Απαιτείται εξειδίκευση

Οι ασάφειες που εντοπίζονται στον νέο νόμο-πλαίσιο για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων αλλά, κυρίως, η απουσία σύνδεσης του νέου με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο εγείρουν σοβαρές επιφυλάξεις και διαφωνίες σχετικά με το τελικό αποτέλεσμα που θα επιτευχθεί.

Απαιτείται εξειδίκευση | tovima.gr
Οι ασάφειες που εντοπίζονται στον νέο νόμο-πλαίσιο για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων αλλά, κυρίως, η απουσία σύνδεσης του νέου με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο εγείρουν σοβαρές επιφυλάξεις και διαφωνίες σχετικά με το τελικό αποτέλεσμα που θα επιτευχθεί. Η ριζική αντικατάσταση ενός πολύπλοκου, δαιδαλώδους, πολύνομου θεσμικού και διοικητικού καθεστώτος, από ένα εκ του μηδενός προερχόμενο θεσμικό πλαίσιο, συνιστά άσκηση θεωρητικά και πρακτικά, ίσως, άλυτη. Η άμεση και επακριβής συσχέτιση του νέου προτεινόμενου θεσμικού πλαισίου με το υφιστάμενο είναι η άσκηση που πρέπει υποχρεωτικά να λυθεί, γιατί μπορεί να αποδειχθεί όχι μόνο η αποτελεσματικότερη αλλά και η μοναδική εφαρμοστέα λύση. Θα είναι απίστευτα επίπονη μια προσπάθεια ανατροπής όλων των υφιστάμενων νόμων, καθώς σήμερα υπάρχουν θεσμοί, όργανα, διοικητικές διαδικασίες, για εκατοντάδες περιπτώσεις και θέματα, που διασυνδέονται οριζόντια και αλληλοεπηρεάζουν την εξέλιξη των διαδικασιών και τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Η επιχειρηματικότητα αυτή τη στιγμή για να ξεφύγει από τα δίχτυα της γραφειοκρατίας δεν χρειάζεται μόνο έναν νόμο-πλαίσιο. Χρειάζεται ταυτόχρονα και πλήρη εξειδίκευση του τρόπου υλοποίησης – βήμα βήμα – για το πώς θα εφαρμοστεί στην πράξη η απλοποίηση ίδρυσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων.
Στο πλαίσιο αυτό, η Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων Ελλάδας διατυπώνει την κατ’ αρχήν σύμφωνη γνώμη της για τη στρατηγική στόχευση του νέου νομοθετήματος, ωστόσο εκφράζει την ανησυχία της για την πρακτική εφαρμογή του. Πάγια θέση της επιμελητηριακής κοινότητας αποτελεί η εξάλειψη της γραφειοκρατίας και η απαλλαγή των επιχειρήσεων από ένα πολυδαίδαλο, ασταθές, ασαφές, διαρκώς μεταβαλλόμενο και συχνά με σκιές διαφθοράς υφιστάμενο αδειοδοτικό περιβάλλον.
Με τις ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου που δόθηκε στη δημοσιότητα, όμως, εάν δεν υπάρξουν πρόσθετες παρεμβάσεις, το πρόβλημα της γραφειοκρατίας στην αδειοδότηση των επιχειρήσεων δεν πρόκειται να επιλυθεί. Τις απόψεις αυτές ανέλυσαν διεξοδικά οι εκπρόσωποι της Κεντρικής Ενωσης Επιμελητηρίων που συμμετείχαν στη θεσμική διαδικασία της κατάρτισης του νομοσχεδίου, εκφράζοντας τη βαθιά ανησυχία για τις αβεβαιότητες που τεκμαίρονται από τις διατάξεις του και οφείλονται στα γενικά χαρακτηριστικά και επιδιώξεις του. Το μεγαλύτερο πρακτικό εμπόδιο για την υλοποίηση του συγκεκριμένου νομοθετήματος είναι η έλλειψη ρητής σύνδεσης των διατάξεων του νομοσχεδίου με τις υφιστάμενες δομές και πλαίσια, στην κατεύθυνση της καλώς επιδιωκόμενης μεταρρύθμισης.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΚΕΕ διαπιστώνει σημαντικές ασάφειες και παραλείψεις που αν δεν επιλυθούν, θα παρεμποδίσουν την εφαρμογή της «ατελούς» προς το παρόν θεσμικής τομής.
Συγκεκριμένα:
  • δεν προβλέπεται αντικειμενικοποίηση και ποσοτικοποίηση των κριτηρίων αξιολόγησης και των διαδικασιών αδειοδότησης και ελέγχου των επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως της βαθμίδας υπαγωγής τους στη νέα κλίμακα που θεσμοθετείται.
  • Απουσιάζει η ρητή περιγραφή και θεσμοθέτηση των αναγκαίων Τεχνικών Προδιαγραφών και Προτύπων αδειοδότησης και ελέγχου, ανά κατηγορία δραστηριότητας.
  • Δεν εξασφαλίζονται και δεν οριοθετούνται οι διαδικασίες και οι αρμοδιότητες των Φορέων Πιστοποίησης, με κατεύθυνση την όσο το δυνατόν πιο ενεργή θεσμική ανάμειξη όλων των Φορέων της Οικονομίας, που θα συμμετέχουν στις διεργασίες αδειοδότησης και ελέγχου κάτω από συνθήκες αναμφισβήτητης αμεροληψίας και επιστημονικής αντικειμενικότητας.
  • Δεν υπάρχει αναφορά για τις αναγκαίες θεσμικές και διοικητικές αλλαγές στους Δημόσιους και τους Αυτοδιοικητικούς Φορείς, με σκοπό την ανακατάταξη των υπηρεσιών συνδρομής και αδειοδότησης, στην κατεύθυνση της θεσμοθέτησης του θεσμού της «πολυάδειας», για όλες τις επιχειρηματικές προτάσεις ανάπτυξης.
  • Κρίνονται απαραίτητα ο επανασχεδιασμός και η ολοκλήρωση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου (Ν. 3982/2011) για τα Επιχειρηματικά Πάρκα, σύμφωνα με τις αναλυτικές νομοτεχνικές προτάσεις που υπέβαλε η ΚΕΕ, με σκοπό την υπαγωγή των Οργανωμένων Υποδοχέων Επιχειρηματικότητας, ανεξαρτήτως δραστηριότητας, σε ενιαίο πλαίσιο αδειοδότησης, ίδρυσης και λειτουργίας, με σκοπό την ανάπτυξή τους, υπό το πρίσμα ανταποδοτικών και βιώσιμων επενδύσεων που υλοποιούνται και από φορείς της Ιδιωτικής Οικονομίας.
  • Επιβάλλεται η ριζική ανατροπή της παραδοσιακής θεώρησης για τον προσδιορισμό των Χρήσεων Γης για επαγγελματικές υποδομές, που αναπαράγει για δεκαετίες την εκτός σχεδίου δόμηση και καθιστά οριακά νόμιμη τη χωροθέτηση των επιχειρήσεων, σε καθεστώς αβεβαιότητας και υποκειμενισμού που δημιουργεί προϋποθέσεις διαφθοράς και πελατειακής διαχείρισης.
Στο πλαίσιο των παραπάνω εξειδικευμένων παρατηρήσεων και προκειμένου ο δημόσιος διάλογος που διεξάγεται να περιβληθεί με την αναγκαία αμοιβαιότητα και αξιοπιστία, η ΚΕΕ απαιτεί να ολοκληρωθεί επειγόντως η διαδικασία και να τεθεί αμέσως σε εφαρμογή το ήδη υπάρχον Προεδρικό Διάταγμα που καθιστά τα Επιμελητήρια Αδειοδοτούσες Αρχές.
Επιπρόσθετα, η ΚΕΕ θα συνεχίσει να υποστηρίζει κάθε δημιουργική κυβερνητική προσπάθεια, προκειμένου να διατυπωθούν οι αναγκαίες θεσμικές προβλέψεις που θα εξασφαλίζουν τη συσχέτιση των διατάξεων του νομοσχεδίου με το υφιστάμενο δίκαιο και τους θεσμούς του. Είναι αδήριτη ανάγκη να εκλείψουν άμεσα οι ασάφειες του νομοσχεδίου, αφενός για να ολοκληρωθεί με τον σωστό τρόπο αυτή η μεταρρυθμιστική προσπάθεια και αφετέρου για να μη μετασχηματιστεί, για άλλη μια φορά, η επιχειρηματικότητα σε βορά κάθε επιτήδειου, χάριν της «αοριστίας» του νομοθετήματος, ανεξαρτήτως προθέσεων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk