντάρ απλώς αντανακλά ένα αντικείμενο χωρίς όμως να δίνει άλλες πληροφορίες για αυτό. Ετσι «πιάνει» αδιακρίτως σμήνη πουλιών αλλά και τα συντρίμμια που μπορεί να πέσουν βροχή από μια έκρηξη εν πτήση, τα οποία εμφανίζονται ξαφνικά σαν πολλά αντικείμενα ενώ προηγουμένως το αεροπλάνο εμφανιζόταν σαν ένα.
Το δευτερεύον ραντάρ, από την άλλη πλευρά, βασίζεται στον αναμεταδότη (transponder) του αεροπλάνου ο οποίος εκπέμπει ένα σήμα προς τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας που προσδιορίζει τον αριθμό της πτήσης και το υψόμετρο. Το δευτερεύον ραντάρ δεν εντοπίσει απλώς ένα αντικείμενο αλλά δίνει πολύτιμες πληροφορίες γι’ αυτό.
Ο αναμεταδότης της πτήσης 370 σταμάτησε να λειτουργεί 45 λεπτά μετά την απογείωση από την Κουάλα Λουμπούρ. Αρχικά οι έρευνες επικεντρώθηκαν στη διαδρομή του αεροπλάνου, υποθέτοντας ότι συνέχισε προς Πεκίνο. Αλλά πληροφορίες από στρατιωτικά ραντάρ έδειξαν ότι ένα άγνωστο αντικείμενο, που θα μπορούσε να ήταν η πτήση 370, έστριψε δυτικά προς τα Στενά της Μαλάκα και ακόμη παραπέρα.
Τα στρατιωτικά ραντάρ καλύπτουν περιοχές που δεν καλύπτονται από την πολιτική αεροπορία. Αλλά χωρίς να λειτουργεί ο αναμεταδότης, το αντικείμενο που εντόπισε το στρατιωτικό ραντάρ παραμένει άγνωστο, χωρίς άλλες πληροφορίες. Επίσης είναι πιθανό ένα αεροπλάνο να πετάξει κάτω από τα ραντάρ καθώς αυτά δεν καλύπτουν τον χώρο χαμηλά. Σε αυτή την περίπτωση, δεν θα εντοπιζόταν ούτε σε περιοχές που καλύπτονται από ραντάρ.
Εκτός από την πτήση του 1972 στην Αλάσκα, υπάρχουν και άλλα αεροπλάνα που αγνοούνται. Το 1962 ένα Flying Tiger Line Lockheed Constellation, που λειτουργούσε ως στρατιωτικό μεταγωγικό, εξαφανίστηκε στον Ειρηνικό μετά την απογείωσή του από το Γκουάμ. Στην έρευνα για τον εντοπισμό του συμμετείχαν 48 αεροσκάφη αλλά ούτε ίχνος.
Στην περίπτωση της πτήσης 370, η περιοχή των ερευνών όλο και επεκτείνεται αντί να περιορίζεται – μειώνοντας τις πιθανότητες εντοπισμού – και την Τετάρτη είχε φθάσει τα 27.000 τετρ. ναυτικά μίλια (92.700 τετρ. χλμ). Την Πέμπτη επεκτάθηκε κι άλλο, προς τον Ινδικό Ωκεανό.
Υστερα από το δυστύχημα στην Αλάσκα, οι ΗΠΑ υποχρέωσαν τα εμπορικά αεροπλάνα να φέρουν έναν πομπό εντοπισμού έκτακτης ανάγκης (ELT). Ο ELT ενεργοποιείται σε περίπτωση συντριβής του αεροσκάφους και εκπέμπει ένα σήμα σε μια συχνότητα έκτακτης ανάγκης.
Οι διεθνείς κανονισμοί απαιτούν σήμερα απ’ όλα τα αεροπλάνα να φέρουν ELT. Δεν είναι σαφές αν η πτήση 370 είχε ELT, αλλά ακόμη και αν είχε, δεν έχει εντοπιστεί – ίσως το αεροπλάνο να βρίσκεται σε τόσο απομονωμένο σημείο που το σήμα να είναι εκτός εμβέλειας ή να μη λειτούργησε καλά.
Το Boeing 777 έχει ύψος 18 μέτρα, μήκος 60 μέτρα και ζυγίζει 226 τόνους. Αλλά η αναζήτησή του σε μια τόσο μεγάλη περιοχή είναι σαν να αναζητάς ψύλλο στ’ άχυρα.

Δημοσιεύτηκε στο Helios Plus στις 14 Μαρτίου 2014

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κόσμος
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk