Μεικτές τάσεις κυριαρχούν στη ναυτιλιακή αγορά

Επειτα από μια έντονη αύξηση στα ναύλα των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου που κατεγράφη τον Ιανουάριο, τον Φεβρουάριο ακολούθησε μια μείωση στα αρχικά τους επίπεδα με τάση περαιτέρω υποχώρησης.

Επειτα από μια έντονη αύξηση στα ναύλα των δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου που κατεγράφη τον Ιανουάριο, τον Φεβρουάριο ακολούθησε μια μείωση στα αρχικά τους επίπεδα με τάση περαιτέρω υποχώρησης. Σύμφωνα με ανάλυση της εταιρείας ΕΥ, η εξέλιξη αυτή αποδίδεται στη σημαντική αύξηση στην παραγωγική δυναμικότητα των διυλιστηρίων στην περιοχή του Κόλπου του Μεξικού, η οποία μετατόπισε το βάρος από τη μεταφορά ακατέργαστου σε κατεργασμένο πετρέλαιο, γεγονός που αύξησε τη ζήτηση στις γραμμές από τον Κόλπο του Μεξικού προς τη Νότια Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία.
Οσον αφορά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σημειώνεται ότι η αγορά εξακολουθεί να εμφανίζει υψηλό ρυθμό ανανέωσης στα πλοία της κατηγορίας αυτής (με έμφαση στα μεγαλύτερα πλοία) με παραδόσεις περίπου 1,6 εκατ. TEU αλλά και προγραμματισμένες διαλύσεις 0,5 εκατ. TEU, καθώς και προβλεπόμενες αναβολές 0,2 εκατ. TEU.
Αποσύρσεις
Σύμφωνα με την Alphaliner, «η πρόσφατη έξοδος των ανεπιθύμητων πλοίων τύπου Panamax» θα συνεχισθεί καθώς η Cosco, η Maersk και η Hanjin Shipping προγραμματίζουν να αποσύρουν 35 εφέτος.
Ιδιαίτερα στον κλάδο των εμπορευματοκιβωτίων η ιστορική σχέση μεταξύ των πλοιοκτητών και των μεταφορέων βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο. Οι μεταφορείς είτε δημιουργούν συμμαχίες είτε προχωρούν σε συγχωνεύσεις. Οι πλοιοκτήτες, από την πλευρά τους, εξακολουθούν να δυσκολεύονται στην ανεύρεση κατάλληλων σχημάτων και μοντέλων συγχωνεύσεων, με αποτέλεσμα η διαπραγματευτική δύναμη να μετατοπίζεται προς την πλευρά των μεταφορέων.
Το δίκτυο Ρ3 σχεδιάζει μια συμφωνία καταμερισμού πλοίων χωρίς στοιχεία κοινής τιμολογιακής πολιτικής με σκοπό να κερδίσει συγκριτικό πλεονέκτημα ως προς το μερίδιο αγοράς, καθώς και βελτίωση της αποτελεσματικότητας στη διαχείριση του στόλου. Η δομή της αγοράς στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων ευνοεί περαιτέρω κινήσεις καθώς, όπως αναφέρει και η Lloyd’s List, με βάση ανάλυση της Clarkson, παρουσιάζει σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ μεταφορέων και πλοιοκτητών: οι δέκα μεγαλύτεροι μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων διαχειρίζονται περίπου το 58% της συνολικής χωρητικότητας, ενώ ο βαθμός συγκέντρωσης στην αγορά ναυλωμένων πλοίων είναι πολύ χαμηλότερος, με τους 10 κορυφαίους πλοιοκτήτες να ελέγχουν μόνο το 21% του συνολικού στόλου. Ωστόσο οι διαμορφούμενες ναυτιλιακές συμμαχίες εξακολουθούν να υπόκεινται στον έλεγχο των εποπτικών αρχών.
Παραγγελίες


Επιπλέον, σύμφωνα πάντα με την ΕΥ, οι μεταφορείς εισέρχονται στην αγορά των πλοιοκτητών παραγγέλλοντας μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξάνοντας έτσι τον ανταγωνισμό μεταξύ των πλοιοκτητών.
Και όλα αυτά σε μια αγορά που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προβλήματα χρηματοδότησης! Ενδεικτικά, αναφέρεται στην έκθεση της ΕΥ, η Commerzbank ανακοίνωσε ότι σημειώνει σημαντική πρόοδο στην πώληση του ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου της (αξίας 27 δισ. το 2012) και έχει θέσει ως στόχο το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιό της να μην υπερβαίνει τα 10 δισ. ευρώ το 2016. Παρά τις αναφορές σε μελλοντική ανάκαμψη της ναυτιλιακής αγοράς και την προοπτική η ανάπτυξη να παραμείνει υψηλότερη από την αύξηση του ΑΕΠ, ο κ. Otto, επικεφαλής του ναυτιλιακού τμήματος της Commerzbank, επιβεβαιώνει την απόφαση της τράπεζας να περιορίσει το χαρτοφυλάκιό της σε μηδενικά επίπεδα. Ωστόσο δεν είναι σε θέση να δηλώσει μια καταληκτική ημερομηνία.
* Η ΕΥ κατέχει ηγετική θέση παγκοσμίως στον χώρο των ελεγκτικών, φορολογικών, χρηματοοικονομικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk