Βελτιώσεις στον φόρο υπεραξίας

Στην οριστική λύση του προβλήματος εφαρμογής του φόρου υπεραξίας προχωρεί εντός της εβδομάδας το υπουργείο Οικονομικών καταθέτοντας το σχετικό νομοσχέδιο αδιαφορώντας για τις ενστάσεις της τρόικας,

Στην οριστική λύση του προβλήματος εφαρμογής του φόρου υπεραξίας προχωρεί εντός της εβδομάδας το υπουργείο Οικονομικών καταθέτοντας το σχετικό νομοσχέδιο αδιαφορώντας για τις ενστάσεις της τρόικας, καθώς θέλει να δώσει λύση στην εκρηκτική κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στον χώρο της κτηματαγοράς και στα έσοδα του κράτους.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος της Κυριακής», το υπουργείο Οικονομικών έχει καταλήξει στις εξής αλλαγές και πρόκειται να τις συμπεριλάβει σε νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα. Πρώτον, δεν θα επιβάλλεται φόρος υπεραξίας για όσα ακίνητα αποκτήθηκαν πριν από το 1994. Δεύτερον, εισάγονται συντελεστές αποπληθωρισμού (Δείκτης Τιμών Καταναλωτή) που αντικαθιστούν τους συντελεστές απομείωσης. Τρίτον, θα υπολογίζεται πλασματικά η άγνωστη τιμή κτήσης με μαθηματικό τύπο που θα βασίζεται στον πληθωρισμό.
Διαφωνεί η τρόικα


Η τρόικα όμως διαφωνεί με τις περισσότερες αλλαγές καθώς δεν θέλει να υπάρχει καμία εξαίρεση στον φόρο υπεραξίας αλλά να επιβαρύνονται με τον συγκεκριμένο φόρο όλα τα ακίνητα ανεξαρτήτως του πότε αποκτήθηκαν.
Το όλο σχέδιο με τις βελτιώσεις στον φόρο υπεραξίας έχουν αναλάβει ο υπουργός Οικονομικών κ. Ι. Στουρνάρας και ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Γ. Μαυραγάνης.
Ειδικότερα οι αλλαγές που σχεδιάζει το υπουργείο Οικονομικών για τον φόρο υπεραξίας είναι οι εξής:
– Οσοι έχουν αποκτήσει την κυριότητα του ακινήτου πριν από το 1994 (στο τραπέζι των συζητήσεων είχε πέσει η πρόταση η χρονολογία να πάει ακόμη πιο πίσω, π.χ. το 1990) δεν θα επιβαρύνονται με φόρο υπεραξίας.
– Για τον υπολογισμό της υπεραξίας καθοριστικό ρόλο θα έχουν οι συντελεστές αποπληθωρισμού – Δείκτες Τιμών Καταναλωτή (ΔΚΤ) – που πρόκειται να ισχύσουν με τον νέο νόμο και να καταργηθούν ταυτοχρόνως οι συντελεστές απομείωσης όπως αυτοί έχουν θεσπιστεί. Με τον τρόπο αυτόν είναι δικαιότερη η επιβολή του φόρου καθώς φορολογούνται τα πραγματικά κέρδη αποπληθωρισμένα και όχι οι ονομαστικές αξίες.
Βεβαίως παραμένει το αγκάθι να θεωρείται ότι ο πωλητής έχει εισπράξει τουλάχιστον την αντικειμενική αξία του ακινήτου, πράγμα που στις περισσότερες περιπτώσεις δεν ισχύει. Για παράδειγμα, ακίνητο στον Αγιο Νικόλαο στην Αθήνα εμβαδού 46 τ.μ., με αντικειμενική αξία 38.000 ευρώ, πουλήθηκε προς 17.000 ευρώ. Αρα σε κάθε περίπτωση, ακόμη και με την εφαρμογή των συντελεστών αποπληθωρισμού, η αδικία της πρόσθετης φορολογίας παραμένει αφού ο πωλητής φορολογείται επί ανύπαρκτων κερδών.
Πρόταση για κατάργηση


Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, δεν προκρίθηκε τελικώς η πρόταση για κατάργηση του φόρου υπεραξίας και επιβολή τέλους συναλλαγής διότι αυτό θα οδηγούσε σε μετακύλιση του φόρου στον αγοραστή και ο σκοπός της μείωσης του φόρου μεταβίβασης που έχει θεσμοθετήσει το υπουργείο Οικονομικών δεν θα έχει το ευεργετικό αποτέλεσμα της τόνωσης της κτηματαγοράς και των επενδύσεων. Ο αναπτυξιακός χαρακτήρας της μείωσης του φόρου μεταβίβασης θα είχε αυτοκαταργηθεί από την επιβολή τέλους συναλλαγής το οποίο θα μετακυλιόταν στους αγοραστές. Επίσης εγκυμονεί ο κίνδυνος να φορολογηθεί ένα ακίνητο το οποίο πωλείται με ζημιά. Για παράδειγμα, ακίνητο με αρχική αντικειμενική αξία 200.000 ευρώ και τιμή πώλησης 150.000 ευρώ, εφόσον είχε προκριθεί το τέλος συναλλαγής (π.χ., με συντελεστή 3%), θα επιβαρυνόταν με 4.500 ευρώ.
Στην πραγματικότητα, όμως, το πρόβλημα παραμένει καθώς οι πωλητές φορολογούνται τις περισσότερες φορές για κέρδη που ουδέποτε εισέπραξαν ούτε πρόκειται να εισπράξουν κάτω από αυτές τις συνθήκες της αγοράς, καθώς η Εφορία συνεχίζει να θεωρεί τιμή πώλησης την αντικειμενική αξία, ενώ στην πραγματικότητα οι αγοραπωλησίες πραγματοποιούνται σε τιμές μικρότερες της αντικειμενικής.
Στα όρια της καταστροφής


Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση κατόρθωσε με την επιβολή του φόρου υπεραξίας σε όλα τα ακίνητα από 1ης Ιανουαρίου 2014 να παγώσει η κτηματαγορά, να μειωθούν τα έσοδα του κράτους σε μια κρίσιμη εποχή, να βρίσκονται στα όρια της καταστροφής αρκετές επαγγελματικές τάξεις (μεσίτες, συμβολαιογράφοι κτλ.) και να δημιουργηθεί κοινωνικό πρόβλημα σε άτομα που έπρεπε πάση θυσία να πωλήσουν το ακίνητό τους (π.χ., λόγοι υγείας, αποπληρωμή χρεών προς το Δημόσιο, κληρονομικά ζητήματα κτλ.). Οι ίδιοι τονίζουν ότι ως σήμερα δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί ποιο θα είναι το τελικό σχέδιο και το πότε αυτό θα εφαρμοστεί.
Οπως αναφέρει στο «Βήμα της Κυριακής» ο κ. Γ. Βακαλόπουλος, εξειδικευμένος δικηγόρος σε θέματα κτηματαγοράς, «σε κάθε περίπτωση οι αλλαγές που σχεδιάζει το υπουργείο Οικονομικών βελτιώνουν τον ισχύοντα νόμο, ο οποίος ωστόσο ποτέ δεν κατάφερε να εφαρμοστεί καθώς ήταν ελλιπέστατος. Επιβάλλεται όμως το θέμα της φορολόγησης της υπεραξίας των ακινήτων να λυθεί «χθες» καθώς για πρώτη φορά παρατηρείται το φαινόμενο τους πρώτους μήνες του 2014 να μην έχει πραγματοποιηθεί καμία αγοραπωλησία, με ό,τι αυτό σημαίνει για τα δημόσια και ιδιωτικά έσοδα».
– Οταν δεν μπορεί να προσδιοριστεί η τιμή κτήσης ή έχουμε ανέγερση οικοδομής με αυτεπιστασία (αγοράζει κάποιος ένα οικόπεδο και το χτίζει με δικά του χρήματα), τότε η αξία κτήσης θα υπολογίζεται ως εξής: η σημερινή αξία Χ τον μέσο δείκτη καταναλωτή του έτους κτήσης προς τον μέσο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του προηγούμενου της πώλησης έτους.

Πέντε προτάσεις από τους συμβολαιογράφους
O συμβολαιογραφικός σύλλογος, που είναι και δέκτης των περισσοτέρων παραπόνων εφαρμογής του νέου νόμου, εμμένει στην αναστολή της ισχύος των διατάξεων για τον φόρο υπεραξίας από το υπουργείο Οικονομικών και προτείνει μεταξύ άλλων τα εξής:
1ον. Να ανασταλεί η ισχύς των διατάξεων του άρθρου 41 του Ν. 4172/2013 για ικανό χρονικό διάστημα, εντός του οποίου να μπορέσουν οι υπηρεσίες του υπουργείου σας, με τη δική μας συνεισφορά, να προτείνουν για νομοθέτηση διατάξεις σχετικά με τον φόρο υπεραξίας από μεταβίβαση ακινήτων, δίκαιες, βιώσιμες, εφαρμόσιμες και λειτουργικές.
2ον. Λόγω της πληθώρας των περιπτώσεων που χρήζουν ιδιαίτερης αντιμετώπισης, η διαδικασία υποβολής της δήλωσης ελέγχου, προσδιορισμού και βεβαίωσης του φόρου υπεραξίας να γίνεται από την αρμόδια ΔΟΥ. Ο συμβολαιογράφος θα εξακολουθεί να είναι υπόχρεος για την απόδοση του φόρου.
3ον. Να ορισθεί χρονικό σημείο εκκίνησης της εφαρμογής των διατάξεων του νόμου για κτήσεις μεταγενέστερες του έτους 2002, οπότε και στοιχεία υφίστανται στις ΔΟΥ για τον καθορισμό της τιμής κτήσης και στο ίδιο νόμισμα (ευρώ) είναι καθορισμένη η τιμή κτήσης του ακινήτου.
4ον. Να καταβληθεί προσπάθεια νομοθέτησης πλέγματος διατάξεων σύμφωνα με τις οποίες ο φόρος να είναι δίκαιος και κυρίως ανεξάρτητος του τρόπου κτήσης του ακινήτου και ανεξάρτητος από τυχαία γεγονότα.
5ον. Να καταβληθεί προσπάθεια με τις διατάξεις που θα νομοθετηθούν ο τυχόν φόρος υπεραξίας ο οποίος θα επιβάλλεται να είναι σε επίπεδα που δεν θα δημιουργήσουν αντικίνητρα στην επιδιωκόμενη αναθέρμανση της νεκρής αγοράς ακινήτων.
Επανεξετάζεται ο φόρος Τόμπιν
Στις Βρυξέλλες θα βρεθεί αύριο Δευτέρα ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Γιώργος Μαυραγάνης για να συμμετάσχει σε άτυπη συνάντηση των εκπροσώπων 11 κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης με κύριο αντικείμενο την επανεξέταση του φόρου χρηματοπιστωτικών συναλλαγών ή «φόρου Τόμπιν».
Μεταξύ των κρατών που θα λάβουν μέρος στην άτυπη συνάντηση θα είναι εκπρόσωποι της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Ιταλίας που επιθυμούν να επιβληθεί ένας φόρος επί των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk