Υπέρ της ίδρυσης ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης τάχθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης κατά τη διάρκεια ομιλίας του σε διήμερο συνέδριο του Ιδρύματος Ευγενίδη, με θέμα «Εκπαίδευση στις Σχολές Εμπορικού Ναυτικού και στα Πλοία».

Όπως είπε«νομοθετικά, ήδη, τόσο προσωπικά, όσο και οι υπηρεσίες του υπουργείου σχεδιάζουμε τις αποφάσεις που πρέπει να λάβουμε για να αναγνωρίζουμε ιδιωτικές σχολές. Δεν μπορεί σήμερα ένας Έλληνας να πηγαίνει σε σχολές στον Πειραιά και να παίρνει διπλώματα της Μάλτας της Κύπρου, της Ευρωπαϊκής Ένωσηςκαι ναμην παίρνει ελληνικό δίπλωμα».

Στην ομιλία του επεσήμανε ακόμη ότι «έχουμε μείνει πίσωσε θέματα που έχουν να κάνουν με τις σύγχρονες προκλήσεις του ναυτικού επαγγέλματος. Αυτό δεν το αισθανόμαστε μόνο, αλλά δεχόμαστε και κριτική πλέον. Κριτική σοβαρή, ουσιαστικήκαιεμπεριστατωμένη από την ίδια την Ευρώπη. Δεχόμαστε κριτική γιατί η Ναυτική Εκπαίδευσηδεν έχει καταφέρει να φτάσει στο βαθμό πιστοποίησης στον οποίο θα έπρεπε να έχει φτάσει».

Ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε επιπλέον ότι αυτή τη στιγμή, το υπουργείο Ναυτιλίας είναι σε διάλογο με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία για το θέμα και είπε ότι τρία πράγματα θα πρέπει να γίνουν, προκειμένου να μπορέσει να λειτουργήσει καλύτερα η ναυτική εκπαίδευση στην Ελλάδα: η θαλάσσια εκπαίδευση στα πλοία, η αναβάθμιση του ναυτιλιακού εξοπλισμού των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού και η λειτουργία ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Για τη θαλάσσια ναυτική εκπαίδευση είπε ότι έχει αφήσει πολλά παιδιά από έξω και σήμερα 450 περίπου απόφοιτοι των Ακαδημιών δεν έχουν ολοκληρώσει το δεύτερο θαλάσσιο ταξίδι.
Για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος ανέφερε ότι έχει ήδη υπάρξει απόφαση από τον περασμένο Σεπτέμβριο που ορίζει ότι μπορούν να ναυτολογηθούν Έλληνες σπουδαστές σε πλοία υπό ξένη σημαία για το δεύτερο θαλάσσιο ταξίδι, πληρώνοντας ακριβώς τις ίδιες εισφορές που πληρώνουμε και στα πλοία υπό ελληνική σημαία για να υπάρχει εξομοίωση.
Το θέμα είναι και οι ναυτιλιακές εταιρείες να κάνουν αυτό που πρέπει και να μη μένουμε μόνο στα λόγια, ότι θέλουμε υψηλής ποιότητας Έλληνες ναυτικούς και ανταγωνιστικούς αλλά να τους εκπαιδεύουμε κιόλας, πρόσθεσε ο υπουργός.
Για το ζήτημα της αναβάθμισης του εξοπλισμού των σχολών είπε ότι προχωράει ήδη ένας σχετικός διαγωνισμός για απόκτηση προσομοιωτώνμηχανής και γέφυρας, εκτιμώντας ότι γρήγορα θα ευοδωθεί.
Κλείνοντας την ομιλία του ο κ. Βαρβιτσιώτης και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας είπε μεταξύ άλλων ότι «βάλαμε μπροστά ιδεοληψίες οι οποίες θα μπορούσαν να είναι ισχυρές πριν από 40-50 χρόνια, στα σύγχρονα όμως, καράβια δεν ταιριάζουν. Δεν μπορεί να λέμε ότι μια γυναίκα που έχει το τσαγανό, τη δύναμη, έχει την επιστημονική και ναυτική ικανότητα, δεν τη βάζουμε στο καράβι γιατί μπορεί να αναστατωθεί το πλήρωμα. Τέτοιου είδους δικαιολογίες ανήκουν σε γερασμένα μυαλά και – αν μου επιτρέπετε – και σε μισογύνηδες.Αν θέλουμε να αποδείξουμε πραγματικά ότι έχουμεμια σύγχρονη Ναυτιλία, δεν μπορούμε να λέμε ότι μια γυναίκα δεν μπορεί να κουμαντάρει ένα βαπόρι».
Ο υπουργός Ναυτιλίας ανέφερε χαρακτηριστικά ότι πριν από μερικές εβδομάδες στην Κορέα, κατά τη διάρκεια τελετής ύψωσης ελληνικής σημαίας σε πλοίο, διαπίστωσε ότι η ναυτιλιακή εταιρεία διευθύνεται από γυναίκα, η «νονά» του πλοίου ήταν μια «πολύ επιτυχημένηγυναίκα επιχειρηματίας» και υπήρχε και γυναίκα –δόκιμο μέλος του πληρώματος.
«Θεωρώ ότι είναι ουσιαστικό σε μια σύγχρονη Ναυτιλία να δώσει στις γυναίκες τις ίδιες ακριβώς ευκαιρίες που δίνει επί σειρά ετών και δεκαετιών στους άνδρες. Κι αν δεν το αντιληφθούμε όλοι, νομίζω ότι θα κάνουμε πάρα πολύ μεγάλο λάθοςκαιθα αποκόψουμε ένα τεράστιο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας από το ναυτικό επάγγελμα», τόνισε χαρακτηριστικά.
Στον χαιρετισμό του ο Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γεώργιος Γράτσος μεταξύ άλλων περιέγραψε το τι ακριβώς ζητά σήμερα η Ναυτιλία της χώρας, ενώ τόνισε τη σημασία της Ναυτικής Εκπαίδευσης για τη δημιουργία στελεχών, ικανών να απαντήσουν στις απαιτήσεις της σύγχρονης Ναυτιλίας αλλά και της διατήρησης της Ναυτικής Τεχνογνωσίας σε ελληνικά χέρια.
Χαιρετισμό απηύθυνε και ο υπουργός Παιδείας κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, ο οποίος αναφέρθηκε και αυτός στη σημασία της Ναυτικής Εκπαίδευσης, αλλά και στις προσπάθειες που είναι σε εξέλιξη για τα βελτίωσή της.
Από την πλευρά του ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Ναυτιλίας κ. Αθανάσιος Μπούσιος αναφέρθηκε στις προσπάθειες που καταβάλλει το υπουργείο στον τομέα της Ναυτικής Εκπαίδευσης, ενώ στο μήνυμα του ο Αρχηγός του Λιμενικού κ. Αθανάσιος Αθανασόπουλος τόνισε το ρόλο της Ναυτικής Εκπαίδευσης για την Ναυτική Τεχνογνωσία και τη στήριξη των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων της χώρας.

Εφόδια γνώσης

Eπιπροσθέτως στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου κ. Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι «δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι o έλληνας ναυτικός είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες στον αγώνα της ποντοπόρου ναυτιλίας να κρατήσει τα ηνία στο παγκόσμιο γίγνεσθαι, βασικός πυλώνας της σκληρά δοκιμαζόμενης ακτοπλοΐας, ταυτόχρονα όμως και ένας πολίτης του κόσμου που οι υπηρεσίες του είναι πολύτιμες στην παγκόσμια αγορά ναυτικής εργασίας. Με εφόδια την επάρκεια γνώσης, την κατάρτιση, την εμπειρία και την εγγενή ναυτοσύνη τους, περισσότεροι Έλληνες θα ακολουθήσουν το επάγγελμα του ναυτικού συνεισφέροντας έτσι στην ελληνική οικονομία και κοινωνία και διεκδικώντας με συνέπεια και εξωστρέφεια ένα καλύτερο αύριο».

Αναφερόμενος στο συνέδριο είπε πως «στόχος είναι να γίνουν κατανοητά τα ουσιαστικά προβλήματα της ενεστώσας κατάστασης στη Ναυτική Εκπαίδευση και με ρεαλισμό να βρεθούν τρόποι βελτιστοποίησης, με σεβασμό στην παράδοση, αλλά και στις σύγχρονες ανάγκες, ούτως ώστε η Ναυτική Εκπαίδευση της πρώτης ναυτιλίας παγκοσμίως να βρίσκεται ει δυνατόν καινοτόμα και μπροστά από τις ανάγκες του αύριο».

Στο συνέδριο, οι εργασίες του οποίου ολοκληρώνονται το Σάββατο, συμμετέχουν περίπου 400 σύνεδροι, μεταξύ των οποίων καθηγητές Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ),στελέχη ναυτιλιακών επιχειρήσεων, εφοπλιστές, εκπρόσωποι ναυτεργατικών σωματείων, αλλά και σπουδαστές.